Drar bilen mer drivstoff om man bruker mer strøm?

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Emil N2221
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 206
Registrert: 20 aug 2010, 23:25
Medlemsnummer: N2221
Sted: Drammen

Drar bilen mer drivstoff om man bruker mer strøm?

Legg innav Emil N2221 » 01 jul 2014, 06:21

Hei!

Hadde for meg at dynamoen gikk med konstant motstand hele tiden, men fikk nylig høre at sånn er det ikke. Er det noen som kan bekrefte/avkrefte dette? Eventuelt forklare hvordan det fungerer? The more you know... :-)
Saab 900GLs 1980 (solgt)
Saab 900 Aero (ombygd) 1979 (solgt)
Saab 9-5 2,3t 2000 (solgt)
Saab 9000 2,0t CSE A50 MapTun steg 3

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12178
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 900, Sonett
Sted: Rissa
Kontakt:

Re: Drar bilen mer drivstoff om man bruker mer strøm?

Legg innav Ingvar N629 » 01 jul 2014, 08:31

Ja, slik er det.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M98/M04 Saab 9-5 med B235R++ og 6-trinns Quaife girkasse!
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Drar bilen mer drivstoff om man bruker mer strøm?

Legg innav EdHunter N815 » 01 jul 2014, 08:37

Det er nok rett det du har hørt. En dynamo uten belastning går bortimot friksjonsfritt rundt. Om man ser bort fra børstene, som bare ligger mot en glatt flate, og lagre er det ingen mekanisk motstand i den. Det som skaper motstand er magnetfeltet som genereres under belastning. Jo mer belastning du har, jo mer motstand genereres av magnetfeltet.

Dette er egentlig en av fysikkens mest grunnleggende lover; energi forsvinner aldri, den kan bare omdannes til andre former for energi. Dersom en dynamo hadde en konstant mekanisk motstand ville den hatt en enorm varmeutvikling, siden energien må ha et sted å gå.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Emil N2221
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 206
Registrert: 20 aug 2010, 23:25
Medlemsnummer: N2221
Sted: Drammen

Re: Drar bilen mer drivstoff om man bruker mer strøm?

Legg innav Emil N2221 » 04 jul 2014, 19:51

Sånn det fungerer ja! Takk :-)

Hvor mye forskjell utgjør det i drivstofforbruk? Skjønner at dette vil variere...men om man henter ut maks av dynamoen, vil denne kunne utgjøre et like stort forbruk som AC-kompressoren (utgangspunkt i en 9000 f.eks)?
Saab 900GLs 1980 (solgt)
Saab 900 Aero (ombygd) 1979 (solgt)
Saab 9-5 2,3t 2000 (solgt)
Saab 9000 2,0t CSE A50 MapTun steg 3

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12178
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 900, Sonett
Sted: Rissa
Kontakt:

Re: Drar bilen mer drivstoff om man bruker mer strøm?

Legg innav Ingvar N629 » 04 jul 2014, 22:26

1watt er 1 watt, enten du henter det ut til framdrift eller strømforbruk.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M98/M04 Saab 9-5 med B235R++ og 6-trinns Quaife girkasse!
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan


Gå tilbake til «Ikke Saab relatert»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere