Side 1 av 1

Ta knekken på rust

Lagt inn: 19 okt 2014, 22:08
av TiaZzz
Sakset fra http://www.byggebolig.no/off-topic-chit ... #msg616395 der frodes, en moderatorkollega på ByggeBolig, redegjør for hvordan han angriper påbegynnende rust på biler. Frode er forøvrig styreformann i Mercedes-Benz Entusiastklubb og ikke fremmed for gamle og halvgamle biler, ei heller det å fikse noe selv.

Man kan sikkert argumentere for at dette ikke er like godt som å sette bort jobben, samt hellakkering, men jeg synes dette virket lovende. Ikke alle biler vi har er "showroom queens", noen må jo brukes også. :D

Hva synes dere?
Det ingen snarvei til å fjerne rust og få det til å bli borte. Det er ikke bare å kline på noe gørr, og tro at det forblir rustfritt for evig og alltid.

Hammerite kan til nød brukes som topplag. Det blir ikke strøkent, men det kan males på de fleste underlag uten å koke. Jeg testet litt på et panser som uansett skulle byttes ut. Noen steder skrapte jeg bort løs rust og hadde på hammerite, andre steder gjorde jeg det skikkelig. Der jeg kun hadde på hammerite, var det like ille etter et år, mens der det var gjort skikkelig, var det ingen tegn til ny rust etter to år. Da ble uansett panseret kastet, og et annet montert pga. mye rust andre steder.

Vil du ha det skikkelig, så gå først til http://www.chemical.no og handle art.nr. 1102119 produktpakke for bil. Denne inneholder litt av diverse godstoffer som trengs for å få bukt med rusta.

1. Skrap vekk løs rust.
2. Sandblås. En liten kompressor og et billig sandblåsekit fra biltema funker fint til små flekker. Husk HMS.
3. Ha på corrofix fra chemical.no. La den jobbe. Blir den svart, så har den funnet mer rust å jobbe med.

Gjenta 2. og 3. til det ikke blir svart mer.

4. Vask av corrofix med vann, og tørk med en hårføner eller liknende.
5. Ha på rustkiller fra chemical.no 2-3 strøk . Denne skal tørke/herde lenge, gjerne over natta. Det gjør ikke noe om det er fuktig i været. Bør ikke brukes i direkte sollys, da tørker den for fort. Denne danner et helt lufttett lag, så ikke oksygen kommer til og starter ny rustdannelse.
6. Ha på ferroprimer fra chemical.no . Denne beskytter rustkiller mot mekanisk påkjenning. Skal også tørke ganske lenge.
7. Ha på isogrunn fra chemical.no . Denne danner et galvanisk skille, så ikke lakken du bruker oppå begynner å koke.
8. Sparkle
9. Pusse
10. lakk.
11. klarlakk
12. poleringsmaskin med grov polish og pute rundt flekken.


Dette tar en uke, men så blir det bra. Jeg har gjort dette på biler, og ikke sett rust igjen på 10 år. De som sier at rust er umulig å bli kvitt, at det alltid kommer igjen osv, de har ikke gjort det skikkelig. Fremgangsmåten over tar en ukes tid, men det går fint å bruke bilen i mellomtiden. Rustkiller kan også fint brukes som understellsbehandling.

Lakk får du kjøpt i små bokser hos merkeforhandleren. Lager du en maskering som henger litt ut fra lakken, så kan du lakkere i flere vinkler, og få en "myk" overgang, som normalt sett ikke synes.
(Sitert med tillatelse fra Frode)

Re: Ta knekken på rust

Lagt inn: 19 okt 2014, 23:29
av Ingvar N629
Har gjort tilsvarende på den ene bakskjermen på 9-5en, det er sikkert fem år siden og har ikke kommet igjen rust der. Brukte Brunox, epoxygrunning, sparkel der det var behov og deretter grunning, en-komponent farge og to-komponent klarlakk.

Re: Ta knekken på rust

Lagt inn: 20 okt 2014, 13:24
av TiaZzz
Var det denne, Ingvar? http://www.brunox.com/website/productpa ... ay-en.html :D (De rareste ting kalles turbo)

Var det Brunox epoxy du brukte? Den som er både rustdreper og primer i ett. Frode sin oppskrift er fin-fin, men jo enklere jo bedre (gitt at det funker). Har de vanlige blemmene på hundebeinet og også bak bakre hjulbue og jeg burde hive meg rundt før det blir skikkelig ille.

Re: Ta knekken på rust

Lagt inn: 20 okt 2014, 13:33
av Ingvar N629
Brukte vanlig Brunox på boks for pålegging med pensel, ble vel to tre omganger med sliping og påføring før svartfargen forsvant. Deretter epoxy grunning på spray.

Hva du enn gjør, ikke bruk en-komp klarlakk, den trekker vann.

Re: Ta knekken på rust

Lagt inn: 20 okt 2014, 13:45
av TiaZzz
Skjønner. Enn farge og klarlakk da? Handlet du dette på sprayflaske hos lokal malesjappe eller?

Vurderer den minste pakken fra http://www.chemical.no/. Virker som et godt tiltak for å overhale/pusse opp deler som calipere og annet snacks som ligger i saltlake store deler av vinteren.

Re: Ta knekken på rust

Lagt inn: 20 okt 2014, 14:32
av Ingvar N629
Handlet farge og klarlakk hos lakkspesialisten i Trondheim. De blander farge på sprayboks og har sprayboks med 2-k klarlakk med ampull i bunnen av boksen. Finnes jo garantert lignende tilbud nede i utkanten.

Re: Ta knekken på rust

Lagt inn: 20 okt 2014, 17:07
av Hjelle, N6
TiaZzz skrev:Var det denne, Ingvar? http://www.brunox.com/website/productpa ... ay-en.html :D (De rareste ting kalles turbo)
Den der er vel det en kan kalle Bronox sin versjon av 5-56... Sjøl handla eg ei 1 lites boks med Brunox Epoxy til å male på med pensel for litt sidan på den lokale Bilextra-butikken.

Re: Ta knekken på rust

Lagt inn: 20 okt 2014, 18:05
av arny
Bare for å skyte inn noe så ingen andre gjør samme feilen. Jeg brukte brunox epoxy spray for noen år siden, og bruksanvisningen på flasken viste seg å være motstridig på forskjellige språk.
På norsk sto det at den skulle legges på i 3-4 strøk med noen minutters mellomrom, men da var den ikke antydning til tørr etter 24 timer. Jeg måtte til slutt skrape av seig epoxy, rengjøre med løsemiddel og begynne på nytt.
På svensk skulle den legges på med 2 timer mellom hvert strøk, og på dansk skulle den gjennomherde mellom hvert strøk.

Re: Ta knekken på rust

Lagt inn: 03 nov 2014, 23:14
av ryabchik
Dette var bra timing :D Skal prøve denne metoden i vinter.
Fruen var uheldig ifjor og tok nestel hele siden på bilen sin. Hadde bare en helg på meg for å fikse det. 3 lag med grunn, 2-3 med lakk og 3 med klar lakk. Dårlig ventilasjon = vondt i hodet.

Fikk tips fra lakk sjappa hvordan få best mulig overgang ved amatør lakkering fra sprayboks.
Måten var å bruke et papp bit som en holder ca 15-20cm fra overflaten mens du sprayer. Da sprer ikke lakken seg så mye samtidig som det ikke blir veldig synlig overgang som du får ved bruk av maskeringsteip. Resultatet ble veldig bra, ingen synlig overgang men fargen var rød så kanskje jeg var heldig der. Får sjå hvordan sølv metallic takler dette.