9-5 Vakumslage, interiørmatter og trim-spørsmål.

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

9-5 Vakumslage, interiørmatter og trim-spørsmål.

Legg inn av Paradigm N558 » 28 jul 2007, 19:03

Heisann, har vært å mekka nå i en times tid på K_Duck sin 9-5.
Søt og snerten sak, men opp fra asken av denne mekkinga, så har jeg noen spørsmål angående masse rart.

1) Hvor lang kan en vakumslange være, for at det gir utslag? Noe maksimum her? Gjelder montering av turbotrykksmåler i coupeen. Kvaliteten på slangene er særdels gode. Dvs. gode silikonslanger.

2) Interiørmatten på bilen, på passasjersiden, oppe i overgangen mellom interiørmatte og midtkonsoll (ca. oppe i venstre knehøyde) har slete seg ut. Ved en nærmere inspekson, så jeg at det er knekt av en metallvinkel der, om jeg så rett, som er festet i interørmatten. Slik jeg forsto det, så er en metallvinkel limet (?) fast i stoffet, som er skrudd fast i andre mer eller mindre faste objekter inni bilen. Klarer man å skaffe nye slike vinkler? Jeg klarte ikke finne noe i EPC, klarer dere? Er det samme konsept som på andre saaber? (9000, OG900, NG900 og OG9-3, NG9-3)

3) Bil som har runna 260.000 km.. skal man ha betenkeligheter ved å kjøre på med steg 2 fra speedparts? Dvs. overgang fra 150 hester, til 220 hester..
-Orginal turbo, bremser, motorstyring ellers.. aldri trimma før...

Takk for alle svar ^^
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 28 jul 2007, 21:04

har bare svar på soørsmål 1.

på 900'en har eg ein slange som e ca 3-4 meter og det funke kanon.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Re: 9-5 Vakumslage, interiørmatter og trim-spørsmål.

Legg inn av Jørgen N237 » 28 jul 2007, 21:13

ParADigM N558 skrev:Heisann, har vært å mekka nå i en times tid på K_Duck sin 9-5.
Søt og snerten sak, men opp fra asken av denne mekkinga, så har jeg noen spørsmål angående masse rart.

1) Hvor lang kan en vakumslange være, for at det gir utslag? Noe maksimum her? Gjelder montering av turbotrykksmåler i coupeen. Kvaliteten på slangene er særdels gode. Dvs. gode silikonslanger.

2) Interiørmatten på bilen, på passasjersiden, oppe i overgangen mellom interiørmatte og midtkonsoll (ca. oppe i venstre knehøyde) har slete seg ut. Ved en nærmere inspekson, så jeg at det er knekt av en metallvinkel der, om jeg så rett, som er festet i interørmatten. Slik jeg forsto det, så er en metallvinkel limet (?) fast i stoffet, som er skrudd fast i andre mer eller mindre faste objekter inni bilen. Klarer man å skaffe nye slike vinkler? Jeg klarte ikke finne noe i EPC, klarer dere? Er det samme konsept som på andre saaber? (9000, OG900, NG900 og OG9-3, NG9-3)

3) Bil som har runna 260.000 km.. skal man ha betenkeligheter ved å kjøre på med steg 2 fra speedparts? Dvs. overgang fra 150 hester, til 220 hester..
-Orginal turbo, bremser, motorstyring ellers.. aldri trimma før...

Takk for alle svar ^^

2) Jeg skal se på min i morgen hvordan det er der, og komme tilbake med bilder..

3) Min 9-5 har kjørt 219000 og nå var ihvertfall kjede m/alle hjul/skinner slitt ut, så sjekk tilastand på motor før eventuell trim.. Selv kommer jeg til å gå for trim i min nå om en stund når jeg ser at alt virker.. Med så nykjøpt bil hadde jeg ventet litt med trim selv..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
K_Duck N1093
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 636
Registrert: 05 jul 2007, 11:02
Medlemsnummer: 1093
Navn: Steffen
Bil: M98 9-5 SE 2.0t
Sted: Bodø
Kontakt:

Re: 9-5 Vakumslage, interiørmatter og trim-spørsmål.

Legg inn av K_Duck N1093 » 28 jul 2007, 23:40

Jørgen N237 skrev:sjekk tilastand på motor
'Tis on my ToDo-list. ^-^ Serviceheftet har vist seg å være litt, eh, "Holy" (og da mener vi ikke Hellig) - så dertil egnet foretak skal få lov til å gå over hele spetakkelet en gang i nær forestående framtid. Spesielt registeret ser ut til å være moden for sjekk&skift, i likhet med bremseveske og bensinfilter (tror jeg det var, henter litt ut av hurtigminnet her - skal sette meg ned og gå gjennom skikkelig en dag jeg har tid).

Blah blah. ^^;
'98 9-5 SE 2.0t -- Celise (verdens beste dame - biologiske jenter har vist seg å være skrot)
'08 MB E200CDI (i pornohvit) -- Arbeidsverktøyet W41
'95 Honda CBR 600 F -- Færre hjul, men desto mer moro
Distriktsansvarlig Nord

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Re: 9-5 Vakumslage, interiørmatter og trim-spørsmål.

Legg inn av Jørgen N237 » 29 jul 2007, 00:03

K_Duck skrev:
Jørgen N237 skrev:sjekk tilastand på motor
'Tis on my ToDo-list. ^-^ Serviceheftet har vist seg å være litt, eh, "Holy" (og da mener vi ikke Hellig) - så dertil egnet foretak skal få lov til å gå over hele spetakkelet en gang i nær forestående framtid. Spesielt registeret ser ut til å være moden for sjekk&skift, i likhet med bremseveske og bensinfilter (tror jeg det var, henter litt ut av hurtigminnet her - skal sette meg ned og gå gjennom skikkelig en dag jeg har tid).

Blah blah. ^^;
Jeg byttet register og balansekjede nå, dette var så slitt og var brukt feil kjede fra de som skiftet sist, slik at slitasjen ble enorm på alle tilhørende deler.. Så nå er alt i orden håper jeg..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 29 jul 2007, 00:04

og en siste ting angående bilen.

Ja, hvordan tar man av dekselet på A-stolpen? Samme som på 9000, trekker det oppover?
TakkTakk^^
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
K_Duck N1093
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 636
Registrert: 05 jul 2007, 11:02
Medlemsnummer: 1093
Navn: Steffen
Bil: M98 9-5 SE 2.0t
Sted: Bodø
Kontakt:

Legg inn av K_Duck N1093 » 29 jul 2007, 08:23

(Haynesbok er bestillt og i posten. Helt sant. :p )
'98 9-5 SE 2.0t -- Celise (verdens beste dame - biologiske jenter har vist seg å være skrot)
'08 MB E200CDI (i pornohvit) -- Arbeidsverktøyet W41
'95 Honda CBR 600 F -- Færre hjul, men desto mer moro
Distriktsansvarlig Nord

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 29 jul 2007, 11:40

K_Duck skrev:(Haynesbok er bestillt og i posten. Helt sant. :p )
Den hjelper godt, men endel er ulogisk i haynes til 9-5.. Bare å tenke logisk med haynes som rettningslinje funker bra på 9-5..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Cato N698
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 998
Registrert: 31 mai 2006, 08:07
Sted: Hamar
Kontakt:

Legg inn av Cato N698 » 29 jul 2007, 11:40

Hvordan er det å bytte regkjede selv? Gjorde du dette selv jørgen?
[SOLGT]Saab 9-3 "Viggen" & Twinpipe m/Speedparts Steg2
http://www.garaget.org/?car=28719'" onclick="window.open(this.href);return false;

Prosjekttråd:
viewtopic.php?t=11682

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 29 jul 2007, 11:42

Cato N698 skrev:Hvordan er det å bytte regkjede selv? Gjorde du dette selv jørgen?
Jeg og pappa gjorde dette (mest pappa) Helt greit, mye bedre enn fryktet.. Men det er mye skruing og ekstremt trangt, men er nok ennå trangere for de som har ac. Kan tenke meg at det er ennå trangere på 9-3.. Grunnen til å gjøre det selv var at verksted skulle ha 17000, og delene kostet for mitt vedkommende ca. 1300..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Cato N698
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 998
Registrert: 31 mai 2006, 08:07
Sted: Hamar
Kontakt:

Legg inn av Cato N698 » 29 jul 2007, 12:15

Stemmer nok det, har hørt at man må ut med motoren på 9-3 :shock:
[SOLGT]Saab 9-3 "Viggen" & Twinpipe m/Speedparts Steg2
http://www.garaget.org/?car=28719'" onclick="window.open(this.href);return false;

Prosjekttråd:
viewtopic.php?t=11682

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 29 jul 2007, 12:23

Cato N698 skrev:Stemmer nok det, har hørt at man må ut med motoren på 9-3 :shock:
Var det jeg fikk anbefalt på 9-5 også, men bendet den til venstre og kom tålelig til da..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 29 jul 2007, 12:31

Jørgen N237 skrev:
Cato N698 skrev:Stemmer nok det, har hørt at man må ut med motoren på 9-3 :shock:
Var det jeg fikk anbefalt på 9-5 også, men bendet den til venstre og kom tålelig til da..
Men ingen av dere 9-5 eiere som vet hvordan man tar av dekselet til A-stolpen? ^^
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 29 jul 2007, 13:13

eehhm, dekselet på a-stolpa på 9000 drar man bare utover, ikke oppover.. om man drar det oppover, drar du jo dekselet av plastnaglene, og de blir sittende igjen i a-stolpa..
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 29 jul 2007, 13:45

ParADigM N558 skrev:
Jørgen N237 skrev:
Cato N698 skrev:Stemmer nok det, har hørt at man må ut med motoren på 9-3 :shock:
Var det jeg fikk anbefalt på 9-5 også, men bendet den til venstre og kom tålelig til da..
Men ingen av dere 9-5 eiere som vet hvordan man tar av dekselet til A-stolpen? ^^
Nei, men kan se i boken når jeg kommer meg i garasjen..
Styrer med DAB og AUX

Svar