Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.
Moderator: Moderatorer
-
Brede N979
- 0.7 bar

- Innlegg: 142
- Registrert: 28 jul 2007, 13:54
- Medlemsnummer: N979
- Navn: Marius
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Nardo, Trondheim
Legg inn
av Brede N979 » 25 aug 2007, 22:59
Med tanke på at du faktisk kan kjøpe 60/60 senk til 9k'n trur jeg 40/40 funker helt greit, med mindre du skal offroad mer enn hva som er vanlig
Om du ikke har prøvd og kjørt med 17 eller 18" hjul før ville jeg prøvd det først hvis du er redd for at den blir for lav. Helt annen kjøreopplevelse på svingete vei, ut ifra egen erfaring, uten at du mister bakkeklaring

Noen som kan låne deg et sett så du får prøvd det?
95 Saab 9000 Aero - "Kone" bilen
08 Saab 9-3 SC Aero TTiD
-
Hjelle, N6
- Site Admin

- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
-
Kontakt:
Legg inn
av Hjelle, N6 » 25 aug 2007, 23:34
Lesjöfors har eit sett som senkar 25mm...
Hadde tenkt å ha dette på min 9000CC, men Elkparts klarte aldri å levere dette. Men er eit anna sett til CS enn CC, mulig det er meir kurrant å få taki.
-
Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Legg inn
av Gunnar N326 » 26 aug 2007, 00:56
Hjelle, N6 skrev:Arne N79 skrev:Fjærbeinslager følger med til 9000, men ikke til 9-5 så vidt meg bekjent

Var nok litt uklar der, det settet som vart kjøpt var til en 9000.
Oi!

Under et år siden jeg snakket med Tor N12 om akkurat dette settet fra Sachs, da fant vi ut (han visste det fra før..

) at fjærbeinslager var med!
-Jeg har ikke sagt at dette settet er (veldig) sporty, jeg påpekte at det er prisgunstig! Dessuten, finnes det noe godkjent sett med 40mm senk?
Dersom en har Aero- understell som er blitt mykt, ville jeg bare kjøpt nye dempere, type Koni eller Bilstein. Pluss sjekke foringer foran og bak, selvsagt, foringer legger ofte skylda på demperne når ting blir litt slakkt...

MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01

Solgt

9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
-
Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Legg inn
av Edward N812 » 26 aug 2007, 10:24
Gunnar N326 skrev:-Jeg har ikke sagt at dette settet er (veldig) sporty, jeg påpekte at det er prisgunstig! Dessuten, finnes det noe godkjent sett med 40mm senk?
det synes ikke så godt, siden jeg har hatt bilde i paint, men den TÜV-skrifta jeg har ringa rundt linker til en magisk pdf-fil

1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 26 aug 2007, 11:28
H&R er godkjent, men tillatt bakakselvekt på skrives ned i vognkortet. Ikke så veldig gunstig...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 26 aug 2007, 14:54
Hjelle: Jeg handlet to sett med Sachs-kittet til 9k nå senest for et par mnd siden (riktignok fra sverige) men der er fjærbeinene framme ferdig satt sammen så fjærbeinslagrene følger med...
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Hjelle, N6
- Site Admin

- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
-
Kontakt:
Legg inn
av Hjelle, N6 » 26 aug 2007, 16:44
Tor N12 skrev:Hjelle: Jeg handlet to sett med Sachs-kittet til 9k nå senest for et par mnd siden (riktignok fra sverige) men der er fjærbeinene framme ferdig satt sammen så fjærbeinslagrene følger med...
OK, det som eg kjøpte i vår hadde ikkje nye fjørbeinslager med... Bra SAAB har starta å sende det med att då.
-
Thomas N875
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 46
- Registrert: 19 nov 2006, 19:19
Legg inn
av Thomas N875 » 26 aug 2007, 19:03
Hmm... Og konklusjonen på ka eg bør gjør den e då altså....(?):
- Skifte demperne (Koni eller Bilstein)
- Sjekke foringer (bakre bærearmsforinger fremme er allerede skiftet til powerflex)
- Og om dette ikke er nok; vurdere 40mm senk (som blir 30mm senk i mitt tilfelle..)
Spm: Om jeg skifter dempere nå, kan jeg da bruke samme demperne etter en evt senk......?
M97 9000 Aero
-
Arne N79
- 0.7 bar

- Innlegg: 104
- Registrert: 16 mar 2007, 10:52
- Medlemsnummer: N79
- Bil: Saab 9-5 Aero 2000
Legg inn
av Arne N79 » 26 aug 2007, 22:43
Hvis du setter på 40 mm senkefjærer så må du ha dempere som er tilpasset de, eller så bånner demperne.
-
Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Legg inn
av Trond N47 » 28 aug 2007, 22:02
Enkleste måte å få bilen kjørbar er å bytte dekk. 215/55x16 er jo gubbedimensjon deluxe. 225/45 eller 225/50 funker bra om du vil ha 16" og velger høyeste hastighetsmerking og et godt dekkmerke. Michelin Pilot Sport, Conti Sportcontact, Goodyear F1 er gode sportsdekk. Av lavprisdekk kan Kumho og Toyo sine sportsdekk vurderes, sistnevnte slites litt fort. Dunlop sport og Pirelli har også gode dekk, men disse slites alt for fort. Riktiige dekk vil forandre bilens egenskaper betraktelig.
Neste steg er stivere framdempere. Dette alene vil gjøre store ting med kjøreegenskapene. Bilstein er et godt eksempel.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 29 aug 2007, 00:35
Du vil nok også merke en god forbedring med å montere Sachs-settet... De demperne og fjærene du har er jo drøyt 10 år

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Thomas N875
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 46
- Registrert: 19 nov 2006, 19:19
Legg inn
av Thomas N875 » 29 aug 2007, 15:22
Tror kanskje du er inne på noe der Tor...

Er kjørt 116' km - mye bykjørt.. Blir vel noe mykere over tid...
Trond N47 skrev:Enkleste måte å få bilen kjørbar er å bytte dekk. 215/55x16 er jo gubbedimensjon deluxe. 225/45 eller 225/50 funker bra om du vil ha 16" og velger høyeste hastighetsmerking og et godt dekkmerke. Michelin Pilot Sport, Conti Sportcontact, Goodyear F1 er gode sportsdekk. Av lavprisdekk kan Kumho og Toyo sine sportsdekk vurderes, sistnevnte slites litt fort. Dunlop sport og Pirelli har også gode dekk, men disse slites alt for fort. Riktiige dekk vil forandre bilens egenskaper betraktelig.
Hmm.. Då e nok eg en skikkelig gubbe

for mena der står 205/55/16 på aerofelgene i dag... Det er vel det som er originalt tror jeg...
Noen som har erfaring med andre dimmensjoner på disse felgene...?
M97 9000 Aero
-
Thomas N875
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 46
- Registrert: 19 nov 2006, 19:19
Legg inn
av Thomas N875 » 31 aug 2007, 14:56
Prøver igjen eg...

Noen som har erfaring med bredere dekk på aerofelgene...?
Er det mulig..? Er det lov..? Er det å anbefale..?
(Har i dag 205/55/16)
M97 9000 Aero