Saab 1.8T/2.0T motorer, hvordan er de?
Moderator: Moderatorer
Saab 1.8T/2.0T motorer, hvordan er de?
Ser litt igjennom Autodb og Finn.no om dagen, ser det er overraskende mange som selges med en eller annen form for havari, registerkjede, tett oljesil osv..
Er disse motorene mye plaget?
Er ikke dette mye av samme motorene du finner i Opel Astra, Vectra, Zafira, unntatt Opelen har vel ikke registerkjede på 200hk/240hk modellene i allefall..
Hvordan tåler disse trimming?
Hva gir seg først, eller bør byttes først vil det heller bli..
Jeg er klar over at den delen med tett oljesil skyldes lange skifte intervaller, såkalt 'longlife', dette har Audi vært mye plaget med, som jeg selv eier nå, og har jobbet med, men ellers?
Det er mange spørsmål fra meg om dagen, men en lærer så lenge en lever
Er 9-3NG jeg ser etter i all hovedsak..
Er disse motorene mye plaget?
Er ikke dette mye av samme motorene du finner i Opel Astra, Vectra, Zafira, unntatt Opelen har vel ikke registerkjede på 200hk/240hk modellene i allefall..
Hvordan tåler disse trimming?
Hva gir seg først, eller bør byttes først vil det heller bli..
Jeg er klar over at den delen med tett oljesil skyldes lange skifte intervaller, såkalt 'longlife', dette har Audi vært mye plaget med, som jeg selv eier nå, og har jobbet med, men ellers?
Det er mange spørsmål fra meg om dagen, men en lærer så lenge en lever
Er 9-3NG jeg ser etter i all hovedsak..
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 476
- Registrert: 05 nov 2006, 19:53
- Medlemsnummer: N1159
- Navn: Bjørnar Bakke
- Sted: Gjøvik
Re: Saab 1.8T/2.0T motorer, hvordan er de?
Sludge er noe motorene med T7 styring er plaget med, sammen med veldig mange andre merker forøvrig. Dvs at det er 9-5 fra 98 til 04 og 9-3 fra 00 til 02. NG9-3 fra 03 har ikke disse problemene. Motoren med turbo som sitter i 9-3 f.o.m 03 er en GM motor som er bygget om til å passe SAAB og turbodrift og de har alle reg.kjede. 1,8i motoren er en rett fra GM/Opel og er en 1,8l med reg.reim 2,2 diesel er GM/Opel og har vel kjede, mens 1,9 diesel er vel Fiat/Alfa/noe og denne har også reg.reim.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Saab 1.8T/2.0T motorer, hvordan er de?
Ng9-3? Eksempel? Jeg har aldri hørt om slike problemer med B207.cmx2k skrev:Ser litt igjennom Autodb og Finn.no om dagen, ser det er overraskende mange som selges med en eller annen form for havari, registerkjede, tett oljesil
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Saab 1.8T/2.0T motorer, hvordan er de?
Når jeg mente det, så mente jeg 2.0 blant annet i OG9-3 da, ikke NG9-3.Ingvar N629 skrev:Ng9-3? Eksempel? Jeg har aldri hørt om slike problemer med B207.cmx2k skrev:Ser litt igjennom Autodb og Finn.no om dagen, ser det er overraskende mange som selges med en eller annen form for havari, registerkjede, tett oljesil
- TiaZzz
- Overload!!!
- Innlegg: 1705
- Registrert: 18 mai 2012, 21:43
- Medlemsnummer: N2392
- Navn: Mathias Meisfjordskar
- Bil: MY05 9-5
- Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus
Re: Saab 1.8T/2.0T motorer, hvordan er de?
1.8t og 2.0t/T er kun NG9-3. OG9-3 har ingen slike benevnelser svjh.
Det er som tidligere sagt noe strul med b2x5-motorene, men på den andre siden så kan man jo finnes seg en fin-fin bil for nesten ingenting med ødelagt motor og importere seg en splitt ny b235 fra NeoBros for 15k.
Det er som tidligere sagt noe strul med b2x5-motorene, men på den andre siden så kan man jo finnes seg en fin-fin bil for nesten ingenting med ødelagt motor og importere seg en splitt ny b235 fra NeoBros for 15k.
Re: Saab 1.8T/2.0T motorer, hvordan er de?
Hvordan er disse 1.8T/2.0T kontra Audi/VAG 1.8T?
