Lov ang. tilbakelevering av elektriske komponenter?

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Svar
mathiaslil
Innlegg: 8
Registrert: 17 apr 2008, 10:42
Medlemsnummer: N2751
Bil: Saab 93 2001

Lov ang. tilbakelevering av elektriske komponenter?

Legg inn av mathiaslil » 12 aug 2010, 10:35

Jeg mistet fjernlys på v. side på min Saab 900ng -94 mod og dro til merkeforhandler på Gjøvik, og på delelager sa de med en gang at det var et styrerelè. (kjent problem?) Del ble hentet og satt inn og alt fungerte, inn til skranken og skulle betale. Stor overraskelse Kr 1500(!) Jeg betalte og reiste hjem, og delte da denne erfaringen med kompiser. Litt senere kommer kompis med samme del, til en helt annen pris Kr 0. Jeg byttet ut dette med den til 1500 og det fungerte like godt.
Jeg er student og 1500 kr er mye penger for meg så jeg dro da tilbake i håp om å få levert tilbake del og få pengene tilbake, men nei der var det slutt på god service. Det var i følge Norsk lov ikke tillat å ta retur på elektriske komponenter med slunken lommebok så lurte jeg på om de ikke kunne gjøre unntak. Men nei, dro hjem med den dyre delen, min far kjente til daglig leder og medeier i bedriften og tok kontakt, men han også fikk samme svar. Nemlig i følge norsk lov så kunne de ikke ta denne i retur.
Jeg synes dette var veldig firekantet og forsøkte meg på nytt og fikk da beskjed fra daglig leder at retur kunne jeg bare glemme.
Jeg ble ikke informert om at denne type vare ikke kunne returneres.
Takk til Elkjøp som stiller med åpent kjøp i 30 dager på el varer.

Mine spørsmål til dere der ute er følgende:
Forhandler hevder at denne varen leveres uten forpakning, er det riktig?
Finnes det en slik lov?
Skulle jeg hatt informasjon om at denne type var ikke ble tatt i retur pga norsk lov?
Hvilke rettigheter har jeg?
Kunne det ha blitt utvist skjønn?
Er det utøvd smidighet og god service?


Jeg oppfatter dette som at forhandler er firkantet uten evne til skjønn. Etter diskusjon og nesten munnhuggeri frem og tilbake virker det som om det er hvem er det som får rett og hvem sitter med makten.
Er det noe som sier at denne saken kunne vært håndtert med større smidighet.

Nå er jeg 1500 fattigere og har et relè på hylla til pynt.

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Lov ang. tilbakelevering av elektriske komponenter?

Legg inn av Helge » 12 aug 2010, 10:42

Saab på Gjøvik begynner å få et dårlig rykte på seg. De vil vel egentlig bare selge Subaru.
Jeg bruker kun Saab på Lillehammer. Tilogmed når jeg bodde på Gjøvik reiste jeg til Lillehammer. Jeg bor fremdeles nærmere Gjøvik, men jeg reiser stadig til Lillehammer.

Ting kan selges uten innpakning.
Om de må/vil/skal ta ting i retur finnes det lover om. Men så lenge tingen virker må de ikke ta den i retur.
Hele saken bunner ut i god/dårlig service.
Og igjen så har jo Saab på Gjøvik vist hva de mener om service.

De skulle forresten ha 1000 kr for å koble ut alarmen min med Tech.
På Lillehammer gjorde de det gratis. Tok 5 min.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

mathiaslil
Innlegg: 8
Registrert: 17 apr 2008, 10:42
Medlemsnummer: N2751
Bil: Saab 93 2001

Re: Lov ang. tilbakelevering av elektriske komponenter?

Legg inn av mathiaslil » 15 aug 2010, 12:15

Finnes inget marked for salg av slike ting?
Drar nok til Lillehammer neste gang, håper på bedre service der!
Tusen takk for svar!

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Lov ang. tilbakelevering av elektriske komponenter?

Legg inn av Ingvar N629 » 15 aug 2010, 12:44

mathiaslil skrev:Finnes inget marked for salg av slike ting?
Prøv her: viewforum.php?f=17
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Re: Lov ang. tilbakelevering av elektriske komponenter?

Legg inn av Johan N828 » 16 aug 2010, 11:28

Heisann. Slike situasjoner er kjedelige for begge parter. Det er ikke noe i forbrukerkjøpsloven som tilsier at de ikke har lov til å ta retur. Jeg regner med at de bruker den "reglen" som en unskyldning for å ikke ta tilbake varen. Når det kommer til rettigheter så har du desverre ikke noen returrett. I forbrukerkjøpsloven heter det at man "ikke har returrett ved åpen kjøp over disk". Hadde du kjøpt varen over internett hadde saken stilt seg annerledes. Desverre ser det ut som at du sitter fast med en vare til overs, ettersom at de ikke er interisert i å ta den tilbake.

