How to:Eksteriørshine Saab.

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

hmsilset
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 73
Registrert: 26 feb 2012, 22:32

How to:Eksteriørshine Saab.

Legg inn av hmsilset » 06 apr 2012, 22:37

Bare lagde en liten tråd til dere he.Drev med sort Saab lakk i går.Noe som ikke er enkelt :) Er ikke fornøyd med resultatet selv, men er mange produkter utenom maskinpoleringa som kan friste der :)


http://www.detailersclub.no/forum/topic ... msearch__1

Brukeravatar
wanvik
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 248
Registrert: 07 jun 2011, 12:45
Medlemsnummer: N2189
Bil: '07 9-5 2.0t Biopower Estate
Sted: Trondheim

How to:Eksteriørshine Saab.

Legg inn av wanvik » 06 apr 2012, 23:49

Flott tiltak! :)

Kan tipse om at jeg ikke hadde problemer med hologrammer i det hele tatt når jeg brukte 3M på min bil son jeg tror er samme farge.
3M FCP etterfulgt av Würth P20 eller P30 (husker ikke i farten), og så 3M Ultrafina til slutt. Alt kjørt med roterende og 3M-pads.

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Re: How to:Eksteriørshine Saab.

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 06 apr 2012, 23:50

WOW, ser meget bra ut:)

Lurer på om jeg må polere litt imorra altså!
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

hmsilset
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 73
Registrert: 26 feb 2012, 22:32

Re: How to:Eksteriørshine Saab.

Legg inn av hmsilset » 06 apr 2012, 23:53

wanvik skrev:Flott tiltak! :)

Kan tipse om at jeg ikke hadde problemer med hologrammer i det hele tatt når jeg brukte 3M på min bil son jeg tror er samme farge.
3M FCP etterfulgt av Würth P20 eller P30 (husker ikke i farten), og så 3M Ultrafina til slutt. Alt kjørt med roterende og 3M-pads.

Men jeg bruker ikke 3M :) Men en 3 stegs er nok veien å gå!Hadde bare ikke tid til det denne gangen.Takker for tips.Blir 3 steg om ikke ocillerende maskine klarer det.

hmsilset
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 73
Registrert: 26 feb 2012, 22:32

Re: How to:Eksteriørshine Saab.

Legg inn av hmsilset » 06 apr 2012, 23:54

alex_ander3@hotmail.com skrev:WOW, ser meget bra ut:)

Lurer på om jeg må polere litt imorra altså!
:) Det er det beste en kan gjøre på når det er langhelg :)

Brukeravatar
kevin86
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 25 mar 2006, 15:31
Medlemsnummer: N659
Navn: kevin Utsi
Bil: Saab 95 Vector
Kontakt:

Re: How to:Eksteriørshine Saab.

Legg inn av kevin86 » 08 apr 2012, 22:47

Wow, hvor mye koster en jobb som dette? :)
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID

hmsilset
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 73
Registrert: 26 feb 2012, 22:32

Re: How to:Eksteriørshine Saab.

Legg inn av hmsilset » 09 apr 2012, 00:41

kevin86 skrev:Wow, hvor mye koster en jobb som dette? :)
Hadde med eier, så gjorde det billig.Og enda billigere da jeg ikke ble fornøyd ;) Så skal ta igjen og få denne perfekt i sommer.Fikk tatt masse riper da.En sånn jobb vil koste alt fra 2000-4000 tipper jeg.Jeg ville tatt rundt 3000 og bedt om mer tid om jeg visste lakken var så vrien.Gikk jo bra på min egen som er midnight blue :)

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: How to:Eksteriørshine Saab.

Legg inn av Hjelle, N6 » 09 apr 2012, 01:07

Herlig tråd. Og sjølv om det ikkje vart 100% som du seier, so vart det jo merkbart bedre!
Ellers kan eg stille meg bak at Polytrol er eit kanonstoff til å friske opp plast, det er nok det beste, billigaste og drygaste stoffet eg har hatt for dette formålet.
Iron-X skal eg teste ut ASAP, bremsekalipperane mine har vore svarte av bremsestøv, men hjelp ikkje med verken Prickbort eller P21S.

Og ja, du bør skaffe deg skumkanon! Har sjølv til Kärscher HT-spylar, i tillegg til å redusere vaskestriper og evt bruke den ilag med avfeitting (avfeitting på fysst og deretter eit lag med en prewash slik at avfeittinga ikkje tørkar ut) fungerar den jo veldig bra til en kjapp vask på sommaren, slik at en slepp å vaske panela med vaskevott eller lignande.
For dei som lurer på kva foamcanon er seier vel dette det meste:
Bilde

hmsilset
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 73
Registrert: 26 feb 2012, 22:32

Re: How to:Eksteriørshine Saab.

