Ned eller opp i pris?
Moderator: Moderatorer
- Bergseten
- 0.7 bar
- Innlegg: 126
- Registrert: 04 aug 2009, 03:41
- Navn: Stian
- Bil: Saab 9-3 2.2 TiD 1999
- Sted: Askøy
Ned eller opp i pris?
Hva tror dere kommer til å skje med saab priser om saab legges ned? Jeg tror at prisene vil synke veldig i begynnelsen, men etter en stund vil prisene stige kraftig igjen. Saab ER gode biler, og vil være gode biler selvom det ikke kommer nye saab modeller.
Saab 9-3 2.2 SE TiD 1999, Sølvgrå (Delebil, smelte skikkelig med den)
Saab 9-3 2.2 TiD 1999, Svart
Saab 9-3 2.2 TiD 1999, Svart
- untouch4ble N1021
- 2.0 bar
- Innlegg: 515
- Registrert: 05 feb 2007, 06:22
- Medlemsnummer: N1021
- Bil: 9-3ss
- Sted: Byåsen - Trondheim
Re: Ned eller opp i pris?
Vanskelig å spå. Tror kanskje de vil synke litt. Hvertfall på nyere biler. Mens gode gamle klassikere som f.eks og900 Aero holder seg i pris om ikke øker?
05" Saab 9-3ss Tids Hirsch 175hk
Andree N1021
Andree N1021
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Ned eller opp i pris?
Jeg tror nok de gamle pre-GM modellene, altså 9000 og eldre, vil være ganske upåvirket av en nedleggelse, mens nyere biler vil stupe i pris. Jeg tipper markedet vil bli svært dårlig for "halvgamle" 9-5 og 9-3, de vil bli vanskelig å selge. Angående nye biler (08-09 mod) har jeg hørt flere spå at prisene vil dumpe 25-30% utpå nyåret.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 821
- Registrert: 02 mar 2007, 13:27
- Medlemsnummer: N968
- Bil: Saab 9-5 M04
- Sted: Trondheim
Re: Ned eller opp i pris?
Perfekt for de som vil ha en nyere Saab!!!EdHunter N815 skrev:Jeg tror nok de gamle pre-GM modellene, altså 9000 og eldre, vil være ganske upåvirket av en nedleggelse, mens nyere biler vil stupe i pris. Jeg tipper markedet vil bli svært dårlig for "halvgamle" 9-5 og 9-3, de vil bli vanskelig å selge. Angående nye biler (08-09 mod) har jeg hørt flere spå at prisene vil dumpe 25-30% utpå nyåret.

07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.
- Timon
- 2.0 bar
- Innlegg: 646
- Registrert: 20 des 2007, 16:59
- Medlemsnummer: N1234
- Navn: Kristian Selås
- Bil: M95 9000 CS 2,3t
- Sted: Vestfossen
- Kontakt:
Re: Ned eller opp i pris?
Husk på at mange handler bil uten å ane hva de driver med eller hva en bil er, så når sånne mennesker hører fra naboen at Saab er nedlagt så er det nok til at de styrer unna det merket. Hvis sånne mennesker utgjør f.eks. 20% av alle som handler bil, så vil vel etterspørselen (som påvirker prisen) falle tilsvarende.
Prisen på f.eks. nye 9-5 eller 9-4x hvis det finnes noen, vil vel bli høy p.g.a samleverdi.
Men er det noen som vet hva som skjer med merkeforhandlere/verksteder? Blir det noen merkeverksteder igjen hvis alle forhandlerne legger ned?
Prisen på f.eks. nye 9-5 eller 9-4x hvis det finnes noen, vil vel bli høy p.g.a samleverdi.
Men er det noen som vet hva som skjer med merkeforhandlere/verksteder? Blir det noen merkeverksteder igjen hvis alle forhandlerne legger ned?
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Ned eller opp i pris?
Om Saab legges ned vil det ikke bli produsert en eneste bil til, ei heller nye 9-5 eller 9-4x (denne er vel ikke en gang ferdig utviklet), så noen samlerobjekter kan du nok se langt etter.Timon skrev:Prisen på f.eks. nye 9-5 eller 9-4x hvis det finnes noen, vil vel bli høy p.g.a samleverdi.
Men er det noen som vet hva som skjer med merkeforhandlere/verksteder? Blir det noen merkeverksteder igjen hvis alle forhandlerne legger ned?
Den dagen Saab legges ned vil det ikke finnes en eneste merkeforhandler heller, alt som heter Saab er historie.
Merkeforhandlerne vil enten gå konk sammen med selskapet, eller så vil de overleve på å bytte til andre merker, hva skulle de ellers forhandle? Luft?
