Aero vs Vector
Moderator: Moderatorer
Aero vs Vector
Hei
Kunnskaps nivået på Saab er heller labert så jeg spør her.
Vurderer å kjøpe meg en Aero, men lurte på hva som er forskjellen mellom Aero og Vector. Foruten motor alternativer. Det ser jo tilsynelatende ikke ut til å være noen høyde forskjell mellom de to ut fra bilde jeg har sett. Er det så at Aero er stivere og har bedre bremser eller er de helt like?
Kunnskaps nivået på Saab er heller labert så jeg spør her.
Vurderer å kjøpe meg en Aero, men lurte på hva som er forskjellen mellom Aero og Vector. Foruten motor alternativer. Det ser jo tilsynelatende ikke ut til å være noen høyde forskjell mellom de to ut fra bilde jeg har sett. Er det så at Aero er stivere og har bedre bremser eller er de helt like?
Re: Aero vs Vector
Hei ,
snakker du om 9-3 eller 9-5 ?
Det er forksjeller i inneredning, chassis , exterioren, større bremser o.s.v.
Men , dette se du godt hvis du gå på SAAB's sin side og printer ut begge modellene.
Håper det hjelper
snakker du om 9-3 eller 9-5 ?
Det er forksjeller i inneredning, chassis , exterioren, større bremser o.s.v.
Men , dette se du godt hvis du gå på SAAB's sin side og printer ut begge modellene.
Håper det hjelper
Sol
Re: Aero vs Vector
Hei
Takker for svar!
Tenkte på chassis frøst og fremst. Ut fra bilder som ligger på finn.no av diverse, så ser det ikke ut til at Aero er lavere enn Vector. Eller stivere [ikke at det er mulig å se].
Spørsmålet er egentlig om jeg skal gå for en nyere Vector for så å senke, bytte bremser og så steg 2. Eller gå for en noe eldre Aero med engang.
Edit: Det er 9-5 stasjonsvogn det er snakke om å gå til annskafelse av.
Takker for svar!

Tenkte på chassis frøst og fremst. Ut fra bilder som ligger på finn.no av diverse, så ser det ikke ut til at Aero er lavere enn Vector. Eller stivere [ikke at det er mulig å se].

Spørsmålet er egentlig om jeg skal gå for en nyere Vector for så å senke, bytte bremser og så steg 2. Eller gå for en noe eldre Aero med engang.
Edit: Det er 9-5 stasjonsvogn det er snakke om å gå til annskafelse av.
- Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
Re: Aero vs Vector
heisan!
hvis du finne ein som heter Vector Sport så er den dønn lik Aero bortsett fra motor og utveksling.
det e ein sånn eg har.
med litt trim så får du'an te å gå liga godt så ein Aero
men ein Aero e ein Aero uansett. du kan aldri får ein Vector te å bli Aero.
hvis du finne ein som heter Vector Sport så er den dønn lik Aero bortsett fra motor og utveksling.
det e ein sånn eg har.
med litt trim så får du'an te å gå liga godt så ein Aero

men ein Aero e ein Aero uansett. du kan aldri får ein Vector te å bli Aero.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil

2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)

2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
Re: Aero vs Vector
Ah, ok. Skjønner.
Takker for alle svar så langt!
Da sitter jeg med to stk: Vector Sport og en Aero.
Er det noe forskjell på årsmodellene fra 2002 til 2005?
Takker for alle svar så langt!
Da sitter jeg med to stk: Vector Sport og en Aero.
Er det noe forskjell på årsmodellene fra 2002 til 2005?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Aero vs Vector
Blokka ble forandret i 04. Da ble også veivhusventilasjonen og spjellhuset endret for at veivhusventilasjonen endelig skulle fungere skikkelig, det var et problem på bilene fram til 04. Hadde nok gått for M05 sjøl, så er du kvitt oil-sludge og smøreproblemer. Eller hadde jeg nå det... bare en aero er en aero er en aero.... ikke lett gitt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Aero vs Vector
Godt å se at det ikke er bare jeg som har problemer med å velge.
Selger opplystet at han byttet olje vår og høst for å motivirke problemet du nevnte. Men er det store kostnaden med å bygge om? Eller gjøre en ombygning som løser problemet.


Selger opplystet at han byttet olje vår og høst for å motivirke problemet du nevnte. Men er det store kostnaden med å bygge om? Eller gjøre en ombygning som løser problemet.
- Birger N372
- 1,5 bar
- Innlegg: 360
- Registrert: 30 nov 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N372
- Navn: Birger
- Bil: MY05 Saab 9-5 Aero (solgt)
- Sted: Grimstad
Re: Aero vs Vector
Den MY02 Aeroen har vel byttet front også, den fronten kom vel ikke før i 04 på Aero, 05 på Vector...
Re: Aero vs Vector
Takk, det var også noe jeg lurte på! Trodde det var andre veien, men ser nå at det må stemme at den er nyere.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Aero vs Vector
Sannsynligvis er den i orden, og den har 8 års motorgaranti sålenge serviceheftet er komplett. Men skal du kunne glemme problemet så er det 05en som gjelder.Kanon skrev: Selger opplystet at han byttet olje vår og høst for å motivirke problemet du nevnte. Men er det store kostnaden med å bygge om? Eller gjøre en ombygning som løser problemet.
Å bygge om, tja... skal du ha en motor som tilsvarer M04-> så er det motorbytte som gjelder, og det er egentlig tull. Man kan også bytte stempel for å redusere mengen av forbrenningsgass som passerer stempelringene, og dermed mengden veivhusgasser som må evakueres av vivhusventilasjonen. Dette er jo også litt jobb, og om du ikke gjør det selv så er det såpass dyrt at det er bare å glemme. Sørg heller for at veivhusventilasjonen er i orden, ingen tette enveisventiler osv og følg med på oljeforbruk og koksing. Mål kamkjedestrammeren for å finne slitasjen på kamkjedet, dette slites fortere om det har vært dårlig smøring.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Aero vs Vector
Skjønner. Pokker.
Tusen takk for all hjelp!!
Får ta meg en titt i utlandet for en nyere Aero.

Tusen takk for all hjelp!!

Får ta meg en titt i utlandet for en nyere Aero.
- Joachim N370
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 11 mai 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 370
- Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
- Sted: Halden