Legg inn av hmsilset » 09 apr 2012, 01:15

Ja, skal anskaffe meg sånt utstyr :) Har 2 vaskehaller i nærheten om jeg har inne veldig skitne biler, og en av de har tykt skum :) For min del er det viktigst for at avfetninga skal få ligge lenge nok å virke når det blir varmere i lufta. Nå lagde jeg denne tråden for at folk flest skal kunne utføre det på ei helg da, uten å kjøpe inn utstyr for veldig mange tusen. :wink: Kan komme langt med f.eks krauss ocillerende maskin og ett par pads og polish.

hmsilset
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 73
Registrert: 26 feb 2012, 22:32

Re: How to:Eksteriørshine Saab.

Legg inn av hmsilset » 09 apr 2012, 01:29

hmsilset skrev:Ja, skal anskaffe meg sånt utstyr :) Har 2 vaskehaller i nærheten om jeg har inne veldig skitne biler, og en av de har tykt skum :) For min del er det viktigst for at avfetninga skal få ligge lenge nok å virke når det blir varmere i lufta. Nå lagde jeg denne tråden for at folk flest skal kunne utføre det på ei helg da, uten å kjøpe inn utstyr for veldig mange tusen. :wink: Kan komme langt med f.eks krauss ocillerende maskin og ett par pads og polish.
Iron x fungerer det :) vaske kun en felg til en som var innom.Rørte den ikke og spylte av med hageslange.



Virker 3-5 minutter.Sprayer tyynt lag.Bruker rundt 1 dl på en hel bil.Hver dråpe er meget effektiv.

Det lilla er bremsestøv som løser seg opp.


Bilde

Etter.

Bilde

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: How to:Eksteriørshine Saab.

Legg inn av Hjelle, N6 » 09 apr 2012, 01:50

hmsilset skrev:Ja, skal anskaffe meg sånt utstyr :) Har 2 vaskehaller i nærheten om jeg har inne veldig skitne biler, og en av de har tykt skum :) For min del er det viktigst for at avfetninga skal få ligge lenge nok å virke når det blir varmere i lufta. Nå lagde jeg denne tråden for at folk flest skal kunne utføre det på ei helg da, uten å kjøpe inn utstyr for veldig mange tusen. :wink: Kan komme langt med f.eks krauss ocillerende maskin og ett par pads og polish.
Joda, ser den, men den foamcannonen eg har kostar 6-700 og er jo ikkje berre noko en brukar når en skal polere, men en brukar jo den året rundt når en skal vaske. For min eigen del synes eg ihvertfall det er vel anvendte pengar.
Kan ikkje seie eg sakna det når eg ikkje hadde det, men no klarer eg meg ikkje utan ;)

hmsilset
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 73
Registrert: 26 feb 2012, 22:32

Re: How to:Eksteriørshine Saab.

Legg inn av hmsilset » 13 apr 2012, 16:10

Tror du sparer deg for mange vaskeriper ved å bruke foam cannon :) Skal som sagt anskaffes når jeg har fått unna alle andre utgifter.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: How to:Eksteriørshine Saab.

Legg inn av Ingvar N629 » 13 apr 2012, 16:37

hmsilset skrev:foam cannon
Fulgte med høytrykksspyleren jeg kjøpte for litt siden, prøvde den for første gang i går. Kjekke saker!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

hmsilset
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 73
Registrert: 26 feb 2012, 22:32

Re: How to:Eksteriørshine Saab.

Legg inn av hmsilset » 13 apr 2012, 22:10

Ingvar N629 skrev:
hmsilset skrev:foam cannon
Fulgte med høytrykksspyleren jeg kjøpte for litt siden, prøvde den for første gang i går. Kjekke saker!
Tror det er mye morsommere å vake med sånn :) Jeg er meget treig å handle inn da, men maskinpolerer nesten altid bilene jeg vasker, så bittelitt berøring av lakken går fint :)

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: How to:Eksteriørshine Saab.

Legg inn av Hjelle, N6 » 13 apr 2012, 22:13

Ingvar N629 skrev:
hmsilset skrev:foam cannon
Fulgte med høytrykksspyleren jeg kjøpte for litt siden, prøvde den for første gang i går. Kjekke saker!
Kärcher sin? Er du fornøgd eller?

Svar