Forsikringstråden - redusere premien på SAAB

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Singsaker
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 816
Registrert: 02 mar 2007, 13:27
Medlemsnummer: N968
Bil: Saab 9-5 M04
Sted: Trondheim

Re: Forsikringstråden - redusere premien på SAAB

Legg inn av Singsaker » 17 apr 2012, 14:21

EdHunter N815 skrev:
Singsaker skrev:Hørtes rart ut at dere ikke fikk en samleavtale hos tryg fordi om dere er samboere med separat økonomi, for å si det rett ut så snakker ikke vedkommende sant. Men jeg tror man må ha samme folkeregistrerte adresse(ihvertfall på reiseforsikring via vanlig RF, på mastercard er reisefølget oppad til 6 dekket om 50%+ av turen er beviselig betalt av MC)
Hadde dere 2 separate avtaler som ble parret? Hvis så er det lurt å gå til andre aktører da de taper penger på sammenslåing. Husk forsikring er business og de har ikke de marginene vi ofte tror:-) Jeg anbefaler kjente å sjekke minimum hvert 2dre år, har man lav bonus så kan hopping være greit til 70% er oppnådd.

Ser akkurat at tryg vant arets kundeservice bedrift på tv :rofl:
Jeg har hørt dritt om alle selskap foråsiesånn. Men jeg tror de aller fleste får rettferdig behandling ved skade, der har if vært perfekt for meg. Hadde ingen skader i tryg!
Nei, nå leste du nok feil, mulig jeg forklarte det litt knotete. Dette med totalavtalen hadde ingenting med oss som samboere å gjøre.
Vi hadde våre forsikringer samlet i Gjensidige i flere år. Da vi flyttet inn i nyinnkjøpt del av tomannsbolig begynte vi å ta en sjekkerunde på forsikringer og priser, og Tryg var billigst. Siden tomannsboligen er horisontaldelt fikk vi av Tryg høre at det var vanlig å forsikre denne som villa, der en av husstandene stod som hovedforsikret og den andre som medforsikret. Som sagt, så gjort. Siden vi stod som hovedforsikret på vilaforsikringen fikk vi denne inn på vår avtale, og oppnådde dermed totalavtale og god rabatt. Så fikk vi som sagt et brev med nye priser uten forvarsel, etter sigende fordi vi ikke kunne ha den felles villaforsikringen på vår avtale, den måtte stå separat. Dette hadde ingen andre selskaper vi ringte etterpå, og nå har vi tilsvarende forsikring på totalavtalen vår hos Gjensidige.
Horisontaldelt tomansbolig må forsikres enten som en boenhet eller i samme selskap pga om det er en skade i 2dre etg så blir det gjerne det i første, spesielt ved vann og brann, det samme gjelder ved brann i 1ste etg. Tror nok tryg bommet kraftig her, men iom at mange har forskjellige bransje tilhørighet så kan det bli litt trøbbel ved denne type bolig.
04. Saab 9-5t Vektor-Aut-Est

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Forsikringstråden - redusere premien på SAAB

Legg inn av EdHunter N815 » 17 apr 2012, 17:12

Singsaker skrev:Horisontaldelt tomansbolig må forsikres enten som en boenhet eller i samme selskap pga om det er en skade i 2dre etg så blir det gjerne det i første, spesielt ved vann og brann, det samme gjelder ved brann i 1ste etg. Tror nok tryg bommet kraftig her, men iom at mange har forskjellige bransje tilhørighet så kan det bli litt trøbbel ved denne type bolig.
Ja, var jo sånn jeg oppfattet dette også. Vi hadde jo til og med ordnet det slik at vi delte betalingen med naboen oss imellom i etterkant, så Tryg hadde i praksis èn enkelt kunde som forsikret en villa med to boenheter, mens beboer nummer to stod oppført i dokumentet som medforsikret. For dem betydde det ingen form for arbeid eller utgift at vi hadde forsikringen på vår avtale (utenom rabatten vår så klart), men så kom de altså og sa at det i tillegg måtte stå på en egen avtale sidesatt både våre og naboens forsikringer.

