Garanti på reservedeler, hvem har "bevisbyrden"?

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Svar
redturbo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 664
Registrert: 05 jan 2012, 21:39
Navn: Tom Hummel
Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
Sted: Oslo / Hvaler

Garanti på reservedeler, hvem har "bevisbyrden"?

Legg inn av redturbo » 27 mai 2019, 19:39

Oljetrykksbryter fra VAG. Tror ikke jeg har dårlig oljetrykk, men kan ikke bevise det uten separat måler som jeg ikke har.
Da håper jeg at VAG kan vise at den virker inne spesifikasjonene, men vil de gjøre det eller bare si at jeg må kjøpe ny?
I tilfelle jeg sa kjøper ny og den virker som den skal, er det da returrett på den gamle, eller vises det til at forholdene i en motor utenfor garanti påvirker delene slik at reklamasjon og garanti ikke gjelder?

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Garanti på reservedeler, hvem har "bevisbyrden"?

Legg inn av TiaZzz » 28 mai 2019, 08:11

Drit i garanti – reklamer. Reklamasjoner er dekket av kjøpsloven og en føler(bryter?) som du nevner skal holde i over fem år. Jeg bruker å si at jeg ønsker å reklamere slik at ikke selger skal blande garantier inn i diskusjonen. Jeg har hatt noen heftige diskusjoner opp igjennom, men når selgere har satt seg inn i forskjellen mellom reklamasjon og garanti så går det som regel min vei.

redturbo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 664
Registrert: 05 jan 2012, 21:39
Navn: Tom Hummel
Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
Sted: Oslo / Hvaler

Re: Garanti på reservedeler, hvem har "bevisbyrden"?

Legg inn av redturbo » 28 mai 2019, 16:29

Takk, er oppmerksom på forskjellen, men lot det ligge.

Manglet følgende info:
Det gjelder oljetrykksbryter som jeg byttet for halvannet år siden da den gamle var defekt.
Nå er det samme problem med denne nye.
I min kundeservice-forståelse var det da naturlig at jeg ga den nye tilbake til forhandleren for at de kunne trykksette den og vise om den fungerte.

Men bilverkstedene har kanskje slik kundepolitikk at alt skal betales med minimum en verkstedstime.
Antagelig må jeg kjøpe enda en og se om det utgjør noen forskjell.

Ikke så store beløpene dette, var interessert i prinsippet og deres erfaring når noe har vært montert i en bil/motor og deretter ikke fungerer etter noe tid.

Svar