Nybakt Saab-eier

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Svar
HenrikWL
0.7 bar
0.7 bar
Medlemsnummer: 1160
Bil: NG900 S '96
Sted: Grannes, Stavanger

Nybakt Saab-eier

Legg inn av HenrikWL » 12 sep 2007, 10:44

Nå har jeg hatt min første Saab i en uke, har allerede hatt den en tur til Danmark og liker bilen mer og mer. :) Digg å kjøre, digg å sitte i og den har masse små finesser som alle er ufattelig praktiske.

Bilen vi snakker om er en '96 Saab 900 2.0i, med 125800km på hjula i kjøpsøyeblikket - noe jeg har hørt ikke er mye på en Saab (og det er da vitterligen ikke mye på noen bil som er 11 år gammel). Det gikk vann i munnen på meg da jeg blafret gjennom tilbehørskatalogen i hanskerommet, og til min store glede (og overraskelse) er de aller fleste av disse delene fortsatt i produksjon og salg. :D I den forbindelse har jeg et par spørsmål.

1. Er det rimelig å anta at disse delene er billigere å kjøpe fra nettet enn hos Saab-forhandler (selv med rabatten et STCN-medlemsskap gir)? I så tilfelle, er noen nettbutikker kjent for å være spesielt billig/bra?

2. Hvor mye kan en gjøre selv? Får man gjort det meste med over gjennomsnittlig teknisk innsikt, en Haynes-bok og godt verktøy? Vi snakker ikke omfattende motorarbeid, men litt småplukk i interiør og eksteriør - motorisert antenne, kanskje tåkelys, instrumentpanel i tre, osv... Tips, råd og vink?

Jeg har hatt to biler før denne, men de har vært "skraphauger" og har ikke egentlig motivert til ivaretakelse. Dette anser jeg for å være min første "ordentlige" bil, og er dermed hakket ekstra bekymret for å ødelegge noe i vanvare under arbeid. Verkstedarbeid er dyrt, og hvor glad jeg enn er i bilen er dens plass i mitt budjsett begrenset, så alt jeg kan gjøre selv uten å ødelegge er et stort pluss. :D

PS: Dette forumet trenger Saab-emblemet som emoticon. ;)

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Legg inn av Morten-N146 » 12 sep 2007, 10:59

Gratulerer med ny bil.

1. De fleste deler er billigere å kjøpe via nettet enn hos Saabforhandler. Vi har også rabatter hos noen forhandlere som gjør at det blir noe billigere der. Sjekk også våre sponsorer på venstresiden her.

2. Det meste du nevner her kan du gjøre selv ihvertfall hvis du har en Haynes-bok.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 12 sep 2007, 11:08

Hei, og gratulerer med ny bil, og ikke minst overgang til riktig merke! :)
Ser Morten her kom meg i forkjøpet, men jeg kan nå legge til litt;

1. Det spørs jo egentlig akkurat hva du skal ha det, men av det som finnes å få fatt i så er det garantert billigere på nettet enn hos saabforhandler. Det ligger en god del gode linker til nettbutikker som selger saabartikler i denne tråden. Det er ikke bare våre sponsorer vi har rabatt hos, se under rabattavtaler på hovedsiden for mer informasjon.
En god del tilbehør og deler kan sikkert også kjøpes brukt, for eksempel under "deler selges" her på forumet.

2. Med sunn fornuft, verktøy, og en Haynes-bok kommer du veldig langt. Og skulle du lure på noe er sannsynligheten stor for at du finner svaret her på forumet, enten du søker i tidligere tråder eller skriver din egen i tilfelle det ikke har vært diskutert før.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Svar