For meg hørtes det nesten ut som dette var spekulasjon i å lure oss til en høyere pris, men det kan man selvsagt ikke påstå uten bevis. Resultatet ble selvsagt at vi byttet, og jeg er sjokkert over hvor lite interessert de var i å gjøre en innsats for å beholde oss som kunder.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

brebran
Innlegg: 7
Registrert: 29 mar 2012, 19:43
Bil: Saab 9-5 2,3t 2001
Sted: Ålesund / Sunndalsøra

Re: Forsikringstråden - redusere premien på SAAB

Legg inn av brebran » 23 apr 2012, 15:37

Fullførte akkurat en hyggelig samtale med Gjensidige hvor jeg fant ut at jeg tjente ~ 4k på å skifte til de (hadde Terra).

- Gammel forsikring (Saab 9-5 2,3t 2001 mod): 13400,- m/fullkasko, FG-alarm, 8k kjørelengde og 6000 i egenandel. U/leiebil
- Ny Forsikring :9136,- m/fullkasko, FG-alarm, 8k kjørelengde 4000 i egenandel og fører over 23år. U/leiebil

Tar med at jeg bare har 20% bonus.
Pluss at jeg er NITO-medlem, som gjør at jeg får nesten 30% ekstra i bonus :D

(Har også en MB 190E 1985 mod. som gikk fra 4k til 3k, med delkasko, 12k kjørelengde, 23 år....)

:)
M01 9-5 2,3t SE

Singsaker
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 816
Registrert: 02 mar 2007, 13:27
Medlemsnummer: N968
Bil: Saab 9-5 M04
Sted: Trondheim

Re: Forsikringstråden - redusere premien på SAAB

Legg inn av Singsaker » 23 apr 2012, 21:03

brebran skrev:Fullførte akkurat en hyggelig samtale med Gjensidige hvor jeg fant ut at jeg tjente ~ 4k på å skifte til de (hadde Terra).

- Gammel forsikring (Saab 9-5 2,3t 2001 mod): 13400,- m/fullkasko, FG-alarm, 8k kjørelengde og 6000 i egenandel. U/leiebil
- Ny Forsikring :9136,- m/fullkasko, FG-alarm, 8k kjørelengde 4000 i egenandel og fører over 23år. U/leiebil

Tar med at jeg bare har 20% bonus.
Pluss at jeg er NITO-medlem, som gjør at jeg får nesten 30% ekstra i bonus :D

(Har også en MB 190E 1985 mod. som gikk fra 4k til 3k, med delkasko, 12k kjørelengde, 23 år....)

:)
Bonusopprykk gir redusert premie, alderen din kan ha gitt utslag, ble du 23 nylig? nito er vel ca 15% som kommer i tilegg til mengderabatt.

Med lite bonus og lav alder er grunn til å sjekke ofte!
04. Saab 9-5t Vektor-Aut-Est

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Forsikringstråden - redusere premien på SAAB

Legg inn av EdHunter N815 » 23 apr 2012, 21:24

Singsaker skrev:Bonusopprykk gir redusert premie, alderen din kan ha gitt utslag, ble du 23 nylig? nito er vel ca 15% som kommer i tilegg til mengderabatt.

Med lite bonus og lav alder er grunn til å sjekke ofte!
NITO har i tillegg en sånn "ung"-greie på bilforsikring, husker ikke hvor mye men det er en god del.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

brebran
Innlegg: 7
Registrert: 29 mar 2012, 19:43
Bil: Saab 9-5 2,3t 2001
Sted: Ålesund / Sunndalsøra

Re: Forsikringstråden - redusere premien på SAAB

Legg inn av brebran » 24 apr 2012, 07:49

brebran skrev:
Fullførte akkurat en hyggelig samtale med Gjensidige hvor jeg fant ut at jeg tjente ~ 4k på å skifte til de (hadde Terra).

- Gammel forsikring (Saab 9-5 2,3t 2001 mod): 13400,- m/fullkasko, FG-alarm, 8k kjørelengde og 6000 i egenandel. U/leiebil
- Ny Forsikring :9136,- m/fullkasko, FG-alarm, 8k kjørelengde 4000 i egenandel og fører over 23år. U/leiebil

Tar med at jeg bare har 20% bonus.
Pluss at jeg er NITO-medlem, som gjør at jeg får nesten 30% ekstra i bonus

(Har også en MB 190E 1985 mod. som gikk fra 4k til 3k, med delkasko, 12k kjørelengde, 23 år....)



Bonusopprykk gir redusert premie, alderen din kan ha gitt utslag, ble du 23 nylig? nito er vel ca 15% som kommer i tilegg til mengderabatt.

Med lite bonus og lav alder er grunn til å sjekke ofte!
ja, blir 23 nå den 2. Mai :) så når oppsigelsen på den gamle forsikringen trer i kraft er jeg 23 ;)
M01 9-5 2,3t SE

brebran
Innlegg: 7
Registrert: 29 mar 2012, 19:43
Bil: Saab 9-5 2,3t 2001
Sted: Ålesund / Sunndalsøra

Re: Forsikringstråden - redusere premien på SAAB

Legg inn av brebran » 24 apr 2012, 08:02

Singsaker skrev:
Bonusopprykk gir redusert premie, alderen din kan ha gitt utslag, ble du 23 nylig? nito er vel ca 15% som kommer i tilegg til mengderabatt.

Med lite bonus og lav alder er grunn til å sjekke ofte!

NITO har i tillegg en sånn "ung"-greie på bilforsikring, husker ikke hvor mye men det er en god del.
Ja, her står det:
"Rabatt er gitt for følgende sikkerhetstiltak -kr 3 554
- Alle førere er 23 år eller eldre
Rabatt for NITO-avtale Ung 2 -kr 4 550
Pris etter rabatter kr 8 702

(ble ikke så pro oppsett dette ser jeg, men dere skjønner vell^^ er ikke noe elite-fyr på forum enda :) )

kjørte på med en reiseforsikring også, dette er som regel en billig forsikring (~900). Med denne blir det slik at man har over 3 forsikringer, og får kvantumsrabatt for det, og de dekker 4000 av egenandelen ved kasko-skade.

Har ikke mer enn 20% bonus enda fordi bilforsikringen min har stått på faren min (var student, så hadde ikke all verden ekstra). Noe som jeg angrer litt på i ettertid, da jeg kunne hadd minst 60% nå... Siden jeg kun har 20% bonus fra før, ble det vell en ekstra stor fordel for meg å være NITO-medlem ^^

Kontakten min på Terra anbefalte meg faktisk å bytte, da han aldri hadde sett noe lignende. Han måtte ringe Terra sentralt i Oslo for å sjekke om de kunne gi meg et lignende tilbud, men de hadde ikke sjangs... Der hadde jeg allerede fått så mye ekstra rabatt som mulig, så da ble det bytting :) Men tror Terra fortsatt er billigst for "Ungdom" under 23 år flest ;)
M01 9-5 2,3t SE

Singsaker
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 816
Registrert: 02 mar 2007, 13:27
Medlemsnummer: N968
Bil: Saab 9-5 M04
Sted: Trondheim

Re: Forsikringstråden - redusere premien på SAAB

Legg inn av Singsaker » 24 apr 2012, 15:23

Terra kan vær svært gunstig ved kjøp av bil, mene dem tilbydd full kasko for 4000,- første året uansett alder og bonus for ungdom, veit ikke om det eksistere enda eller om det var noen klausuler der. Bare 2 forskjellige kommuner kan skille mye!
04. Saab 9-5t Vektor-Aut-Est

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: Forsikringstråden - redusere premien på SAAB

Legg inn av na_X » 24 apr 2012, 17:11

Mener Terra har "ungdomstillegg" frem til 25, eller var det 27 år og ikke 23 år som mange har?
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Singsaker
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 816
Registrert: 02 mar 2007, 13:27
Medlemsnummer: N968
Bil: Saab 9-5 M04
Sted: Trondheim

Re: Forsikringstråden - redusere premien på SAAB

Legg inn av Singsaker » 25 apr 2012, 02:55

na_X skrev:Mener Terra har "ungdomstillegg" frem til 25, eller var det 27 år og ikke 23 år som mange har?
http://www.terra.no/Forsikring/Kjoretoy ... i2010.aspx

Kan være alderstillegg, denne rabatten gelder om du registrerer ny bil på deg, tror ikke bilen må være ny. Dette krever totalkunde, vet ikke om det holder med å ha lønnskonto der, men det kan være en grei deal det for unge som kjøper bil i år!
04. Saab 9-5t Vektor-Aut-Est

Svar