De som overlever vil selvsagt fortsette som "merke"verksteder i den forstand at de har en høy kompetanse på Saab, og de vil ha ansvaret for garanti og nybilservice på de bilene de selv har solgt.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Timon
- 2.0 bar
- Innlegg: 646
- Registrert: 20 des 2007, 16:59
- Medlemsnummer: N1234
- Navn: Kristian Selås
- Bil: M95 9000 CS 2,3t
- Sted: Vestfossen
- Kontakt:
Re: Ned eller opp i pris?
Det er jo lagd noen av nye 9-5, har jo sett bilder av dem! Og de har lagd nok til å kræsjteste et par av de så noen finnes det. Her er en av dem ute å kjører tilhenger: http://www.youtube.com/watch?v=c7Lt5Ryf ... youtu.be&a
Kanksje finnes en og annen prototype av 9-4x også, uten at jeg vet noe om det.
Og mange merkeforhandlere har jo flere merker, her i Arendal har de Saab, Opel og Mitsubishi. Mercedesforhandleren har Peugeot, og Audi har selvfølgelig også VW. I Kristiansand har de også Saab + Opel. Derfor jeg lurte på hva som kommer til å skje med dem, om de fortsatt vil ha Saab deler og verksted, for de kommer ikke til å gå konk/legges ned slik du sier. Men om Saab legges ned, så har de jo selvfølgelig som du sier ingenting å forhandle, og vil derfor ikke være Saab forhandler lenger.
Kanksje finnes en og annen prototype av 9-4x også, uten at jeg vet noe om det.
Og mange merkeforhandlere har jo flere merker, her i Arendal har de Saab, Opel og Mitsubishi. Mercedesforhandleren har Peugeot, og Audi har selvfølgelig også VW. I Kristiansand har de også Saab + Opel. Derfor jeg lurte på hva som kommer til å skje med dem, om de fortsatt vil ha Saab deler og verksted, for de kommer ikke til å gå konk/legges ned slik du sier. Men om Saab legges ned, så har de jo selvfølgelig som du sier ingenting å forhandle, og vil derfor ikke være Saab forhandler lenger.
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: Ned eller opp i pris?
Hehe, om SAAB blir nedlagt, tror du virkelig folk kommer til å fly til forhandleren for å kjøpe den nyeste bilen deres, Timon?
Stygt redd det blir motsatt.
Stygt redd det blir motsatt.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Timon
- 2.0 bar
- Innlegg: 646
- Registrert: 20 des 2007, 16:59
- Medlemsnummer: N1234
- Navn: Kristian Selås
- Bil: M95 9000 CS 2,3t
- Sted: Vestfossen
- Kontakt:
Re: Ned eller opp i pris?
Det finnes mange som samler på biler, og det finnes også en GOD del Saab-entusiaster rundt om i verden. La oss si at det finnes f.eks. 20 stk av nye 9-5 siden produksjonen ikke er kommet ordentlig i gang, og så blir Saab nedlagt. Klarer du virkelig ikke å se for deg at disse i tiden fremover vil kunne få en samlerverdi utover den vanlige bruksverdien?Edward N812 skrev:Hehe, om SAAB blir nedlagt, tror du virkelig folk kommer til å fly til forhandleren for å kjøpe den nyeste bilen deres, Timon?
Stygt redd det blir motsatt.
Om Saab legges ned, så kommer heller ikke disse bilene til å havne hos (nedlagte) forhandlere, dermed kan heller ikke folk "fly" dit å kjøpe dem. Jeg vil jo tippe at f.eks. Jan Åke Jonsson vil stikke av med en av dem, før han begynner å søke seg ny jobb som leder av noe slag. Tror du virkelig at du kan gå til han og tilby "listepris" for denne? Ikke hvis han får seg ny jobb hvertfall..
Og om det finnes 20 stk av en vare, og det finnes 21 mennesker som er villig til å betale det den koster eller mer, så stiger prisen. Det er et forhold mellom tilbud og etterspørsel. Det motsatte skjedde på Island under finanskrisen, mange nye biler, og færre kjøpere. Da synker prisen.
Hvis det finnes svært få av en toppmodell som markerer slutten på et svensk industrieventyr, og det finnes mange bilsamlere og bilentusiaster rundt om i verden, synes hvertfall ikke jeg det virker usannsynlig at det kan finnes flere kjøpere enn antall ferdige 9-5.
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Ned eller opp i pris?
Skulle det gå så langt at Saab legges ned så vil nok enten de få eksemplarene som er lagd av nye 9-5 bli med GM videre som testbenker for en ny Opel/Chevrolet/Caddilac-modell ellers vil de hugges opp 
GM-gutta lar nok ikke Jan Åke eller noen andre få kloa i dem desverre, det eneste unntaket må være om de klarer å holde igjen en på Saabmuseet men nå spørs det jo om det overlever også da..

GM-gutta lar nok ikke Jan Åke eller noen andre få kloa i dem desverre, det eneste unntaket må være om de klarer å holde igjen en på Saabmuseet men nå spørs det jo om det overlever også da..
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Ned eller opp i pris?
