Saab blant bilene med mest feil

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
TurboRoger_N486
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 192
Registrert: 30 jul 2005, 01:00
Sted: Hamar

Legg inn av TurboRoger_N486 » 14 jan 2008, 01:54

Desverre har du kanskje rett i forhold til oljeskifthyppighet. Forhåpentligvis øker dette levetiden på motoren.

På volvoen er det 30.000 km mellom hver oljeskift. Da slipper man heldigvis å kjøre leiebil annenhver mnd pga servicer.

Når det gjelder motorrens så vet jeg ikke om det er dokumentert viten eller bare synsing. Kom gjerne med lenker til uhildet utprøving/testing av slik rens.

Synd at Saab skal lage motorer som ikke holder mål
Nåværende biler:
2008 Volvo xc70 II Summum
2002 Saab 9-5 Aero kaputski

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Legg inn av ottorasmussen N242 » 14 jan 2008, 02:05

Jeg har enda ikke møtt en mekaniker som sier at flush er tull.
Nå er det litt sent, og jeg orker ikke saumfare nettet etter tester.

Det jeg kan si, derimot, er at bla. speedparts anbefaler protec.
Og mine erfaringer tilsier også at dette er godt stoff.
En gang har jeg byttet olje på 9-5'en uten å flushe, det gjør jeg aldri igjen.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 646
Registrert: 20 des 2007, 16:59
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Legg inn av Timon » 14 jan 2008, 04:23

Gla jeg har T5 jeg =) Har aldri hatt noe til overs for T7 pga luftmassemåleren. Liker å velge dumpv. selv ;)

Men etter å ha lest denne og noen andre tråder om T7 motorene sitter jeg igjen med ett spørsmål: hvor vanskelig er det å sette en T5 motor i en 9-5?
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"

1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Legg inn av Stalfa » 14 jan 2008, 09:26

TurboRoger_N486 skrev: På volvoen er det 30.000 km mellom hver oljeskift. Da slipper man heldigvis å kjøre leiebil annenhver mnd pga servicer.
Etter det jeg hører så har Volvo sin andel med små tull.
Skal du ha problemfri bil så må man kaste blikket østover i retning Asia.

Jeg kjører min T7.
Og elskers dens skyv.
Håper den ikke går heden,
for da mister jeg freden.
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 14 jan 2008, 12:13

Har en svenske på jobben med 9-5 estate, når det gjelder biler så pleier han å komme til meg å spørre om råd. Det hadde seg slik at han hadde fått sånn guffe på peilepinnen, og hvit graut oppunder lokket. Bilen hadde jo bare gått 60.000km, han kunne ikke skjønne hvorfor. Jeg fortalte han om veivhusventilasjon og en fiks han kunne få gratis, han fikk umiddelbart gjort dette har ikke hørt noe fra han siden om problemet, så jeg regner med at fixen virket.

Må jo innrømme at gamle Saab`er stadig blir eldre og at jeg etterhvert må bytte ut "half a million" Saab`en, da blir det enten nyere 9000 eller 95, hvis 95 så vil det første jeg utfører en grundig dieselrens for å "resette" motoren.
Først fylle diesel og la den stå et par dager slik at eventuelt slush i bunnpanna og oljesil løser seg opp, kanskje tilogmed taue bilen på en humpete vei for å riste dieselen i bunnpanna for å skylle godt og grundig (uten at motoren roterer), så tappe ut. Deretter utføre "vanlig" dieselrens ved å kjøre motoren på tomgang i sekvenser.

Mulig at oilsludge er kraftig overdrevet, men ser ofte i salgsannonser "nylig byttet motor" osv. Så noen har i allefall hatt problemer og kanskje det er nettopp derfor de setter bilen til salgs, men de som ikke har opplevd skavanker beholder sin kjære Saab.
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 14 jan 2008, 18:32

Selvom den Protec flushen ser ut som en billig boks med hermetikktomater så har jeg faktisk hørt veeldig mye bra om den .
At Saab lager dårlige motorer og generellt har dårlig kvalitet tror jeg på .
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Brukeravatar
Vegars
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 811
Registrert: 10 jan 2006, 23:17
Medlemsnummer: N631
Navn: Vegar

Legg inn av Vegars » 14 jan 2008, 19:09

TurboRoger_N486 skrev:
Saab har her laget motorer som durer rundt som tikkende bomber. Jeg har selv hatt svært dårlig erfaring med disse. På 2,5 år har jeg hatt to motorhavari og byttet 3 turboer!

