Forbedre drivstofføkonomi til saab 9-5, 2,0, Automat

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Forbedre drivstofføkonomi til saab 9-5, 2,0, Automat

Legg inn av Hjelle, N6 » 13 jan 2013, 22:43

saab91 skrev:Bruker personlig cruisecontrol veldig aktivt (med en gang jeg får muligheten) for å kjøre mer økonomisk, og tror det hjelper ganske mye.
Prøv heller uten cruisecontroll, cc ser ikkje bakkane, ergo held den gasspådrag lengre enn nødvendig = økt forbruk.
Ser forskjellen på lastebilen, der får vi ut statestikk der vi får opp kor monge % vi har køyrt med cc innkopla, dei turane eg har brukt cc aktivt har forbruket vore høgre og utrullinga lavare enn når eg ikkje har brukt den.

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: Forbedre drivstofføkonomi til saab 9-5, 2,0, Automat

Legg inn av Kristian N2215 » 14 jan 2013, 01:04

Hjelle, N6 skrev:
saab91 skrev:Bruker personlig cruisecontrol veldig aktivt (med en gang jeg får muligheten) for å kjøre mer økonomisk, og tror det hjelper ganske mye.
Prøv heller uten cruisecontroll, cc ser ikkje bakkane, ergo held den gasspådrag lengre enn nødvendig = økt forbruk.
Ser forskjellen på lastebilen, der får vi ut statestikk der vi får opp kor monge % vi har køyrt med cc innkopla, dei turane eg har brukt cc aktivt har forbruket vore høgre og utrullinga lavare enn når eg ikkje har brukt den.
Det er sant, men det blir jo ekstra merkbart på lastebil. Hvis man ikke planlegger en bakke, må man kanskje gire ned 3-4 gir om man trekker tungt, og da spretter forbruket opp. Hvis man planlegger bakken ved å bygge opp fart sånn at man kan holde samme giret opp hele bakken, vil man spare en del drivstoff. I og med at man ikke har like mange gir i en 9-5 som i en scania, pluss at man har ganske mye moment i 9-5'en, slik at man ikke behøver å gire ned over alt, så tror jeg cc vil være mer positivt enn negativt. Det ekstra man evt. bruker i bakkene, sparer man nok inn med den jevne farten man holder med cc. Personlig så pleier jeg å gi på litt ekstra før skikkelige bakker for å "overstyre" cc, og slipper opp på gassen litt rett før toppen, og lar cc ta over igjen.
Drivstofføkonomi er en vitenskap i seg selv :lol:
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: Forbedre drivstofføkonomi til saab 9-5, 2,0, Automat

Legg inn av little_e » 14 jan 2013, 01:29

Om man har automatgir med M-mulighet, sparer man drivstoff ved å sette kassen i M og gire selv. Da går kassen i lock-up så mye som mulig.
Tried and tested...
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Forbedre drivstofføkonomi til saab 9-5, 2,0, Automat

Legg inn av Hjelle, N6 » 14 jan 2013, 01:32

Ikkje for å være frekk, men "skikelige bakkar" finns knappast på Austlandet når en køyrer longs hovudvegane... ;) Sidan du nemner Østerdalen er det jo paddeflatt heile veien, sjølv med 45 tonn totalvekt går eg stort sett på høgaste gir evt lavsplitt på høgaste giret. Er ikkje monge plassane en må ned eit heilt gear når eg køyrer Oslo-Trondheim, utenom kryss/rundkøyringar.
Men seriøst, det du gjer er "rett" i seg sjølv, men sidan du har cc aktivert gir det liten gevinst. Konseptet er enkelt, solenge en held inne gassen brukar en drivstoff, let en bilen rulle utan pådrag sparer en drivstoff. Og som du seier, nøkkelen er jamn fart, og det går det bra å holde utan cc også, men det er jo utrulig komfortabelt då ;)
Det at vi har monge gir er ikkje noko stort pre om en ikkje veit kva gir en bør bruke, om du ikkje har rett gir inn i bakken må du gire, som betyr tapt fart samt at kvart girskift kostar diesel. Moment finns jo i lastebilmotorar også, min har rett nok berre 2500Nm/1000-1350rpm og 500hk/1800rpm. Erfaringsmessig går bakkane kjappast og billigast om en legg seg på rundt 1400rpm i jamn fart heile bakken, ingen vits i å dundre inn i bakken når en veit sånn nogenlunde kva fart en klarer opp bakken til slutt.

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: Forbedre drivstofføkonomi til saab 9-5, 2,0, Automat

Legg inn av Kristian N2215 » 14 jan 2013, 01:39

Hjelle, N6 skrev:Ikkje for å være frekk, men "skikelige bakkar" finns knappast på Austlandet når en køyrer longs hovudvegane... ;) Sidan du nemner Østerdalen er det jo paddeflatt heile veien, sjølv med 45 tonn totalvekt går eg stort sett på høgaste gir evt lavsplitt på høgaste giret. Er ikkje monge plassane en må ned eit heilt gear når eg køyrer Oslo-Trondheim, utenom kryss/rundkøyringar.
Men seriøst, det du gjer er "rett" i seg sjølv, men sidan du har cc aktivert gir det liten gevinst. Konseptet er enkelt, solenge en held inne gassen brukar en drivstoff, let en bilen rulle utan pådrag sparer en drivstoff. Og som du seier, nøkkelen er jamn fart, og det går det bra å holde utan cc også, men det er jo utrulig komfortabelt då ;)
Det at vi har monge gir er ikkje noko stort pre om en ikkje veit kva gir en bør bruke, om du ikkje har rett gir inn i bakken må du gire, som betyr tapt fart samt at kvart girskift kostar diesel. Moment finns jo i lastebilmotorar også, min har rett nok berre 2500Nm/1000-1350rpm og 500hk/1800rpm. Erfaringsmessig går bakkane kjappast og billigast om en legg seg på rundt 1400rpm i jamn fart heile bakken, ingen vits i å dundre inn i bakken når en veit sånn nogenlunde kva fart en klarer opp bakken til slutt.
Det er klart at man kan holde jevn fart uten cc, men det er ikke like lett for alle :P Også er det syyykt behagelig ja :lol:
Btw: Jeg snakket ikke om Østerdalen i forrige innlegg. Dårlig med bakker der som du sier :)
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Forbedre drivstofføkonomi til saab 9-5, 2,0, Automat

Legg inn av Hjelle, N6 » 14 jan 2013, 01:51

saab91 skrev:Det er klart at man kan holde jevn fart uten cc, men det er ikke like lett for alle :P Også er det syyykt behagelig ja :lol:
Alt som er komfortabelt kostar somregel drivstoff ;)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Forbedre drivstofføkonomi til saab 9-5, 2,0, Automat

Legg inn av Ingvar N629 » 14 jan 2013, 08:28

9-5en går billigst uten CC dersom man kan å planlegge kjøringen sin, uten tvil.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Tomten
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 134
Registrert: 30 jul 2010, 19:40
Medlemsnummer: N2013
Bil: 2006 Saab 9-5 Estate 2.0t
Sted: Norge

Re: Forbedre drivstofføkonomi til saab 9-5, 2,0, Automat

Legg inn av Tomten » 14 jan 2013, 16:14

doo-kie skrev:Ikke noe problem å kjøre stasjonsvogna mi på 0.8 på landeveiskjøring med aut. Om man kjører fint og farta ikke er for høy har jeg kjørt på 0.77 etter sid. Bilen har hirsch og er 210hk. Så 1,1 høres alt for høyt ut, det ligger min på småkjøring. Sedanen og manuel går litt rimeligere men ikke mye. Synes ikke det er så gæli med tanke på at det er gammeldagse biler med greit med effekt.
2.nd that! Greit med kraftoverskudd :mrgreen:
2006 9-5 Estate Vector Sport 2.0t Automatic

Singsaker
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 821
Registrert: 02 mar 2007, 13:27
Medlemsnummer: N968
Bil: Saab 9-5 M04
Sted: Trondheim

