Økokøyring
Moderator: Moderatorer
Økokøyring
Eg las i eit nettblad at no var det økokøyring som var det viktige for å få ned forureining og drivstoff-forbruk.
Retningslinjene var høgt gear og lavt turtal; helst skulle ein køyre med 5/6 gear i 50 km- sonen. Det eg her reagerar på er nedsoting og problem med EGR- ventilen på dieselbilar-
Korleis ser andre på forumet på denne saka?
Retningslinjene var høgt gear og lavt turtal; helst skulle ein køyre med 5/6 gear i 50 km- sonen. Det eg her reagerar på er nedsoting og problem med EGR- ventilen på dieselbilar-
Korleis ser andre på forumet på denne saka?
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Økokøyring
Kjør E85 eller Bensin 
Men ja, økokjøring fungerer på Dieselbilder også, men en gang i blandt, kanskje en gang hver 14 dag?
Gi gjernet i andre og tredjegir mens motoren er varm, så fikser det seg ^^

Men ja, økokjøring fungerer på Dieselbilder også, men en gang i blandt, kanskje en gang hver 14 dag?
Gi gjernet i andre og tredjegir mens motoren er varm, så fikser det seg ^^
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1367
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Re: Økokøyring
Hmm, da driver jeg økokjøring da 

- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Re: Økokøyring
Aldri vært opptatt av økonomisk kjøring i hverdagen, kun på langkjøring, noe som er skjeldent. Bilen bruker det den vil ha, enkelt og greit. 

1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1571
- Registrert: 23 sep 2004, 01:00
- Medlemsnummer: n434
- Navn: Arvid Nesse
- Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
- Sted: Bergen
Re: Økokøyring
Flaut og ha bil som bruker lite bensin.
Diesel hører hjemme i traktorer og anleggsmaskiner
Diesel hører hjemme i traktorer og anleggsmaskiner
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
- Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Re: Økokøyring
Vise ordsaab9000aero skrev:Flaut og ha bil som bruker lite bensin.
Diesel hører hjemme i traktorer og anleggsmaskiner

- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- Aleks-ander_N948
- MAX BOOST
- Innlegg: 2038
- Registrert: 18 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N948
- Navn: Aleksander
Re: Økokøyring
Kommer jo helt an på bruksområde til bilen.
Blir bilen brukt daglig til pendling til å fra jobb gjerne på store distanser til å fra er det jo penger å spare med dieselmotor og forsiktig kjøring
Men er det der i mot en bil som blir brukt til kosekjøring, tur osv kan det jo i grunnen være det samme hvor mye den bruker.
Blir bilen brukt daglig til pendling til å fra jobb gjerne på store distanser til å fra er det jo penger å spare med dieselmotor og forsiktig kjøring

Men er det der i mot en bil som blir brukt til kosekjøring, tur osv kan det jo i grunnen være det samme hvor mye den bruker.
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Re: Økokøyring
Det var derfor jeg kjøpte en og9-3 2.2tid når jeg gikk skole. Fyllte diesel en gang i måneden, kjørte da daglig ca. 7 mil tur-retur skole. Nå er det full tank bensin en gang i uka....Aleks-ander_N948 skrev:Kommer jo helt an på bruksområde til bilen.
Blir bilen brukt daglig til pendling til å fra jobb gjerne på store distanser til å fra er det jo penger å spare med dieselmotor og forsiktig kjøring![]()

1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 663
- Registrert: 23 okt 2008, 12:41
- Medlemsnummer: N1530
- Navn: Håkon Arnljot
- Bil: SAAB 9000CS 2.3i M92
- Sted: Kirkenes
Re: Økokøyring
I litt over en uke tok jeg med det bryet det faktisk er å kjøre "korrekt" kun for å se hvor lavt forbruk min 9000 2.0ltt kunne kjøres på. Etter 7-8 dager, mye penkjøring og MANGE antydninger til kramper i høyrefoten klarte jeg å presse det ned i 0.74 på blandet kjøring. Både litt landevei og køkjøring i Ålesund, så jeg må si meg fornøyd med resultatet
Nå skal det også sies at etter å ha kjørt i to uker på min vanlige måte (halsende forbi div BMW`er og riskokere) er det faktisk ikke kommet lengre opp enn 0.79.....

- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Re: Økokøyring
Det er bare bittelitt mindre enn min 2.3htt bruker, ligger på rundt 0.9-0.95 hver gang jeg fyller tanken.Arnljoth N1530 skrev:I litt over en uke tok jeg med det bryet det faktisk er å kjøre "korrekt" kun for å se hvor lavt forbruk min 9000 2.0ltt kunne kjøres på. Etter 7-8 dager, mye penkjøring og MANGE antydninger til kramper i høyrefoten klarte jeg å presse det ned i 0.74 på blandet kjøring. Både litt landevei og køkjøring i Ålesund, så jeg må si meg fornøyd med resultatetNå skal det også sies at etter å ha kjørt i to uker på min vanlige måte (halsende forbi div BMW`er og riskokere) er det faktisk ikke kommet lengre opp enn 0.79.....
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI
- Aleks-ander_N948
- MAX BOOST
- Innlegg: 2038
- Registrert: 18 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N948
- Navn: Aleksander
Re: Økokøyring
Er det den måleren i SID du ser på da? Prøv å resett den når du kjører på din vanlige måte. Gjerne når du kjører byen å få deg en overaskelseArnljoth N1530 skrev:I litt over en uke tok jeg med det bryet det faktisk er å kjøre "korrekt" kun for å se hvor lavt forbruk min 9000 2.0ltt kunne kjøres på. Etter 7-8 dager, mye penkjøring og MANGE antydninger til kramper i høyrefoten klarte jeg å presse det ned i 0.74 på blandet kjøring. Både litt landevei og køkjøring i Ålesund, så jeg må si meg fornøyd med resultatetNå skal det også sies at etter å ha kjørt i to uker på min vanlige måte (halsende forbi div BMW`er og riskokere) er det faktisk ikke kommet lengre opp enn 0.79.....

Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Økokøyring
Jeg putrer lett 9-5en ned under 0,7 på vanlig kjøring i Bergen til/fra jobb. M91 9000 2,3T'en har jeg hatt ned på 0,6 på blandet kjøring. Riktignok står jeg ikke ekstremt mye i kø, men det er en god del saktegående trafikk til vanlig.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Økokøyring
Klarte å kjøre Trondheim-Agdenes i går på 1,1 l/mil på E85, ifølge SID. Fulgte trafikken og brukte stort sett sjettegir. Ikke så gæli med 19" hjul, men stort sett ligger den rundt 1,2-1,3 på E85, fordi jeg er lite disiplinert. Når hestene slippes løs så renner det igjennom mengder, ikke noe problem å bruke over 2 liter på mila ved aktiv kjøring og tung høyrefot slik bilen min er nå. Så at det er penger å spare på å kjøre økonomisk er det ingen tvil om. Bruker man høyt gir, ruller inn mot kryss, holder jevn hastighet, slipper opp litt før bakketopp osv så synes det helt klart på forbruket.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 663
- Registrert: 23 okt 2008, 12:41
- Medlemsnummer: N1530
- Navn: Håkon Arnljot
- Bil: SAAB 9000CS 2.3i M92
- Sted: Kirkenes
Re: Økokøyring

En liten tur opp Trollstigen