Mvh Johan

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Re: Lov ang. tilbakelevering av elektriske komponenter?

Legg inn av KongerudN344 » 17 aug 2010, 21:07

Jobber selv på delelager og må selv i mange tilfeller være denne kjipe fyren bak disken som nekter å ta retur på elektriske komponenter. Jeg skjønner frustrasjonen veldig godt, men det er jo også får din egen "sikkerhet" at det blir gjort sånn. Når du kjøper en ny elektrisk del skal du/og forhandler være sikker på at delen faktisk er ny og ikke prøvemontert i flere biler. Og når det kommer til elektriske deler er det ekstra vanskelig i og med at det ofte kan være en årsak til at den ryker. For eksempel kortslutning. Da kan jo kunden komme tilbake med en defekt del som vi selger til neste kunde som da kanskje har kjørt 5 mil for og hente delen.

Men jeg er veldig nøye på og informere kunden om at det faktisk ikke er noe retur på elektriske deler dersom det ikke løser feilen. Vi har også lagt inn det som standard tekst på kvitteringen at elektriske deler ikke tas i retur med mindre det skyldes feillevering fra vår side. Skulle vi få en elektrisk del i retur blir ikke denne solgt til kunde, men benyttet på eget verksted og nøye testet før bilen bli utlevert kunde.

Så jeg tror nok dette er en ganske felles regel innen bilbransjen og syntes faktisk ikke det er så dårlig service fra forhandleren på Gjøvik. Dette løste jo faktisk problemet ditt også 8) Men er enig i at infoen kunne vært bedre her :wink:
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Re: Lov ang. tilbakelevering av elektriske komponenter?

Legg inn av Johan N828 » 18 aug 2010, 10:05

Det jeg ikke liker med saken er at forhandleren lager egne regler. Lettvindt måte å slippe unna på, men ikke serlig seriøst. Bedre å forklare kunden hvorfor de ikke ønsker å ta inn varen igjen.

//J

Brukeravatar
Bent N208
Overload!!!
Innlegg: 1807
Registrert: 07 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N208
Navn: Bent Andresen
Bil: VW Scirocco TSI
Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
Kontakt:

Re: Lov ang. tilbakelevering av elektriske komponenter?

Legg inn av Bent N208 » 18 aug 2010, 12:10

KongerudN344 skrev:Jobber selv på delelager og må selv i mange tilfeller være denne kjipe fyren bak disken som nekter å ta retur på elektriske komponenter. Jeg skjønner frustrasjonen veldig godt, men det er jo også får din egen "sikkerhet" at det blir gjort sånn. Når du kjøper en ny elektrisk del skal du/og forhandler være sikker på at delen faktisk er ny og ikke prøvemontert i flere biler. Og når det kommer til elektriske deler er det ekstra vanskelig i og med at det ofte kan være en årsak til at den ryker. For eksempel kortslutning. Da kan jo kunden komme tilbake med en defekt del som vi selger til neste kunde som da kanskje har kjørt 5 mil for og hente delen.

Men jeg er veldig nøye på og informere kunden om at det faktisk ikke er noe retur på elektriske deler dersom det ikke løser feilen. Vi har også lagt inn det som standard tekst på kvitteringen at elektriske deler ikke tas i retur med mindre det skyldes feillevering fra vår side. Skulle vi få en elektrisk del i retur blir ikke denne solgt til kunde, men benyttet på eget verksted og nøye testet før bilen bli utlevert kunde.

Så jeg tror nok dette er en ganske felles regel innen bilbransjen og syntes faktisk ikke det er så dårlig service fra forhandleren på Gjøvik. Dette løste jo faktisk problemet ditt også 8) Men er enig i at infoen kunne vært bedre her :wink:
Hei :lol:

Godt skrevet :xd:

Ellers skal jeg si at jeg forstår trådskaper helt til punktet kjøpt del å er fornøyd. Men kan få delen av en bekjent for free :lol: for deretter bli overrasket over at du ikke kan levere tilbake denne da brukte elektriske delen for å få tilbake penger :wink:

Hvem vil vel kjøpe en del til fullpris dersom den er vært prøvemontert og brukt i flere biler :!:

Hadde delen ligget i uåpnet embalasje og ikke vært prøvemontert hadde du nok fått tilbake penger " med mindre det står på kvittering elektriske komponenter tas ikke i retur " mange bilforhandlere som bruker denne texten.

Mvh
Bent
Close to your saab,closer to you with Speedparts

Svar