Godkjenning av motorbytte i 9000

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Svar
borge93
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 79
Registrert: 25 aug 2010, 09:22
Navn: Jan Emil
Bil: saab 9000 92
Sted: Sund

Godkjenning av motorbytte i 9000

Legg inn av borge93 » 23 sep 2010, 21:05

Ska bytte motoren i bilen min. No står de en 2,0 og vil bytte den til en 2,0 turbo og lurer på om det er vanskelig å få dette godkjent?

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Godskjenning av motorbytte i 9000

Legg inn av Tor N12 » 23 sep 2010, 21:42

Så vanskelig er det vel ikke men litt styr er det nå..

Først må du kontakte en Saabforhandler for å be de om å skaffe deg et godkjenningspapir der det fremkommer hva du må skifte for å få den godkjent som turbobil.
Dernest må du montere det de krever, litt avhengig av hva slags modell du har så må du i allefall ha dekk med rett hastighetsmerking mm. Når dette er gjort så må du vise bilen hos Saabforhandleren og de må lage et dokument der de bekrefter at du har gjort de forandringene som kreves.
Når dette er gjort så må du vise bilen hos biltilsynet.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

borge93
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 79
Registrert: 25 aug 2010, 09:22
Navn: Jan Emil
Bil: saab 9000 92
Sted: Sund

Re: Godkjenning av motorbytte i 9000

Legg inn av borge93 » 24 sep 2010, 23:41

Det hørtes ikkje så gale ut som eg trodde nei. da er det jo en mulighet for å få det til :)
Tusen takk for hjelpen :)

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Godkjenning av motorbytte i 9000

Legg inn av Tor N12 » 25 sep 2010, 07:11

Kan legge til at det godkjenningspapiret fra Saab det må du normalt betale ca 1500.- for
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: Godkjenning av motorbytte i 9000

Legg inn av Ronny_N169 » 25 sep 2010, 08:38

Jeg gjorde dette på min gamle -91 modell, og det eneste jeg behøvde å gjøre var å bestille godkjenningspapiret fra Saab. Den eneste forskjellen mellom 9000i med 130hk og 9000turbo med opptil 185hk, var hastighetsmerkingen på dekkene. Dermed mente biltilsynet at det ikke var nødvendig med noe besøk hos saabforhandler, dekkene kunne de sjekke.Møtte opp på BT,de sjekket dekka, og skrev ut nye papirer.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Godkjenning av motorbytte i 9000

Legg inn av Tor N12 » 25 sep 2010, 11:59

Stemmer nok at det har vært sånn men de har blitt strengere nå, desuten så får man heller ikke godkjenningspapiret rett fra Saab lenger, det skal gå via forhandleren.
De krever at Saabforhandleren faktisk dokumenterer at det sitter rett motorstyring der slik at avgasskrav mm stemmer.
Om man velger Aero (225hk) så krever de også sportsunderstellet. Sist men ikke minst så krever de å vite opprinnelsen på den motoren som monteres, enten ut fra motornummer (og er det da en utenlands motor så vil de også ha dokumentasjon på at denne faktisk oppfyller de avgasskravene som gjelder her til lands) eller ved at man oppgir chassi/regnummer på den bilen som motoren kommer fra.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Svar