Prøvekjørte en NG9-3 1.8T 150hk, syntes vag 1.8T motoren virket en del sprekere og gjevnere drag på en måte..
Vet ikke helt jeg?
Har selv en Audi A4 1.8T quattro, som er en del trimmet selv nå.
Prøvekjørte en NG9-3 1.8T 150hk, syntes vag 1.8T motoren virket en del sprekere og gjevnere drag på en måte..
Vet ikke helt jeg?
Har selv en Audi A4 1.8T quattro, som er en del trimmet selv nå.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Saab 1.8T/2.0T motorer, hvordan er de?
1,8t er bare benevnelsen. Motoren er på 2 liter.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Saab 1.8T/2.0T motorer, hvordan er de?
Jeg er klar over det..
- TiaZzz
- Overload!!!
- Innlegg: 1705
- Registrert: 18 mai 2012, 21:43
- Medlemsnummer: N2392
- Navn: Mathias Meisfjordskar
- Bil: MY05 9-5
- Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus
Re: Saab 1.8T/2.0T motorer, hvordan er de?
På Speedparts så sier de at denne Opel Ecotec-motoren er langt mer driftsikker enn SAABs eldre motorer. De har svært få tilfeller av rene motorfeil inne. Nå er jo NG9-3 yngre biler enn OG9-3 og mye OG9-5 så det kan jo ha litt å si.
Du kan jo ta en titt på momentkurvene på originalt oppsett og med trim her: http://www.maptun.se/tuningGraph.php?ka ... imumNm=650
Du kan jo ta en titt på momentkurvene på originalt oppsett og med trim her: http://www.maptun.se/tuningGraph.php?ka ... imumNm=650
Re: Saab 1.8T/2.0T motorer, hvordan er de?
Her fikk du ikke mange konkrete svar gitt
Jeg eier en ng9-3 2003 med 1,8t som er blitt chippet til 210 gamp. Den går veldig bra syns jeg. Har ikke hatt problemer, motoren drar uanstrengt som en diesel fra ca 2000 rpm. og gir seg på ca 6000. Passer på å skifte olje og filter ca 2 ganger i året (mye småkjøring), bruker ca literen på mila i by. Vet ikke hvordan Vag sin turbo er, men denne er det hvertfall fres i .
Den minste (1.8t) koster deg vel rundt 5 lapper å få trimmet med sw. Da har du rundt 200 hk uten at du risikerer motorens levetid (gitt skikkelig behandling selvsagt). Slik jeg har forstått det påvirket ikke dette garantier fra Saab, så det er et godt tegn.
Det eneste som ikke er riktig dimensjonert for 200 hk + er clutch (og eksos om du bikker 220 tror jeg). Merker at min glipper iblant ved brått, fullt pådrag med mye moment. Men det lærer man å tilpasse.
Er hvertfall veldig fornøyd med motoren i min.
Jeg eier en ng9-3 2003 med 1,8t som er blitt chippet til 210 gamp. Den går veldig bra syns jeg. Har ikke hatt problemer, motoren drar uanstrengt som en diesel fra ca 2000 rpm. og gir seg på ca 6000. Passer på å skifte olje og filter ca 2 ganger i året (mye småkjøring), bruker ca literen på mila i by. Vet ikke hvordan Vag sin turbo er, men denne er det hvertfall fres i .
Den minste (1.8t) koster deg vel rundt 5 lapper å få trimmet med sw. Da har du rundt 200 hk uten at du risikerer motorens levetid (gitt skikkelig behandling selvsagt). Slik jeg har forstått det påvirket ikke dette garantier fra Saab, så det er et godt tegn.
Det eneste som ikke er riktig dimensjonert for 200 hk + er clutch (og eksos om du bikker 220 tror jeg). Merker at min glipper iblant ved brått, fullt pådrag med mye moment. Men det lærer man å tilpasse.
Er hvertfall veldig fornøyd med motoren i min.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Saab 1.8T/2.0T motorer, hvordan er de?
Det kommer jo helt an på hvilken tuning du benytter, det er KUN Hirsch som gjelder hvis du fortsatt skal beholde full garanti.hihovda skrev: Den minste (1.8t) koster deg vel rundt 5 lapper å få trimmet med sw. Da har du rundt 200 hk uten at du risikerer motorens levetid (gitt skikkelig behandling selvsagt). Slik jeg har forstått det påvirket ikke dette garantier fra Saab, så det er et godt tegn.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan