Derfor lurer jeg litt på holdbarheten på motorene, i tillegg til kjente feil osv.
Skal ha 2.0t, enten 150HK eller 185HK utgaven.
Takker på forhånd for alt av tips

Moderator: Moderatorer
Ok, regnet med å måtte sjekke oilsludge problemet ja. Om dette er utbedret, og jeg i tillegg kommer til å ta oljeskift hver 10 000km, er det noe i veien for at bilen kan gå langt over f. eks. 300k ? (med trim)Aleks_ skrev:Har desverre begrensa kunnskap på OG9-3 selv, men vet at fjærbeina fort får svensk krom(rust), og oil-sludge problemet er på disse også.
Oilsludge er ikke noe problem på T5, siden den har helt andre stempelringer som ikke slipper forbi alskens gasserBjarte N1696 skrev: Oil-sludge problemet har du vel uansett om det er T5 eller T7?
saab sier jo selv at etter 2004 så er oilsludge problemene løst. men katten sitter på samme sted på en 98M T7 motor som på en 09M.. er overbevist om at visst det hadde vert et problem så hadde saab gjort noe med kattens plassering for lenge sidenBjarte N1696 skrev:Endrer vel ikke faktumet at katalysatoren avgir strålevarme på oljen som ikke sirkulerer etter kjøring? Er klar over at oppdatert veivhus ventilasjon er et clue her men dette kan umulig være bra for oljen over lengre tid.
detta med rød eller svart tennkasset skal du ikke se på også dømme om det er en T5 eller T7.Erik N823 skrev:T7 kom på 9-3 i 2001, men Viggen hadde T7 frå lansering. Du ser det mellom anna på tennkassetten, raud vs. svart for høvesvis T5 og T7. Men det er jo fordelar med T7 òg, den har mellom anna eit meir moderne styresystem, som t.d. gir betre gassrespons. Om eg tek feil her, får nokon rette på meg.
Slik eg har forstått det SKAL bilar med T5 ha raud tennkassett. Om det står noko anna der, så er vel det fordi einkvan ikkje har lest leksa si.zero900t skrev: detta med rød eller svart tennkasset skal du ikke se på også dømme om det er en T5 eller T7.
[...]
Så bilen med T5 kan ha både svart og rød!