Bilen vi snakker om er en '96 Saab 900 2.0i, med 125800km på hjula i kjøpsøyeblikket - noe jeg har hørt ikke er mye på en Saab (og det er da vitterligen ikke mye på noen bil som er 11 år gammel). Det gikk vann i munnen på meg da jeg blafret gjennom tilbehørskatalogen i hanskerommet, og til min store glede (og overraskelse) er de aller fleste av disse delene fortsatt i produksjon og salg.

1. Er det rimelig å anta at disse delene er billigere å kjøpe fra nettet enn hos Saab-forhandler (selv med rabatten et STCN-medlemsskap gir)? I så tilfelle, er noen nettbutikker kjent for å være spesielt billig/bra?
2. Hvor mye kan en gjøre selv? Får man gjort det meste med over gjennomsnittlig teknisk innsikt, en Haynes-bok og godt verktøy? Vi snakker ikke omfattende motorarbeid, men litt småplukk i interiør og eksteriør - motorisert antenne, kanskje tåkelys, instrumentpanel i tre, osv... Tips, råd og vink?
Jeg har hatt to biler før denne, men de har vært "skraphauger" og har ikke egentlig motivert til ivaretakelse. Dette anser jeg for å være min første "ordentlige" bil, og er dermed hakket ekstra bekymret for å ødelegge noe i vanvare under arbeid. Verkstedarbeid er dyrt, og hvor glad jeg enn er i bilen er dens plass i mitt budjsett begrenset, så alt jeg kan gjøre selv uten å ødelegge er et stort pluss.

PS: Dette forumet trenger Saab-emblemet som emoticon.