Nå regner jeg med å sette inn ny motor i 9-5'en igjen.. Da blir det den 3. motoren og 4. turboen som sitter i bilen (på en 2002 modell!!!). Karosseriet har gått 170.000km.
Dette er jo langt fra normalen, har vel noe med kjørestilen å gjøre også!
Volvo V60 D5 2017
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 14 jan 2008, 19:43

Nja, saab sier jo problemet er størst om man ikke varmkjører motoren ofte.. Men Tunap har ihvertfall masse uavhengig tester på produktene..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
TurboRoger_N486
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 192
Registrert: 30 jul 2005, 01:00
Sted: Hamar

Legg inn av TurboRoger_N486 » 14 jan 2008, 20:02

Dette er jo langt fra normalen, har vel noe med kjørestilen å gjøre også![/quote]

Ja jeg vet jeg har vært uheldig. Jeg har tenkt hver eneste gang "Nå er bilen god som ny", men jeg blir jo like forbanna skuffet hver gang. Jeg har kjørt 300.000 km totalt med saab men aldri opplevd liknende mangel på driftssikkerhet. Vet ikke hva man skulle gjort annerledes med kjørestil. Mye langkjøring og varm motor er vel gunstig vil jeg tro.
Nåværende biler:
2008 Volvo xc70 II Summum
2002 Saab 9-5 Aero kaputski

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 14 jan 2008, 23:34

Jobber med salg av blant annet motorer, og de motorene vi selger mest av er Toyota og Mitsubitshi... Først og fremst dieselmotorer. Hilux, Hiace og Landcriuser er gjengangere.... Så det skjer helt klart ting med andre merker også.

Sjefen min er tidligere ettermarkedsjef i Toyotasystemet og han sier at det var mye feil også på Toyota, men at det blir rettet på service uten at kunden merker det...

Så hovedproblemet er vel egentlig ikke at feil skjer, men hvordan det blir håndtert. Og her har SAAB vært ELENDIGE og det finnes dessverre altfor mange triste historier om motorhavarier hvor SAAB har fraskrevet seg alt ansvar...

Jeg har veldig lyst på 9-5 (hvem har ikke det:P), men er skeptisk til kvaliteten og vil nok vurdere det nøye før eventuelt kjøp :wink:
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Legg inn av ottorasmussen N242 » 15 jan 2008, 01:59

Jeg har etter motorhavariet vært meget fornøyd med bilen.
Den har fungert relativt sett problemfritt siden.
Kun et par småting.

Motoren min fungerer smertefritt, så også automatkassen.

Jeg har vært meget, meget nøye med å stelle med motoren.
Som tidligere nevnt bytter jeg olje oftere enn 10000 km og flusher den hver gang.

Jeg tror kvaliteten på 9-5 er god, ser man bort fra motorproblemet.
Det virker iallefall slik på min bil, og den har jeg kjørt et stykke etterhvert.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Brukeravatar
Tor 2.2TiD
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 37
Registrert: 08 aug 2007, 16:09

Legg inn av Tor 2.2TiD » 15 jan 2008, 04:39

Det går da ann å kjøpe Saab uten Saab-motor!
Min 2.2TiD selges :lol:

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 15 jan 2008, 09:54

På denne siden nevnes det følgende (sitat):
Så vanligt förekommande att Saab har kommit med ett SI (ServiceInformation) på hur man skall lösa upp skiten utan att demontera tråget, samt tillhandahåller lämpligt lösningsmedel..
Tyvärr är det ju inte alla kunder som kommer in innan det är försent.


Har Saab kommet med flushing som fix, noen som vet??
Ville jo vært helt på sin plass :wink:

http://images.google.com/imgres?imgurl= ... o%26sa%3DN
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 15 jan 2008, 10:42

Og mere - myten om at "syntetisk" olje løser opp sludge og renser motoren er beviselig ikke sann:
We have learned that Synthetic oils will not dissolve the sludge as we once believed.

http://www.saabspokane.com/alerts.htm
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6953
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 15 jan 2008, 10:48

ottorasmussen N242 skrev:Jeg har vært meget, meget nøye med å stelle med motoren.
Som tidligere nevnt bytter jeg olje oftere enn 10000 km og flusher den hver gang.
Da jeg snakka med Bent fra SP så sa han at det kunne resultere i motorhavari, og det heller var anbefalt å flushe ved behov, eller rundt hver 30.000...
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Svar