Effektanlegg

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Hobbis N1226
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 158
Registrert: 10 des 2007, 20:16
Medlemsnummer: N1226
Navn: Håvard
Bil: 9-5 2.0T SE Estate
Sted: Varhaug

Effektanlegg

Legg inn av Hobbis N1226 » 12 des 2007, 20:14

Hva vil en oppnå med 3" eksosanlegg etter orginal katalysator??
Bare mer lyd eller?? Kikket på det med en potte ser jo litt gromt ut da :)
00 9-5 2.0T SE Estate.aut

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 12 des 2007, 20:23

Det er litt varierende. Men på min 9-3, så fikk jeg vite at den største eksosbremsen lå i pottene etter kat.
Du får ikke noe mer effekt ut av eksosbyttet, men ettersom proppen blir mindre, så vil responsen bli litt bedre :) Også får du jo gromlyden i tillegg :wink:
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 12 des 2007, 22:30

Den største proppen i eksosen din er nok katalysatorn og downpipen, men den må jo sitte på ;) :D
Jeg tror jeg vil tørre å påstå at du ikke vil merke noen som helst ting (bortsett fra lyd så klart) ved å bytte ut eksosen etter kat :(
Men grom lyd er jo et stort pluss!
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 13 des 2007, 00:47

det varierer ikke fra bil til bil hvor den største "proppen" er, elementær fysikk kan forklare det.

når skaper luft mest trykk? når den er varm. når er eksosen varmest? jo rett etter den er laget.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 13 des 2007, 01:52

Edward N812 skrev:det varierer ikke fra bil til bil hvor den største "proppen" er, elementær fysikk kan forklare det.

når skaper luft mest trykk? når den er varm. når er eksosen varmest? jo rett etter den er laget.
Selvom eksosen tar mest plass rett etter den er laget betyr det ikke nødvendigvis at det er der eksosanlegget er underdimensjonert.
Det er f.eks derfor orginale biler ikke får noe effekt av større dp (se bort ifra og900 med skarp v knekk og innsnevring etter turbo :D), fordi eksosen ikke trenger mere plass!

Men en katalysator derimot, skrekk og gru, er jo et slags filter som eksosen må passere før den kan komme videre.
Hvorfor kaller man ikke race-/sport cat openair cat? :D
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 13 des 2007, 13:13

Henrik N449 skrev:Hvorfor kaller man ikke race-/sport cat openair cat? :D
Tror det er blitt slik, så papirflytterne ikke skal henge seg opp i ordet :lol: Miljøfolk er ikke alltid bra! :roll:
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 13 des 2007, 13:21

Henrik N449 skrev:
Edward N812 skrev:det varierer ikke fra bil til bil hvor den største "proppen" er, elementær fysikk kan forklare det.

når skaper luft mest trykk? når den er varm. når er eksosen varmest? jo rett etter den er laget.
Selvom eksosen tar mest plass rett etter den er laget betyr det ikke nødvendigvis at det er der eksosanlegget er underdimensjonert.
men om du har et 2" eksosanlegg så har du jo 2" hele veien.. om det er noen "propper" på veien ut i det fri må det jo i så fall være helt fremst..
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Hobbis N1226
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 158
Registrert: 10 des 2007, 20:16
Medlemsnummer: N1226
Navn: Håvard
Bil: 9-5 2.0T SE Estate
Sted: Varhaug

Legg inn av Hobbis N1226 » 13 des 2007, 13:22

Ja er jo kjekkt med gromlyd klart det...men ville jo helst at noe annet enn lyd skulle komme da når en trør fjøla i gulvet :D
Sittet og siklet i tastaturet her etter og ha kikket på STEG 4 YAMMI.
Meeeeen sjefen i huset er ikke så veldig enig....faktisk ikke enig i det hele tatt
Kvinnfolk altså :shock:

