Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.
Moderator: Moderatorer
-
og900turbo
- 1,5 bar

- Innlegg: 355
- Registrert: 18 mai 2006, 23:02
- Medlemsnummer: N681
- Navn: Karl Otto
- Bil: Saab 9-5 Aero
- Sted: Bodø
Legg inn
av og900turbo » 17 aug 2010, 11:50
Hei.
Jeg driver kun med Saab-modeller opp til og med og900, så når broren min, som har kjørt sund sin Renault Laguna, spurte meg om denne bilen var et lurt kjøp, måtte jeg innrømme at jeg var helt blank.
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=23765815
Så dere må hjelpe meg med å vurdere denne bilen, eller finne en annen til han. Han har antydet rundt 25 - 30 000 i kostnadsramme

Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681
-
Morten S.
- MAX BOOST
- Innlegg: 2028
- Registrert: 20 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N1507
- Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
- Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
- Sted: Vestfold
-
Kontakt:
Legg inn
av Morten S. » 17 aug 2010, 16:52
De skal stort sett være greie biler det. En feil som ofte går igjen på biler som er kjørt lite eller småkjørt er dårlig funksjon på bakbremsene og håndbrekket. Skropel-system. 98 og 99 modellene hadde litt problemer med varmefordelingen i luftfordelingshuset. Tror det ble ordnet på 2000 modellen, evt at de mange av de har fått ordnet det på garanti.
"Alt" fra totakt til turbo
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 17 aug 2010, 17:39
Sjekk fjærbeina for rust, genuin skrotpatent der det er innsatsdempere, spindelen er en del av fjærbeinet og fjærbeina har en tendens til å ruste. Gjett om de er dyre å bytte!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
og900turbo
- 1,5 bar

- Innlegg: 355
- Registrert: 18 mai 2006, 23:02
- Medlemsnummer: N681
- Navn: Karl Otto
- Bil: Saab 9-5 Aero
- Sted: Bodø
Legg inn
av og900turbo » 18 aug 2010, 09:32
Ok.
Enn motorene med tanke på oil-slugde problematikk? Hvilke modeller og årstall var rammet? Har fått med meg at 9-5 var plaget, men gjaldt det også NG 900 og 9-3?
Og er det svakheter med toppakninga?
En arbeidskollega har i går kjøpt en 9-3 med slitt registerreim og gåen toppakning. Repanslag 20 000,- så han fikk den for 10 000,-

En annen arbeidskollega kjøpte en strøken 900 Tallega 98-mod for 5 000,- men den var det mugglukt i, og det er ikke noe særlig, da.....
Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 18 aug 2010, 09:50
og900turbo skrev:Ok.
Enn motorene med tanke på oil-slugde problematikk? Hvilke modeller og årstall var rammet? Har fått med meg at 9-5 var plaget, men gjaldt det også NG 900 og 9-3?
Og er det svakheter med toppakninga?
En arbeidskollega har i går kjøpt en 9-3 med slitt registerreim og gåen toppakning. Repanslag 20 000,- så han fikk den for 10 000,-

En annen arbeidskollega kjøpte en strøken 900 Tallega 98-mod for 5 000,- men den var det mugglukt i, og det er ikke noe særlig, da.....
Oilsludge gjelder 9-5 M98-M03 og og9-3 med B2X5 motor, dvs de seneste årsmodellene med T7 motorstyring og svart tennkassett. Bilen du linker til er en suger og det er en B204 motor.
Toppakninga er vel ingen spesiell svakhet, samme type som det du er vant til på og900 men at de kan gi seg rundt 200k km er ikke uvanlig.
Han som kjøpte bil med registerreim har nok gjort et kjempekjøp, for det er kjede på alle bensinmotorene

Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
og900turbo
- 1,5 bar

- Innlegg: 355
- Registrert: 18 mai 2006, 23:02
- Medlemsnummer: N681
- Navn: Karl Otto
- Bil: Saab 9-5 Aero
- Sted: Bodø
Legg inn
av og900turbo » 18 aug 2010, 11:25
Var og hørte på ulyden fra kjeda

på bilen hans nå, og det var en høy jevn gnagelyd og ikke den velkjente raslelyden jeg er vant med på mine biler, men den kom utvilsomt fra kjeda? Han planlegger å dra til Sverige å få gjort jobben med kjede og toppakning, og det kan kanskje lønne seg? Han bør vel forsikre seg om at verkstedet sjekker at toppen er plan også, og at de planer den hvis det kreves...
Han virket ellers fornøyd med bilen, den var god å kjøre osv

Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 18 aug 2010, 11:47
Høres jo mer ut som feil på løpehjul, drivreim, servopumpe, ac eller dynamo.
Mål kjedestrammeren så får man en god indikasjon

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
og900turbo
- 1,5 bar

- Innlegg: 355
- Registrert: 18 mai 2006, 23:02
- Medlemsnummer: N681
- Navn: Karl Otto
- Bil: Saab 9-5 Aero
- Sted: Bodø
Legg inn
av og900turbo » 18 aug 2010, 22:16
Tor N12 skrev:Høres jo mer ut som feil på løpehjul, drivreim, servopumpe, ac eller dynamo.
Mål kjedestrammeren så får man en god indikasjon

Kjedestrammeren er ikke målt, men det er lyd fra registeret i følge en Saab-mekaniker. Jeg synes ved nærmere lytting at det høres ut som en mellomting mellom ventilklakking og mekanisk ulyd fra metall som mangler smøring, så den forrige beskrivelsen min om jevn gnagelyd var nok litt misvisende. Så det er nok registerproblemer på den bilen...
Driver ellers nå med å sette meg inn i GM-modellene til Saab
Er de brukbare?
Har aldri sittet i en Saab produsert etter mars 1993

Saab 9-5 -04 Aero bruksbil
Saab 9-5 -02 Aero (Restaureres, pågående prosjekt)
Saab 900 -91 3-dørs CC T16 (avsluttet prosjekt, avataren var arbeidstegninga)Kondemnert
Saab 900 -92 4-dørs sedan 2,1i 16v opprustet reservebruksbil Donert
Saab 99 -77 GL (1979-1996) og 99 -77 GLE (1996-2005) Begge kondemnert
Saab 96 -68 Sinnataggen (1975-1979) Kondemnert
Medl.nr. N681
-
EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Legg inn
av EdHunter N815 » 21 aug 2010, 12:20
og900turbo skrev:Er de brukbare?
Har aldri sittet i en Saab produsert etter mars 1993

Brukbare er de uten tvil, men som med alle andre biler har de så klart sine feil og mangler. Det ligger haugevis av kjøpsråd-tråder her på forumet, så det er bare å søke så finner du nok lesestoff. Selv er jeg i alle fall fornøyd med 9-5en min som bruksbil, har kjørt den 70 000 på 2 år. I forhold til kjørelengden har jeg ikke byttet mye deler, om man ser bort fra nylig motorbytte pga. slitt register og ønske om 2,3 i stedet for 2,0

M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1