Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.
Moderator: Moderatorer
-
pag
- 1.2 bar

- Innlegg: 244
- Registrert: 22 mai 2008, 15:47
- Medlemsnummer: N1614
- Navn: Per Arne
- Bil: 2000 Saab 9-5 Aero
- Sted: Steinkjer
Legg inn
av pag » 29 okt 2011, 12:01
Var på bilextra for en time siden å spurte etter omega 690 75W90 girkasse-olje. Det viste seg at han bak disken hadde stående en kanne som det var brukt 2,5l av kanna på en porsche. Resten av kanna skulle jeg få til en godpris sa han. Men han måtte hjem å sjekke va han hadde betalt for 5l selv. Derre som har kjøpt slik olje vet sikkert bedre en meg va som er normalt å betale for 2,5l med omega olje? Blir nok bare å bytte ut 1,8l olje for denne gangen,Eller er dette bare dumt? Ønsker innspill på dette før jeg bestemer meg for kjøp av olja

Skal på en manuell kasse.
-
doo-kie
- Overload!!!
- Innlegg: 1960
- Registrert: 22 feb 2008, 17:55
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Legg inn
av doo-kie » 29 okt 2011, 12:04
Den koster rundt 500kr litern. Det er nok den beste gir olja man får tak i. Det gjelder alt omega har. Bare du å kjøpe:)
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
-
pag
- 1.2 bar

- Innlegg: 244
- Registrert: 22 mai 2008, 15:47
- Medlemsnummer: N1614
- Navn: Per Arne
- Bil: 2000 Saab 9-5 Aero
- Sted: Steinkjer
Legg inn
av pag » 29 okt 2011, 12:12
Det vil si at jeg må ut med rundt 1000kr for olja. Dette stemmer nok. Han bak disken mente at han hadde betalt 2000kr for 5l kanna. Men jeg får ikke til å tappe av all oljen som er i girkassen med 2,5l olje. Noen tips angående hvordan jeg skal få til dette.? Eller holder det med å blande oljen som er på kassen nå med omega sin?
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 29 okt 2011, 12:25
Har du "original" olje i kassa så må du flushe den, da den olja ikke er blandbar.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
pag
- 1.2 bar

- Innlegg: 244
- Registrert: 22 mai 2008, 15:47
- Medlemsnummer: N1614
- Navn: Per Arne
- Bil: 2000 Saab 9-5 Aero
- Sted: Steinkjer
Legg inn
av pag » 29 okt 2011, 12:34
Ingvar N629 skrev:Har du "original" olje i kassa så må du flushe den, da den olja ikke er blandbar.
Da kommer det store spørsmålet. Må jeg ha mere olje da? Eventuelt framgangsmåte?
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 29 okt 2011, 13:54
Tapp ut den gamle, fyll på en liter ny, kjør det rundt litt med bilen heist opp, tapp ut og fyll til korrekt nivå. Evt kan du bare ta to oljeskift etter hverandre, kjør en liten tur mellom dem.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
pag
- 1.2 bar

- Innlegg: 244
- Registrert: 22 mai 2008, 15:47
- Medlemsnummer: N1614
- Navn: Per Arne
- Bil: 2000 Saab 9-5 Aero
- Sted: Steinkjer
Legg inn
av pag » 29 okt 2011, 14:12
Tusen takk Ingvar. Strålende at noen vil hjelpe meg.. får håpe at det er 2.8l å ikke 2.4l igjen på den kanna da
