Veivhusventilasjon
Moderator: Moderatorer
Veivhusventilasjon
Jeg skal gå igang med å bytte slangene, påfyllingsrøret og oljeoppsamlingsboksen. I følge tegningene jeg fant på nett stemmer ikke denne med det som fulgte med i pakken.
1. Slik jeg har forstått det må en nippel anborres i påfyllingsrøret, trolig en sensor (vises ikke på tegn.)
2. En slange mangler i pakken, den fra t-stykket ned til venstre påkoblingsnippel (mulig den gamle skal brukes, men min er helt svampete, hvor selges ny?)
3. Er ikke de nipplene på oppsamlingsboksen forferdelig store i forhold til slangene?
Er det noen som har gjort denne utbedringen selv som har noen forklaringer på denne problematikken?
1. Slik jeg har forstått det må en nippel anborres i påfyllingsrøret, trolig en sensor (vises ikke på tegn.)
2. En slange mangler i pakken, den fra t-stykket ned til venstre påkoblingsnippel (mulig den gamle skal brukes, men min er helt svampete, hvor selges ny?)
3. Er ikke de nipplene på oppsamlingsboksen forferdelig store i forhold til slangene?
Er det noen som har gjort denne utbedringen selv som har noen forklaringer på denne problematikken?
Re: Veivhusventilasjon
Høres ikke ut som du har funnet den rette monteringsanvisningen da, men en gamlere en. Søk her på forumet så skal det ligge bilder av hvordan den nyeste type monteres.
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: Veivhusventilasjon
Nyaste veivhusvent.sats for M98-M03 (v.6) har delenummer 55561200, TIS 210-2417 v.4 finn du her: http://home.online.no/~niande/diverse/95/vevhusvent.pdf
Om ikkje delenummeret på oppgraderingssatsen din stemmer med 55561200 har du mest sansynlig fått en eldre versjon.
Det skal ikkje vøre nødventig å bore i påfyllingsrøret, det er inkludert i satsen og skal byttast.
Den slangen som du nemner må muligens kjøpast til, aktuelle delenummer står i TIS-dokumentet.
Om ikkje delenummeret på oppgraderingssatsen din stemmer med 55561200 har du mest sansynlig fått en eldre versjon.
Det skal ikkje vøre nødventig å bore i påfyllingsrøret, det er inkludert i satsen og skal byttast.
Den slangen som du nemner må muligens kjøpast til, aktuelle delenummer står i TIS-dokumentet.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Veivhusventilasjon
Det mangler to slanger med stor diameter, og en liten med enveisventil i satsen. De slangene er identiske med eldre typer og brukes om igjen eller kjøpes utenom.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Veivhusventilasjon
Jeg har den nyeste satsen, med delenummer som nevnt. Men jeg kan bare se at det mangler to slanger; den lille som går i retur til bunnpanna, og den som går fra ventilkåpe til oppsamlingsboks. For å svare mine egne punkter i tilfelle noen leser i ettertid:
1. Det er ikke preborret hull for "sensor" i nytt oljepåfyllingsrør.
2. To slanger mangler; en returslange til oljepanne og en fra ventilkåpe til oljeoppsamlingsboks (høyre nippel). Ingen med ventil.
3. Slangene går på niplene. Jeg tok feil av hvilken som skulle hvor.
Takker for oppskrift på svensk. Jeg haddde den på engelsk, men svensk var lettere å forstå. Nå gjenstår bare H****** å komme til oljeoppsamlingsboks. Noen som har tips her? Jeg har hørt snakk om bukk, prøvde å jekke opp bilen og lå under uten at det hjalp det grann.
Jeg fant de manglende slangene hos speedparts, noen som har erfaring derfra?
1. Det er ikke preborret hull for "sensor" i nytt oljepåfyllingsrør.
2. To slanger mangler; en returslange til oljepanne og en fra ventilkåpe til oljeoppsamlingsboks (høyre nippel). Ingen med ventil.
3. Slangene går på niplene. Jeg tok feil av hvilken som skulle hvor.
Takker for oppskrift på svensk. Jeg haddde den på engelsk, men svensk var lettere å forstå. Nå gjenstår bare H****** å komme til oljeoppsamlingsboks. Noen som har tips her? Jeg har hørt snakk om bukk, prøvde å jekke opp bilen og lå under uten at det hjalp det grann.
Jeg fant de manglende slangene hos speedparts, noen som har erfaring derfra?
- Aleks_
- Overload!!!
- Innlegg: 1679
- Registrert: 02 mar 2007, 18:45
- Medlemsnummer: N1025
- Navn: Aleksander
- Bil: MY01 9-5 2,3t
- Sted: Stange v/ Hamar og Bodø
Re: Veivhusventilasjon
Det skal ikke være noe borret hull på påfyllingsrøret. Skal være en nippel så du kan tre på en slange der.
Oljefella kommer du til både under og over bilen, men det er trangt. Jeg tok den på bukk. Funka for meg ihvertfall.
Oljefella kommer du til både under og over bilen, men det er trangt. Jeg tok den på bukk. Funka for meg ihvertfall.
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
Re: Veivhusventilasjon
Hos meg er det borret hull til en nippel som kommer fra enheten ved siden av påfyllingsrøret. Den er koblet på enheten under de to like store slangene som vises på bildet. Er det noen andre som har denne montert andre steder? På meg virker det som overskuddsolje fra enheten ved siden av.
- Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Re: Veivhusventilasjon
ikke sett den før... men den slangen skal vel inn på nippelen på toppdekselet..
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Re: Veivhusventilasjon
Du har jo tydligvis en eldre versjon av veivhusventilasjonen, versjon 3. I den nye du har kjøpt, så skal slangen som går inn på nippelen i oljerøret, inn på nippelen på toppdekselet. Følger med en ny nippel til toppdekselet i satsen du har kjøpt. Sjekk også den hvite ventilens funksjon når du tar den løs. Du skal kunne blåse inn mot spjellhuset, men ikke suge i den.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
... if you`re sitting in a Saab.
Re: Veivhusventilasjon
Aha. korriger meg om jeg tar feil her: Det er to nipler ut fra toppdekselet, en stor, som skal ned til oppsamlerboks, og en liten som peker nedover som denne skal inn på. Den hvite ventilen regulerer at olje ikke går inn fra toppdeksel regner jeg med.
- Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Re: Veivhusventilasjon
vet ikke akkurat hva den ventilen skal gjøre, men plaseringen du nevner er korrekt...
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo