Tips til kjøp av OG 9-3

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Andrew N1328
Overload!!!
Innlegg: 1362
Registrert: 18 jun 2008, 21:24
Medlemsnummer: N1328
Navn: Andrew
Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
Sted: Trondheim
Kontakt:

Tips til kjøp av OG 9-3

Legg inn av Andrew N1328 » 14 jun 2009, 13:31

Må over på en billigere bil(om jeg får solgt 9-5'en da :\), og da er det kun ett naturlig valg, og det er OG 9-3, men vet alt for lite om disse, selv om jeg har eid en '96 NG900 SE. Så er det jo vanskelig å finne en med alt utstyr jeg vil ha og lav km i den prisklassen jeg leter i(70-90k).
Derfor lurer jeg litt på holdbarheten på motorene, i tillegg til kjente feil osv.
Skal ha 2.0t, enten 150HK eller 185HK utgaven.

Takker på forhånd for alt av tips :)
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson

http://www.garaget.org/?car=101291

Brukeravatar
Aleks_
Overload!!!
Innlegg: 1679
Registrert: 02 mar 2007, 18:45
Medlemsnummer: N1025
Navn: Aleksander
Bil: MY01 9-5 2,3t
Sted: Stange v/ Hamar og Bodø

Re: Tips til kjøp av OG 9-3

Legg inn av Aleks_ » 14 jun 2009, 13:36

Har desverre begrensa kunnskap på OG9-3 selv, men vet at fjærbeina fort får svensk krom(rust :wink: ), og oil-sludge problemet er på disse også.
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander

“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby

Brukeravatar
Andrew N1328
Overload!!!
Innlegg: 1362
Registrert: 18 jun 2008, 21:24
Medlemsnummer: N1328
Navn: Andrew
Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Tips til kjøp av OG 9-3

Legg inn av Andrew N1328 » 14 jun 2009, 13:40

Aleks_ skrev:Har desverre begrensa kunnskap på OG9-3 selv, men vet at fjærbeina fort får svensk krom(rust :wink: ), og oil-sludge problemet er på disse også.
Ok, regnet med å måtte sjekke oilsludge problemet ja. Om dette er utbedret, og jeg i tillegg kommer til å ta oljeskift hver 10 000km, er det noe i veien for at bilen kan gå langt over f. eks. 300k ? (med trim) :roll:

de fleste jeg har sett på har en km på mellom 150' og 200'...
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson

http://www.garaget.org/?car=101291

Erik N823
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 138
Registrert: 29 nov 2006, 13:28
Medlemsnummer: N823
Bil: 1999 9-3 2.0t
Sted: Trondheim

Re: Tips til kjøp av OG 9-3

Legg inn av Erik N823 » 14 jun 2009, 14:42

Kjøper du 9-3 med T5 er ikkje oljeslam eit tema. Utover standardproblem som SID og fjørbein har eg ikkje hatt store problem med min.

Ein standard og9-3 riv ikkje akkurat skinnet av pølsa, men det er ein grei bil.
1999 SAAB 9-3 2.0t

Brukeravatar
Bjarte N1696
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 99
Registrert: 24 mai 2009, 16:49
Medlemsnummer: N1696
Navn: Bjarte Bauge
Bil: og9-3 SpeedParts Edition
Sted: Karmøy

Re: Tips til kjøp av OG 9-3

Legg inn av Bjarte N1696 » 14 jun 2009, 18:27

Knirkelyder som i ng900 på interiøret får du med på kjøpet tenker jeg. SID feil, fjørbein, hyppige skift på pærer i nærlys og fjernlys om jeg ikke tar helt feil.
Oil-sludge problemet har du vel uansett om det er T5 eller T7? Så lenge katalysatoren ligger under oljepanna vil denne avgi ganske god strålevarme som vil skaper problemer for kvaliteten på oljen, varmen går også videre til stempler. Hyppige skift på olje som 10 000 intervaller vil være forebyggende. Det finnes da også rensemidler en kan ha i før oljeskift. En oppgradering på veivhus ventilasjon er en stor fordel. Trør du bilen litt ekstra så er det greit å ha den litt på tomgang før en slår av tenninga, da får en kjølt ting litt ned.

Rett meg her om jeg er helt på jordet :)

Bjarte
Saab MY00 9-3 SpeedParts Edition Bilde
Saab MY97 900s Talladega

Brukeravatar
Andrew N1328
Overload!!!
Innlegg: 1362
Registrert: 18 jun 2008, 21:24
Medlemsnummer: N1328
Navn: Andrew
Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Tips til kjøp av OG 9-3

Legg inn av Andrew N1328 » 14 jun 2009, 18:46

Satser mer eller mindre på å skaffe meg en som er oppgradert, så jeg slipper å tenke på oilsludge...
Er det mange OG 9-3'er som har T5 altså? Trodde alle hadde T7 jeg(svart tennkasett?) Er det noen spesielle utgaver som har T5?

