Kjøpt meg og900 90modell. Trenger litt hjelp :)

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Svar
sjant1

Kjøpt meg og900 90modell. Trenger litt hjelp :)

Legg inn av sjant1 » 30 aug 2009, 23:53

Tjena!

http://www.finn.no/finn/car/object?finn ... l&tot=null

Dette (se link) er min første bil og er resultatet av et impulskjøp etter et langt natteskift. Spotta den på finn rett før jeg skulle køye og kjørte rett for og se på den. Det var første mann til mølla og han hadde allerede en som var interessert i bilen som skulle komme å se på den senere. I det jeg var der var der ringte den andre personen og spurte om veiretningen, og ble bedt om å ringe opp litt senere. Alt så greit ut med bilen og er ganske sikker på at bilen hadde blitt solgt på dagen hvis jeg ikke slo til.

Jeg vet fortsatt ganske lite om bil og saab generellt, rett og slett fordi jeg aldri før har interessert meg om bil før det ble aktuellt for meg. Av en eller annen grunn har jeg blitt helt besatt av saab, har aldri vært aktuellt med noe annet enn en saab 900 som førstebil. Hadde vel egentlig håpet mest på turbo, eller 91modell med 2.1 motoren, men skit au jeg er sikkert ikke trygg nok på veien enda til å håndtere en slik bil. Har hatt lappen i 6mnder nå og må ta meg selv i ofte å overvurdere mine evner i trafikken. Im learning fast but not fast enough.

Jess det var en hel del overflødig info, men siden dette er min første bil, og forsåvidt min første post på saabturboclub, så det får gå bra. Nå blir det vel en hel del utgifter og har akkurat begynt å jobbe så stcn medlemskabet får utebli frem til neste lønning. Lurer uansett på om det er noen forskjell på de norske og svenske saabturboclub FAQ'ene? For de krever nemlig ikke medlemskap hvis jeg husker rett. Håper å med tiden bli et aktivt stcn medlem og har tenkt og bruke medlemskapet for det der er verdt. Jeg er villig til å bruke en del penger på bilen, men jeg har det ikke travelt for å si det sånn.

Eksosen får jeg sveiset imorgen så det er forhåpentligvis tatt hånd om. Var et rent brudd ganske langt framme. Somsagt dette er ukjent terreng for meg, så ikke grill meg for at jeg spør dumme spørsmål. Hvordan type sveis er best å bruke?

I første omgang lurer jeg ogspå om noen vet av delnummeret til "Pyntedeksel ved siden av støtfanger -foran høyre-mangler-" som nevnes i annonsen? kan ta bilde når jeg får bilen hjem hvis beskrivelsen ikke strekker til. Hadde ikke gjort noe om noen visste av et slik deksel som var til salgs? :)

Ellers mottas alt av tips til til forbedringer, både kosmetiske og tekniske, med stor taknemmelighet.

Vet ikke om dette ble helt rett kategori for emnet?

Sindre.

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Kjøpt meg og900 90modell. Trenger litt hjelp :)

Legg inn av Paradigm N558 » 31 aug 2009, 06:54

Hei, du får deg Bodøbil ser jeg :D

Hvor kommer du fra?

Jeg er sikker på at du kommer til å få en fantastisk bil, ser jo helt OK ut den der, samt jeg så den "live" i helgen faktisk! ^__^

Når det kommer til det pyntedekselet, så tror jeg sannelig ikke jeg forstår hvilket deksel det er :s
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Andreas N1194
Overload!!!
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Legg inn av Andreas N1194 » 31 aug 2009, 07:09

Heisann, og velkommen hit!

Det er gratis å poste i den åpne delen av forumet, mens prosjekter og slikt postes der kun betalende medlemmer har tilgang. Meld deg inn, så kan du se at det er mange av oss som har puslet litt med den type bil du har (den beste in my humble opinion), blant annet undertegnede :mrgreen:
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Brukeravatar
Aleks_
Overload!!!
Medlemsnummer: N1025
Navn: Aleksander
Bil: MY01 9-5 2,3t
Sted: Stange v/ Hamar og Bodø

Legg inn av Aleks_ » 31 aug 2009, 08:59

Velkommen, velkommen! Sersjant i Bodin leir? :wink:

Som nevnt over her, sjekk prosjektforumet når du får tilgang der. Ligger mye gode tips og triks å hente der, om du leter litt :)
Du kan jo også gå inn på Garaget.org og se om du finner noe spennende der. :)

