9-5 Vakumslage, interiørmatter og trim-spørsmål.
Moderator: Moderatorer
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6952
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
9-5 Vakumslage, interiørmatter og trim-spørsmål.
Heisann, har vært å mekka nå i en times tid på K_Duck sin 9-5.
Søt og snerten sak, men opp fra asken av denne mekkinga, så har jeg noen spørsmål angående masse rart.
1) Hvor lang kan en vakumslange være, for at det gir utslag? Noe maksimum her? Gjelder montering av turbotrykksmåler i coupeen. Kvaliteten på slangene er særdels gode. Dvs. gode silikonslanger.
2) Interiørmatten på bilen, på passasjersiden, oppe i overgangen mellom interiørmatte og midtkonsoll (ca. oppe i venstre knehøyde) har slete seg ut. Ved en nærmere inspekson, så jeg at det er knekt av en metallvinkel der, om jeg så rett, som er festet i interørmatten. Slik jeg forsto det, så er en metallvinkel limet (?) fast i stoffet, som er skrudd fast i andre mer eller mindre faste objekter inni bilen. Klarer man å skaffe nye slike vinkler? Jeg klarte ikke finne noe i EPC, klarer dere? Er det samme konsept som på andre saaber? (9000, OG900, NG900 og OG9-3, NG9-3)
3) Bil som har runna 260.000 km.. skal man ha betenkeligheter ved å kjøre på med steg 2 fra speedparts? Dvs. overgang fra 150 hester, til 220 hester..
-Orginal turbo, bremser, motorstyring ellers.. aldri trimma før...
Takk for alle svar ^^
Søt og snerten sak, men opp fra asken av denne mekkinga, så har jeg noen spørsmål angående masse rart.
1) Hvor lang kan en vakumslange være, for at det gir utslag? Noe maksimum her? Gjelder montering av turbotrykksmåler i coupeen. Kvaliteten på slangene er særdels gode. Dvs. gode silikonslanger.
2) Interiørmatten på bilen, på passasjersiden, oppe i overgangen mellom interiørmatte og midtkonsoll (ca. oppe i venstre knehøyde) har slete seg ut. Ved en nærmere inspekson, så jeg at det er knekt av en metallvinkel der, om jeg så rett, som er festet i interørmatten. Slik jeg forsto det, så er en metallvinkel limet (?) fast i stoffet, som er skrudd fast i andre mer eller mindre faste objekter inni bilen. Klarer man å skaffe nye slike vinkler? Jeg klarte ikke finne noe i EPC, klarer dere? Er det samme konsept som på andre saaber? (9000, OG900, NG900 og OG9-3, NG9-3)
3) Bil som har runna 260.000 km.. skal man ha betenkeligheter ved å kjøre på med steg 2 fra speedparts? Dvs. overgang fra 150 hester, til 220 hester..
-Orginal turbo, bremser, motorstyring ellers.. aldri trimma før...
Takk for alle svar ^^
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
har bare svar på soørsmål 1.
på 900'en har eg ein slange som e ca 3-4 meter og det funke kanon.
på 900'en har eg ein slange som e ca 3-4 meter og det funke kanon.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
Re: 9-5 Vakumslage, interiørmatter og trim-spørsmål.
ParADigM N558 skrev:Heisann, har vært å mekka nå i en times tid på K_Duck sin 9-5.
Søt og snerten sak, men opp fra asken av denne mekkinga, så har jeg noen spørsmål angående masse rart.
1) Hvor lang kan en vakumslange være, for at det gir utslag? Noe maksimum her? Gjelder montering av turbotrykksmåler i coupeen. Kvaliteten på slangene er særdels gode. Dvs. gode silikonslanger.
2) Interiørmatten på bilen, på passasjersiden, oppe i overgangen mellom interiørmatte og midtkonsoll (ca. oppe i venstre knehøyde) har slete seg ut. Ved en nærmere inspekson, så jeg at det er knekt av en metallvinkel der, om jeg så rett, som er festet i interørmatten. Slik jeg forsto det, så er en metallvinkel limet (?) fast i stoffet, som er skrudd fast i andre mer eller mindre faste objekter inni bilen. Klarer man å skaffe nye slike vinkler? Jeg klarte ikke finne noe i EPC, klarer dere? Er det samme konsept som på andre saaber? (9000, OG900, NG900 og OG9-3, NG9-3)
3) Bil som har runna 260.000 km.. skal man ha betenkeligheter ved å kjøre på med steg 2 fra speedparts? Dvs. overgang fra 150 hester, til 220 hester..
-Orginal turbo, bremser, motorstyring ellers.. aldri trimma før...
Takk for alle svar ^^
2) Jeg skal se på min i morgen hvordan det er der, og komme tilbake med bilder..
3) Min 9-5 har kjørt 219000 og nå var ihvertfall kjede m/alle hjul/skinner slitt ut, så sjekk tilastand på motor før eventuell trim.. Selv kommer jeg til å gå for trim i min nå om en stund når jeg ser at alt virker.. Med så nykjøpt bil hadde jeg ventet litt med trim selv..
Styrer med DAB og AUX
- K_Duck N1093
- 2.0 bar
- Innlegg: 636
- Registrert: 05 jul 2007, 11:02
- Medlemsnummer: 1093
- Navn: Steffen
- Bil: M98 9-5 SE 2.0t
- Sted: Bodø
- Kontakt:
Re: 9-5 Vakumslage, interiørmatter og trim-spørsmål.
