Kjøp av og900, spørsmål om girkasse

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Re: Kjøp av og900, spørsmål om girkasse

Legg inn av Andreas N1194 » 11 mar 2009, 22:18

Morti skrev:For å være helt ærlig alex så hadde jeg spart opp til en ng900 eller 9000 2.3 t istedet... man blir frustrert når drivverk ryker, tro meg! [-o<
Tull og tøys! Det er jo bare Morti som ikke kan kjøre :mrgreen:
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Brukeravatar
Morti
Overload!!!
Innlegg: 1240
Registrert: 31 mai 2006, 21:30
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Kjøp av og900, spørsmål om girkasse

Legg inn av Morti » 11 mar 2009, 23:45

Andreas N1194 skrev:
Morti skrev:For å være helt ærlig alex så hadde jeg spart opp til en ng900 eller 9000 2.3 t istedet... man blir frustrert når drivverk ryker, tro meg! [-o<
Tull og tøys! Det er jo bare Morti som ikke kan kjøre :mrgreen:
Hvis målet er å kjøre som ei kjerring med turbobil så stemmer det nok :lol:
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq :D
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1

Brukeravatar
saab4life
Innlegg: 23
Registrert: 13 mar 2009, 21:16
Navn: Andreas Hansen Just
Bil: 97 Saab 9000 2.0T
Sted: Stavern

Re: Kjøp av og900, spørsmål om girkasse

Legg inn av saab4life » 18 mar 2009, 15:32

Hei, det jeg har hørt om girkassene til SAAB 900 er at de kan være dårlig, men hvis du skal ha en 900 så ikke kjøp M94 den har visst store problemer med girkassa :? Men trur ikke de er så ille som folk skal ha det til.


Mvh Saab4life

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Kjøp av og900, spørsmål om girkasse

Legg inn av Eirik N396 » 18 mar 2009, 15:44

saab4life skrev:Hei, det jeg har hørt om girkassene til SAAB 900 er at de kan være dårlig, men hvis du skal ha en 900 så ikke kjøp M94 den har visst store problemer med girkassa :? Men trur ikke de er så ille som folk skal ha det til.


Mvh Saab4life
1994modellen er jo en ng900, og det er jo og900 det er snakk om her. (Det finnes selvsagt også og900 som cab t.o.m. -94)
Forøvrig skal det vel ikke være noe spesielt problem med girkassen på akkurat 94-modellene, verken på NG eller OG.

Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Innlegg: 1337
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Re: Kjøp av og900, spørsmål om girkasse

Legg inn av oddi N108 » 18 mar 2009, 19:57

den sterkeste originale 5-trinns girkassa til og900 fikk man i 1990-1991. Skal ikke si for sikkert HVA som er forskjellen, men de girkassene som kom etter hadde visst litt smalere drev, slik at de skulle støye mindre. Jeg hadde en slik "sterk" girkasse på min og900 fra 1990, 7'er primær (tror jeg.. 80 på 2000 rpm i 5.) Bilen fikk 3" jt eksos og justerbart turbotrykk. Jeg hadde få rivstarter, men du verden så morsomt det var å trykke gassen i bånn i 3.:) Jeg visste at girkassene til og900 var laget av papp, så jeg prøvde etter beste evne å kjøre rolig:) Da jeg solgte bilen fungerte girkassen helt fint. Byttet olje en gang på den, til noe som han vaxxellåda-jörgen anbefalte. Vet ikke om det hadde så veldig mye å si, men bytte olje tror jeg kan være lurt uansett en gang i blant:)

mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

Brukeravatar
Alex'en
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 57
Registrert: 12 feb 2009, 16:50
Navn: Alexander
Sted: Bergen

Re: Kjøp av og900, spørsmål om girkasse

Legg inn av Alex'en » 18 mar 2009, 20:02

Er og900 god førstebil ?

Hva bør jeg prioritere?
aero?
turbo?
16v?
Altså, blir det for mye hk for en 18åring å kjøre en aero som ikke har justert ladetrykket?

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Re: Kjøp av og900, spørsmål om girkasse

Legg inn av Frode N073 » 18 mar 2009, 21:02

prioritet 16v uansett turbo ellår ikkje.

siden du e 18år så vil nok forsikring ver ganske dyrt hvis du ska ha'an på deg.
se om du finne ein 900s. dette e ein lavtrykksturbo på 145hk (900i 16v har ca 130hk, 2,1 literen har 140hk) og e ikkje så dyr å forsikra. men det kryr ikkje akkurat av disse ellår Aero for den saks skyld
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: Kjøp av og900, spørsmål om girkasse

Legg inn av na_X » 18 mar 2009, 21:17

OG900 er jo en lett bil, så 175HK er jo litt gamp med tanke på dette. :mrgreen:
Hester avhenger jo såklart på gassfoten, men ja T16 er en fin motor med lite feil og elektrisk injection så dette er en drøm i motsetning til T8 og dens mekaniske injection og problemer.. Når det gjelder hester så er det vel ikke noen forskjell på aero og fultrykks 16V turbo, aero går vel mer på utseende og slikt. Ring forsikringen først og hør hva det koster, lønner seg å høre litt med forskjellige forsikringsselskaper først for å spare endel tusenlapper. Lavtrykker er også en fin bil å starte med (fra 1990 til 1993, som har større clutch og sterkere girkasse som nevnt ovenfor), 145HK rekker jo egentlig greit til en nybegynner men med 175HK så kommer man seg jo lettere/tryggere forbi på forbikjøringer så man slipper feilberegninger av like stor grad om dette skulle skje, men igjen så kan man jo bli litt dumdristig hvis man har 175HK. Å gå fra 145 til 175, eller 175 til 145 hester er jo en ganske lett sak å fikse.
Når dette er sagt så kan det være vanskelig å finne seg en aero til greit overkommelig pris i bra stand, lavtrykkere finnes det jo endel av som mange uvitende folk kvitter seg med for en billig penge. Det viktigste å se etter er vel rust, da dette er det største problemet med OG900. De fleste ruster vel i bærende foran i motorrom og pælmes på skroten før girkassen skaper problemer desverre. :roll: Deler finnes det flust av, men karosseri uten rust er sjeldent.
Ligger vel litt info i FAQ også om endel forskjeller på årsmodeller på OG900. ;)
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Svar