Toyota-spørsmål... innsprøytingsdyser

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Svar
Hallgeir N74
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 40
Registrert: 30 apr 2010, 21:05
Medlemsnummer: 74
Navn: Hallgeir
Bil: 9.5 2,3T, NG900T, 99GL, 96v4
Sted: Skjåk, Oppland

Toyota-spørsmål... innsprøytingsdyser

Legg inn av Hallgeir N74 » 10 okt 2014, 23:52

:roll:
Er klar over at dette nok er feil forum og komme med spørsmål angående Toyota.. Men, men. Jeg prøver nå likevel!
Det har seg sånn at min far er innehaver av en 96' Carina 1,8 med 7A-FE motor. Bilen har rullet nærmere 400 000, og dysene har begynt å få varierende virkningsgrad. Når bilen blir god og varm begynner fuskinga, og den går over til å bli en 3-sylindring. Vel og bra det, sett fra en GSV'er :D , men slitsomt i denne sammenhengen..
Jeg har feilsøkt og kommet fram til at ohm-verdien på den ene dysen går kraftig ned når bilen blir varmkjørt.
Nå har jeg selvfølgelig forhørt meg hos Yotaforhandler, men det var uhørt dyrt med tanke på at bilen ikke er verdt mange kronene. Over 3000,- pr. dyse..!! Joda, jeg har søkt litt på nettet også, ebay, Google, hugger osv., men uten særlig gode resultater. Har funnet litt, men fortsatt litt dyrt syns nå jeg..
Spørsmålet er som følger: Finnes det noen der ute med peiling på dyser som vet om det finnes andre dyser som kan brukes??
Dysene er merket med både Bosch- og Densonummer.
Bosch 0 280 150 439.
Denso 23250-02030.
Setter stor pris på svar, men forventes ikke .. :)
M04 9-5 2,3t Vector estate (familywagon)
M96 900T 3d (solgt!)
3x99GL (M80,82,83)
2x96v4 (M71,72)
M69 VW Boble (arv..)
M79 Ford Taunus 2,0 V6 (første bilen..), M86 Ford Sierra RS Cosworth
M06 Toyota Hiace D4D AWD (arbeidsbilen..)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Toyota-spørsmål... innsprøytingsdyser

Legg inn av Ingvar N629 » 11 okt 2014, 10:35

Problemet med å bruke andre dyser med samme leveringsrate er at de sannsynligvis har ulik åpningstid.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Toyota-spørsmål... innsprøytingsdyser

Legg inn av EdHunter N815 » 13 okt 2014, 08:42

Siden Toyota er kjent for å ruste i stykker før motoren er innkjørt, så burde det være et godt håp om å finne fullt brukbare dyser hos skrothandler. En dyse koster typisk en femhundrelapp brukt, men kjøper du alle fire burde du kunne forhandle en grei pris.
Søk etter motor heller enn dyse, og ring de som har motorer stående. Det er langt fra alle huggere som gidder å legge ut alle smådeler i databasene, men det betyr ikke at de kun selger komplette motorer. Det er nok ikke den største omsetningen på komplette Toyotamotorer, de går jo aldri i stykker likevel. :P
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Svar