'Tis on my ToDo-list. ^-^ Serviceheftet har vist seg å være litt, eh, "Holy" (og da mener vi ikke Hellig) - så dertil egnet foretak skal få lov til å gå over hele spetakkelet en gang i nær forestående framtid. Spesielt registeret ser ut til å være moden for sjekk&skift, i likhet med bremseveske og bensinfilter (tror jeg det var, henter litt ut av hurtigminnet her - skal sette meg ned og gå gjennom skikkelig en dag jeg har tid).Jørgen N237 skrev:sjekk tilastand på motor
Blah blah. ^^;
'98 9-5 SE 2.0t -- Celise (verdens beste dame - biologiske jenter har vist seg å være skrot)
'08 MB E200CDI (i pornohvit) -- Arbeidsverktøyet W41
'95 Honda CBR 600 F -- Færre hjul, men desto mer moro
Distriktsansvarlig Nord
'08 MB E200CDI (i pornohvit) -- Arbeidsverktøyet W41
'95 Honda CBR 600 F -- Færre hjul, men desto mer moro
Distriktsansvarlig Nord
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
Re: 9-5 Vakumslage, interiørmatter og trim-spørsmål.
Jeg byttet register og balansekjede nå, dette var så slitt og var brukt feil kjede fra de som skiftet sist, slik at slitasjen ble enorm på alle tilhørende deler.. Så nå er alt i orden håper jeg..K_Duck skrev:'Tis on my ToDo-list. ^-^ Serviceheftet har vist seg å være litt, eh, "Holy" (og da mener vi ikke Hellig) - så dertil egnet foretak skal få lov til å gå over hele spetakkelet en gang i nær forestående framtid. Spesielt registeret ser ut til å være moden for sjekk&skift, i likhet med bremseveske og bensinfilter (tror jeg det var, henter litt ut av hurtigminnet her - skal sette meg ned og gå gjennom skikkelig en dag jeg har tid).Jørgen N237 skrev:sjekk tilastand på motor
Blah blah. ^^;
Styrer med DAB og AUX
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6952
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
- K_Duck N1093
- 2.0 bar
- Innlegg: 636
- Registrert: 05 jul 2007, 11:02
- Medlemsnummer: 1093
- Navn: Steffen
- Bil: M98 9-5 SE 2.0t
- Sted: Bodø
- Kontakt:
(Haynesbok er bestillt og i posten. Helt sant. )
'98 9-5 SE 2.0t -- Celise (verdens beste dame - biologiske jenter har vist seg å være skrot)
'08 MB E200CDI (i pornohvit) -- Arbeidsverktøyet W41
'95 Honda CBR 600 F -- Færre hjul, men desto mer moro
Distriktsansvarlig Nord
'08 MB E200CDI (i pornohvit) -- Arbeidsverktøyet W41
'95 Honda CBR 600 F -- Færre hjul, men desto mer moro
Distriktsansvarlig Nord
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
Hvordan er det å bytte regkjede selv? Gjorde du dette selv jørgen?
[SOLGT]Saab 9-3 "Viggen" & Twinpipe m/Speedparts Steg2
http://www.garaget.org/?car=28719'" onclick="window.open(this.href);return false;
Prosjekttråd:
viewtopic.php?t=11682
http://www.garaget.org/?car=28719'" onclick="window.open(this.href);return false;
Prosjekttråd:
viewtopic.php?t=11682
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
Jeg og pappa gjorde dette (mest pappa) Helt greit, mye bedre enn fryktet.. Men det er mye skruing og ekstremt trangt, men er nok ennå trangere for de som har ac. Kan tenke meg at det er ennå trangere på 9-3.. Grunnen til å gjøre det selv var at verksted skulle ha 17000, og delene kostet for mitt vedkommende ca. 1300..Cato N698 skrev:Hvordan er det å bytte regkjede selv? Gjorde du dette selv jørgen?
Styrer med DAB og AUX
Stemmer nok det, har hørt at man må ut med motoren på 9-3
[SOLGT]Saab 9-3 "Viggen" & Twinpipe m/Speedparts Steg2
http://www.garaget.org/?car=28719'" onclick="window.open(this.href);return false;
Prosjekttråd:
viewtopic.php?t=11682
http://www.garaget.org/?car=28719'" onclick="window.open(this.href);return false;
Prosjekttråd:
viewtopic.php?t=11682
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6952
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Men ingen av dere 9-5 eiere som vet hvordan man tar av dekselet til A-stolpen? ^^Jørgen N237 skrev:Var det jeg fikk anbefalt på 9-5 også, men bendet den til venstre og kom tålelig til da..Cato N698 skrev:Stemmer nok det, har hørt at man må ut med motoren på 9-3
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
Nei, men kan se i boken når jeg kommer meg i garasjen..ParADigM N558 skrev:Men ingen av dere 9-5 eiere som vet hvordan man tar av dekselet til A-stolpen? ^^Jørgen N237 skrev:Var det jeg fikk anbefalt på 9-5 også, men bendet den til venstre og kom tålelig til da..Cato N698 skrev:Stemmer nok det, har hørt at man må ut med motoren på 9-3
Styrer med DAB og AUX