Vurderer å kjøpe 1984 Saab 99GL

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
TorGE
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Medlemsnummer: N1812
Navn: TGE
Sted: Larvik

Vurderer å kjøpe 1984 Saab 99GL

Legg inn av TorGE » 07 nov 2009, 21:07

Jeg har en Saab 99 på hånden, men er litt skeptisk pga at det er noe rust på den. Tenkte derfor å sette ned noen linjer her, og høre noen har formeninger rundt om dette høres dyrt ut å fikse. Bilen er ment som en bil kun for småtransport, og målet er ikke å ha en strøken bil, men en bil som går igjenom EU kontrollen i mai neste år.

Jeg har inspisert bilen etter beste evne (jeg er ikke mekaniker), og har funnet et lite (knapt 5cm i diameter) rusthull inn i kanalene på begge sider. Helt bak, rett foran bakhjulene. Videre er det et hull bak venstre bakhjul og opp i bagasjerommet. Det er også noe rustangrep til venstre for motoren i den "kassen" som sitter i enden av støtfangerfestet (altså venstre foran). Samt motorfeste.

I tillegg er det noe kosmetisk rust, på dører etc. men siden bilen kun skal brukes som en bruksbil (i alle fall inntil videre) så ser jeg ikke på det som alvorlig.

Håper noen har tid/lyst til å hjelpe meg.

På forhånd takk!! :D
-12 Passat
-07 Saab 9-5 BioPower Hirsch
-01 Saab 9-3t Aero motorstyring (solgt)
-93 Saab 900i cab (solgt:( )

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Vurderer å kjøpe 1984 Saab 99GL

Legg inn av Eirik N396 » 09 nov 2009, 00:31

Nå vet jeg ikke helt hvor mye du kan/vil fikse selv på bilen, men slik rustfiksing tar jo en del tid.

Om jeg forstår beskrivelsen din rett, er det nokså typiske steder den har rustet på. Uten å ha sett skadene selv vil jeg tro det er hullene i kanal, og hullet mellom hjulbue/bagasjerom som må utbedres før godkjenning. Det trenger jo ikke være så mye jobb, men det kommer jo litt an på hvor rask/dyktig den som sveiser er. Og prisen avhenger jo veldig av om en kan gjøre det selv eller må betale andre for å gjøre det.

Om det ikke er mer som må ordnes enn det du lister opp, ville jeg bare kjøpt den og satt igang ;) Men det er jo ofte slik at det dukker opp litt mer når en først har begynt å slipe og pusse..

Brukeravatar
TorGE
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av TorGE » 11 nov 2009, 18:10

Takk for svar. Sliping kan jeg nok sikkert gjøre en del av selv, men sveising har jeg verken utstyr eller kunnskap til å gjøre. Sist EU-kontroll (mai -08) gikk bilen igjennom, med en kommentar, og det var at håndbrekket ikke funket. Det er i orden nå. Teknisk skal bilen være i bra stand, jeg kjenner godt forrige eier og vet hvem som har skrudd på den. I tillegg får jeg med masse deler, inkludert en god del hjul / dekk og andre slitedeler.

Så jeg er egentlig lysten på å bare handle, men noe i meg sier at jeg bør sjekke litt mer rundt det. Fornuftig men litt kjedelig... :?
-12 Passat

Brukeravatar
TorGE
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk

Legg inn av TorGE » 21 nov 2009, 20:29

Det ble ikke noen Saab 99 på meg denne gang gitt. Blir vel noe annet isteden.... 8)
-12 Passat

Svar