Så ut som en pen bil, forresten :)
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander

“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby

sjant1

Legg inn av sjant1 » 31 aug 2009, 13:25

Takk for positive svar. :) Somsagt, jeg ordner stcn medlemskap såfort neste lønning ruller inn, peiser bilen på prosjekter så fort det er mulig. Hehe ja har vært inne på å sett Garasjet.org, bare det at sist jeg rotet meg inn dit ble jeg sittende og sikle på saaber i timesvist :D
Aleks_ skrev:Velkommen, velkommen! Sersjant i Bodin leir? :wink:
Hehe nei det er nok bare et kallenavn jeg ikke klarer helt gitt slipp på etter min fortid som proff counter-strike kriger. ^^
Paradigm N558 skrev:Hei, du får deg Bodøbil ser jeg :D

Hvor kommer du fra?

Jeg er sikker på at du kommer til å få en fantastisk bil, ser jo helt OK ut den der, samt jeg så den "live" i helgen faktisk! ^__^

Når det kommer til det pyntedekselet, så tror jeg sannelig ikke jeg forstår hvilket deksel det er :s
Bor nå i Bodø, har flyttet tilbake etter 3 år i Mosjøen. Blir her i minst ett år til før jeg fortsetter på evt. studier. Jobber fast natt på shell mørkved annenhver uke så hvis noen stc-bodø folk er å handler burger si gi meg en hollar :) Artig at du så bilen live da! Garantert ikke siste gangen! :)

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 31 aug 2009, 22:16

Hvis pyntedekselet er i plast, ville jeg heller prøvd lykken på et huggeri, enn å bli ruinert på saab:P
Velkommen, og gratulerer med fin bil!
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 31 aug 2009, 22:28

sjant1 skrev: Bor nå i Bodø, har flyttet tilbake etter 3 år i Mosjøen. Blir her i minst ett år til før jeg fortsetter på evt. studier. Jobber fast natt på shell mørkved annenhver uke så hvis noen stc-bodø folk er å handler burger si gi meg en hollar :) Artig at du så bilen live da! Garantert ikke siste gangen! :)
Siden jeg kjører Taxi og Shell i 60 (stormyra ;) ) er hvor jeg henter nøklene, så blir vi garantert å sees ofte.
Så egetnlig vet jeg sikkert hvem du er og :p
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

sjant1

Legg inn av sjant1 » 01 sep 2009, 15:29

Paradigm N558 skrev: Siden jeg kjører Taxi og Shell i 60 (stormyra ;) ) er hvor jeg henter nøklene, så blir vi garantert å sees ofte.
Så egetnlig vet jeg sikkert hvem du er og :p
Hehe, jeg hadde en mistanke om akkurat det! Det er vel ikke tilfeldigvis du som står of polerer den grå 9000 aeroen som ligger under bodø-mafia emnet? :D Isåfall vet jeg jo hvem du er! :)

Igår prøvde vi oss på eksosen, det ble mindre vellykket. Har fortsatt sikkert 40% frieksos og den bakerste festekorken til potta måtte bøte med livet. Skal det være slik at man må av med bakfangeren for å hekte på eksosen bake? For det var nemlig klin umulig å hekte den fast bake siden tuppen av potta tok i bakfangeren. Så vi prøvde å slå den på med makt, noe som resulterte i at den satt seg bom fast på toppen av kroken. Vi skjønte ikke en dritt, men vi hadde det travelt (kompisen min hadde bare barnevakt en time og ungen var sjuk) så vi kappa kroken og taua det opp midlertidig. Hastverk er lastverk. :p Skal ta bilder å poste på tenknisk når jeg får bilen hjem, forhåpentligvis får jeg noen med litt mer peiling på saab til å hjelpe meg neste gang jeg prøver meg under der =p

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 01 sep 2009, 20:44

sjant1 skrev:Skal det være slik at man må av med bakfangeren for å hekte på eksosen bake? For det var nemlig klin umulig å hekte den fast bake siden tuppen av potta tok i bakfangeren.
Nei. Jeg har noen ganger sett det kan være litt vanskelig å få hunget den på plass, men det skal gå. Evt. kan du jo prøve å løsne den bakerste skjøten på eksosen (foran bakakslingen) til du får hunget den opp, så det går an å vri litt på den om det hjelper.

Svar