Testbiler er sjelden eller aldri salgsklare biler heller, der mangler nok både det ene og det andre av detaljer, og på uvesentlige områder blir ofte gamle deler brukt for å spare penger og tid. Jeg betviler som Tor sier at noen av disse 9-5ene noen gang kommer til å bli tilgjengelig for salg.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: Ned eller opp i pris?
Det vil jo aldri lages noen få eksemplarer før de plutselig finner ut at nå må de gi seg da, hehe. Jeg mente jo selvsagt om de fullfører en produksjonslinje, og det lyste ikke akkurat opp at du mente det motsatte da du skrev det første innlegget ditt..Timon skrev:.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- zoomit
- 2.0 bar
- Innlegg: 575
- Registrert: 24 nov 2007, 20:21
- Medlemsnummer: N1542
- Navn: Zoomit
- Bil: Saab 9-3 2.0TSS
- Kontakt:
Re: Ned eller opp i pris?
Jeg tipper og har lest på http://ttela.se/ekonomi/saab at verdifall vil varirere med modell, årstype etc.
Tipper feks 2008 modell med rett utsyr, mht til farge, ekstrautstyr + lav kilometerstand vil blir ettertraktede brukt- biler om noen år. Mange som er Saab- frelste ønsker mer enn gjerne å bytte ut sin "gamle >MY07" med en ny modell om noen år.

så lenge deler finnes og det vil det gjøre i 10-20år fremover. I fjord ble solgt kun 300stk nye mens bruktmarkedet har holdt seg bra. Så fasit for min del er extra vedlikehold og lav-km. Men uansett skal min egen beholdes så annenhåndsverdi er ikke så viktig. En go del av prisfallet hvis man skulle solgt i morgen er allerede tatt ut mht til usikkerheten rundt fremtiden,
De game klassikerne vil også holde seg godt i pris.
Tipper feks 2008 modell med rett utsyr, mht til farge, ekstrautstyr + lav kilometerstand vil blir ettertraktede brukt- biler om noen år. Mange som er Saab- frelste ønsker mer enn gjerne å bytte ut sin "gamle >MY07" med en ny modell om noen år.
så lenge deler finnes og det vil det gjøre i 10-20år fremover. I fjord ble solgt kun 300stk nye mens bruktmarkedet har holdt seg bra. Så fasit for min del er extra vedlikehold og lav-km. Men uansett skal min egen beholdes så annenhåndsverdi er ikke så viktig. En go del av prisfallet hvis man skulle solgt i morgen er allerede tatt ut mht til usikkerheten rundt fremtiden,
De game klassikerne vil også holde seg godt i pris.
N1542 -Saab 9-3 Vector SportSedan "Hirsch X" (2008)
- kingoftheroad
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 94
- Registrert: 15 des 2009, 01:33
- Bil: saab 9-5
- Sted: kristiansand
Re: Ned eller opp i pris?
I Kristiansand har de også Saab + Opel. Derfor jeg lurte på hva som kommer til å skje med dem, om de fortsatt vil ha Saab deler og verksted, for de kommer ikke til å gå konk/legges ned slik du sier. Men om Saab legges ned, så har de jo selvfølgelig som du sier ingenting å forhandle, og vil derfor ikke være Saab forhandler lenger.[/quote]
Har en kamerat som jobber på kvia og han har sagt. at de kommer til å fortsette med service og deler til saab. De har jo fortsatt opel, med tanke på salg har de nok tjent mest på opel uansett..
Har en kamerat som jobber på kvia og han har sagt. at de kommer til å fortsette med service og deler til saab. De har jo fortsatt opel, med tanke på salg har de nok tjent mest på opel uansett..
King of the road!
Saab 9-5 2.0T Nordic steg 2:D
Saab 9-5 2.0T Nordic steg 2:D
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Ned eller opp i pris?
Selvsagt vil de jo prøve å få andre merker, men slikt vokser ikke på trær. Det er mange om beinet, spesielt i større byer der det gjerne er flere forhandlere av hvert merke. Når ett merke da forsvinner, sitter man i praksis igjen med en bilforhandler eller to for mye, da alle merker er representert og markedet tilfredsstilt. Går de konkurs så går de konkurs, skjønner ikke hvordan du kan mene at dette er en umulighet? Jeg sa ikke at alle kom til å forsvinne, men at noen kommer til å gjøre det på sikt er jeg faktisk helt sikker på. Greit nok, mange har kanskje andre merker allerede, men hvorfor tror du de har flere merker i utgangspunktet? Jo, sansynligvis fordi det ikke lønner seg godt nok å drive sjappe med bare ett merke lenger.Timon skrev:Derfor jeg lurte på hva som kommer til å skje med dem, om de fortsatt vil ha Saab deler og verksted, for de kommer ikke til å gå konk/legges ned slik du sier. Men om Saab legges ned, så har de jo selvfølgelig som du sier ingenting å forhandle, og vil derfor ikke være Saab forhandler lenger.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1