Men gir ikke opp enda :D
00 9-5 2.0T SE Estate.aut

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 13 des 2007, 14:49

kvinnfolket trenger da ikke merke noe som helst, om du bruker egne penger på trimmen? damer trår jo som regel aldri på gassen uansett :)
(bortsett fra når de drar i gang biler, og ruser opp som om clutchen skulle vært slitt til metallet:D )
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Hobbis N1226
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 158
Registrert: 10 des 2007, 20:16
Medlemsnummer: N1226
Navn: Håvard
Bil: 9-5 2.0T SE Estate
Sted: Varhaug

Legg inn av Hobbis N1226 » 13 des 2007, 14:56

:D sant det stoooooooor fordel med automat

får se hva det blir til...bruker da egne penger ja :)
00 9-5 2.0T SE Estate.aut

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 13 des 2007, 15:43

Edward N812 skrev:
Henrik N449 skrev:
Edward N812 skrev:det varierer ikke fra bil til bil hvor den største "proppen" er, elementær fysikk kan forklare det.

når skaper luft mest trykk? når den er varm. når er eksosen varmest? jo rett etter den er laget.
Selvom eksosen tar mest plass rett etter den er laget betyr det ikke nødvendigvis at det er der eksosanlegget er underdimensjonert.
men om du har et 2" eksosanlegg så har du jo 2" hele veien.. om det er noen "propper" på veien ut i det fri må det jo i så fall være helt fremst..
Eller i katalysator
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
95Vector
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 155
Registrert: 02 feb 2007, 23:40
Medlemsnummer: N883
Bil: MY05 9-3 Aero cab.

Legg inn av 95Vector » 15 des 2007, 12:42

:oops: hmmm utifra det jeg leser her så kan ikke jeg forstå annet enn at at det å oppgradere eksosanlegget er bortkastet!?

Medfører denne påstanden riktighet?? :roll: :roll:

Jeg skriver slik for å få fram synspunkter og ERFARINGER rundt temaet.
HIRSCH - More powerful, more dynamic, more elegant – and even more enjoyable to drive

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 15 des 2007, 12:57

95Vector skrev::oops: hmmm utifra det jeg leser her så kan ikke jeg forstå annet enn at at det å oppgradere eksosanlegget er bortkastet!?

Medfører denne påstanden riktighet?? :roll: :roll:

Jeg skriver slik for å få fram synspunkter og ERFARINGER rundt temaet.
Kommer an på hvilket styresystem du har. T7 jobber jo mot luftmengde, mens T5 jobber mot trykk, så det ligger en forskjell der. Uansett så bør SW gjøres om dersom man oppgraderer eksos, særlig om man også bytter til race-katalysator.

Å bytte til eksos med liten motstand, uten å gjøre noe med SW kan faktisk føre til at responsen blir dårligere, da ladetrykksadapsjonen går i bunn. Men her er det igjen forskjell på styresystemer, de gamle systemene med APC vil ikke behøve noe programendring da dette er enkle systemer. Men det kan bli problemer der også om mottrykket i eksosen blir for lite, og GLT endres etterhvert som eksosstrømmen øker fordi WG-porten blir for liten. Da får man ustabilt trykk og høye trykktopper som ikke er bra. Dette avhjelpes ved å porte WG.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
kristianur N1169
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 795
Registrert: 26 sep 2007, 22:16
Medlemsnummer: 1169
Navn: Kristian Strømstad
Bil: 1987 900 t16 2d
Sted: Trondheim

Legg inn av kristianur N1169 » 16 des 2007, 04:41

Edward N812 skrev:
Henrik N449 skrev:
Edward N812 skrev:det varierer ikke fra bil til bil hvor den største "proppen" er, elementær fysikk kan forklare det.

når skaper luft mest trykk? når den er varm. når er eksosen varmest? jo rett etter den er laget.
Selvom eksosen tar mest plass rett etter den er laget betyr det ikke nødvendigvis at det er der eksosanlegget er underdimensjonert.
men om du har et 2" eksosanlegg så har du jo 2" hele veien.. om det er noen "propper" på veien ut i det fri må det jo i så fall være helt fremst..
Varm gass med lav tetthet flytter seg lettere enn kald gass med høy tetthet, bare så det er sagt. det er ikke nødvendigvis der eksosen er varmest det er mest motstand.
Kristian

Svar