Re: Forbedre drivstofføkonomi til saab 9-5, 2,0, Automat

Legg inn av Singsaker » 16 jan 2013, 22:03

Hjelle, N6 skrev:Ikkje for å være frekk, men "skikelige bakkar" finns knappast på Austlandet når en køyrer longs hovudvegane... ;) Sidan du nemner Østerdalen er det jo paddeflatt heile veien, sjølv med 45 tonn totalvekt går eg stort sett på høgaste gir evt lavsplitt på høgaste giret. Er ikkje monge plassane en må ned eit heilt gear når eg køyrer Oslo-Trondheim, utenom kryss/rundkøyringar.
Men seriøst, det du gjer er "rett" i seg sjølv, men sidan du har cc aktivert gir det liten gevinst. Konseptet er enkelt, solenge en held inne gassen brukar en drivstoff, let en bilen rulle utan pådrag sparer en drivstoff. Og som du seier, nøkkelen er jamn fart, og det går det bra å holde utan cc også, men det er jo utrulig komfortabelt då ;)
Det at vi har monge gir er ikkje noko stort pre om en ikkje veit kva gir en bør bruke, om du ikkje har rett gir inn i bakken må du gire, som betyr tapt fart samt at kvart girskift kostar diesel. Moment finns jo i lastebilmotorar også, min har rett nok berre 2500Nm/1000-1350rpm og 500hk/1800rpm. Erfaringsmessig går bakkane kjappast og billigast om en legg seg på rundt 1400rpm i jamn fart heile bakken, ingen vits i å dundre inn i bakken når en veit sånn nogenlunde kva fart en klarer opp bakken til slutt.
Kvikne ligger vel på 700+moh :rofl:
07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Forbedre drivstofføkonomi til saab 9-5, 2,0, Automat

Legg inn av Hjelle, N6 » 16 jan 2013, 22:16

Singsaker skrev:Kvikne ligger vel på 700+moh :rofl:
Det har du heilt rett i, høgaste punkt på den "berykta" Lonåsen er foressten 733moh, men når Tynset ligg på ca. 500moh vert det ikkje rare stigninga. Det er skilta med ei stigning på 5%, det kallar ikkje eg en bakke.

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Re: Forbedre drivstofføkonomi til saab 9-5, 2,0, Automat

Legg inn av Frode N073 » 19 jan 2013, 16:22

fra Stavanger til Bømlo ligger min 9-5 på (i følge SID) ca 0.8+ med 2 voksne og 2 onga + oppakning. Då ligge eg i 80-90. På den trekningen e det møye opp og ner + 3 undervannstunnella. I tillegg til alle "idiotane" som tar sama ferjå så meg :P

Te dagligt te og fra jobb så ligg'an på 1,1 ca. Då e det stort sett køkjøring i 15-30 min.
På motorveien i 90 vise "open SID" et forbruk på 0.8-0.9.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Neteland
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 505
Registrert: 26 jan 2012, 10:24
Medlemsnummer: N2538
Bil: 997 Turbo
Sted: Bergen

Re: Forbedre drivstofføkonomi til saab 9-5, 2,0, Automat

Legg inn av Neteland » 02 mar 2013, 18:50

0,84 på mila. 9-5 m06 2.0 automat
Fagernes-Bergen, med piggdekk, skiboks, full bil og litt frisk høyrefot. Overraskende lavt :)

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Forbedre drivstofføkonomi til saab 9-5, 2,0, Automat

Legg inn av Tor N12 » 27 mar 2013, 01:49

Nå begynner jeg å føle at ombyggingen av min 9-5 gjorde susen.. Var opprinnelig en 2.0t men jeg bygde den om til en B234R (aero) med smidde stempel, høyere kompresjon, biopowertopp med aeroventiler mm.
Nullet kjørekomputeren rett før jul.. Nå, ca 4 mnd senere så står den på 0.92 :) Det synes jeg ikke er verst med autolat og 260 hester som blir brukt jevnt og trutt :)
Tok lengre tid enn jeg hadde trodd å få kjørt inn motoren såpass at forbruket sank merkbart, kjørte ca 20.000 km med nymotoren før jeg merket at forbruket sank markant.

Får vel forbruket opp igjen snart, er jo kort tid til det blir sommersko med dertil egnet effektøkning 8)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Svar