Ja, regnet med diverse sånne småproblemer... kommer nok til å sette på nye dempere og fjærer, og kanskje xenon-kitt++ liker å fikle litt med sånne ting, derfor gleder jeg meg litt til å få meg "gammel" bil igjen ;)
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson

http://www.garaget.org/?car=101291

Brukeravatar
Bjarte N1696
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 99
Registrert: 24 mai 2009, 16:49
Medlemsnummer: N1696
Navn: Bjarte Bauge
Bil: og9-3 SpeedParts Edition
Sted: Karmøy

Re: Tips til kjøp av OG 9-3

Legg inn av Bjarte N1696 » 14 jun 2009, 19:04

Du finner mange med T5 også, (Rød tennkasset?). Sørg for å skaffe reflektorer som er beregnet for xenon pærer da :)
Personlig vet jeg om en 9-3 med 200 000 på telleren og T5 styring. Forøvrig en bil som er brukt i småbarnsfamilie, ferdig chippet. Denne går BILLIG!
Saab MY00 9-3 SpeedParts Edition Bilde
Saab MY97 900s Talladega

Morten N88
Overload!!!
Innlegg: 1263
Registrert: 29 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N 88
Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
Sted: Levanger

Re: Tips til kjøp av OG 9-3

Legg inn av Morten N88 » 14 jun 2009, 21:26

Bjarte N1696 skrev: Oil-sludge problemet har du vel uansett om det er T5 eller T7?
Oilsludge er ikke noe problem på T5, siden den har helt andre stempelringer som ikke slipper forbi alskens gasser :)
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)

Brukeravatar
Bjarte N1696
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 99
Registrert: 24 mai 2009, 16:49
Medlemsnummer: N1696
Navn: Bjarte Bauge
Bil: og9-3 SpeedParts Edition
Sted: Karmøy

Re: Tips til kjøp av OG 9-3

Legg inn av Bjarte N1696 » 15 jun 2009, 01:26

Endrer vel ikke faktumet at katalysatoren avgir strålevarme på oljen som ikke sirkulerer etter kjøring? Er klar over at oppdatert veivhus ventilasjon er et clue her men dette kan umulig være bra for oljen over lengre tid.
Saab MY00 9-3 SpeedParts Edition Bilde
Saab MY97 900s Talladega

Mats900R
Overload!!!
Innlegg: 1588
Registrert: 04 des 2005, 17:17
Medlemsnummer: N719
Navn: Mats
Bil: 9-3
Sted: Bergen

Re: Tips til kjøp av OG 9-3

Legg inn av Mats900R » 15 jun 2009, 19:13

Bjarte N1696 skrev:Endrer vel ikke faktumet at katalysatoren avgir strålevarme på oljen som ikke sirkulerer etter kjøring? Er klar over at oppdatert veivhus ventilasjon er et clue her men dette kan umulig være bra for oljen over lengre tid.
saab sier jo selv at etter 2004 så er oilsludge problemene løst. men katten sitter på samme sted på en 98M T7 motor som på en 09M.. er overbevist om at visst det hadde vert et problem så hadde saab gjort noe med kattens plassering for lenge siden
Det är inga problem att hålla 120-130km/h, trampa för fullt och se svarta spår i bakspegeln

Erik N823
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 138
Registrert: 29 nov 2006, 13:28
Medlemsnummer: N823
Bil: 1999 9-3 2.0t
Sted: Trondheim

Re: Tips til kjøp av OG 9-3

Legg inn av Erik N823 » 15 jun 2009, 22:18

T7 kom på 9-3 i 2001, men Viggen hadde T7 frå lansering. Du ser det mellom anna på tennkassetten, raud vs. svart for høvesvis T5 og T7. Men det er jo fordelar med T7 òg, den har mellom anna eit meir moderne styresystem, som t.d. gir betre gassrespons. Om eg tek feil her, får nokon rette på meg.
1999 SAAB 9-3 2.0t

zero900t
Overload!!!
Innlegg: 1919
Registrert: 21 mar 2006, 16:03
Medlemsnummer: N645
Navn: Halvard
Bil: 93 / OG900
Sted: Oslo

Re: Tips til kjøp av OG 9-3

Legg inn av zero900t » 16 jun 2009, 07:48

Erik N823 skrev:T7 kom på 9-3 i 2001, men Viggen hadde T7 frå lansering. Du ser det mellom anna på tennkassetten, raud vs. svart for høvesvis T5 og T7. Men det er jo fordelar med T7 òg, den har mellom anna eit meir moderne styresystem, som t.d. gir betre gassrespons. Om eg tek feil her, får nokon rette på meg.
detta med rød eller svart tennkasset skal du ikke se på også dømme om det er en T5 eller T7.
Jeg hadde svart på min 9-3 2000 mod. Kjørte rundt med det 2 år og var først når jeg dro den inn til SP dem sa hvorfor kjører du med svart du skal ha rød denne chipper vi ikke....

Så bilen med T5 kan ha både svart og rød!
I følge saab i drammen så skal søstern sin 9-3 98mod 2L turbo autolat ha svart tennkasset...
Det går bra helt til du skal trimme, men det der driver vi jo ikke med :wink:

Ellers gode biler å kjøre men dem er utrolig "vinglete" i fronten, så det er jeg misfornøyd med men ellers en god bil.
Se etter en med automartisk klima, det savner jeg + cruse controll... det er eneste jeg savner i min...
08 Saab 93 med aerooptikk
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896


Saab er en sykdom man aldri blir kvitt ;)

Erik N823
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 138
Registrert: 29 nov 2006, 13:28
Medlemsnummer: N823
Bil: 1999 9-3 2.0t
Sted: Trondheim

Re: Tips til kjøp av OG 9-3

Legg inn av Erik N823 » 16 jun 2009, 08:07

zero900t skrev: detta med rød eller svart tennkasset skal du ikke se på også dømme om det er en T5 eller T7.
[...]
Så bilen med T5 kan ha både svart og rød!
Slik eg har forstått det SKAL bilar med T5 ha raud tennkassett. Om det står noko anna der, så er vel det fordi einkvan ikkje har lest leksa si.

Her er eit innlegg av DrBoost på svenskeforumet: http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... =3&t=63479
1999 SAAB 9-3 2.0t

Svar