Første bil fra NEVS
Moderator: Moderatorer
Re: Første bil fra NEVS
De har rettene til Saab navnet men ikke Griffin. Det er det vel Scania som har.
78 Saab 99 turbo
- Tor N12
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Jørgen N237 skrev:Makan til pessimisme. Først og fremst skal vi være glad for at det igjen skapes industriarbeidsplasser i Trollhättan, neste på listen er at det er gledelig at saab igjen er i produksjon. Om denne bilen er priset rett, i forhold til de rette konkurrentene, kan dette bli en hit, både med bensin, diesel og eldrift. Vi aner ikke (ikke jeg ihvertfall) noe om hva som bor i denen bilen. Den kan ha innkjøpt alt vi vil ha og vel så det, den kan ha en fantastisk motor (en motor fra BMW kan være med å øke salget i seg selv..). En el-stasjonsvogn med brukbar batteritid og fornuftig pris vil nok kunne bli en bestselger, om den kommer snart! Ikke minst kan en utfordring bli å få disse bilene inn hos forhandlere verden rundt..
Jeg har forsiktig troen.
Jørgen, dette er kansje det beste innlegget jeg har sett av deg!! Ikke ta det på feil måte!! Jeg synes rett og slett du treffer spikeren på hodet, for hvem av oss har noen som helst anele om hva Saab blir nå fremover?? Personlig så er jeg rett og slett UTROLIG glad for at det nå igjen skal produseres biler i Trollhättan!!!!! Hva betyr ikke det for alle som bor der?
Vi som er her inne er jo utrolig glade i Saab, men vi har også vært gjennom dette utrolig mange ganger tidligere: Skepsis for alt som er nytt: f.eks skepsisen som alle hadde for Fiat/Alfa når 9000 skulle lages, i dag er 9000 en av de sikreste bilene man kan finne, både på driftsikkerhet og kolisjonssikkerhet, de siste årsmodellene rustet også lite

Ng 9-5, kansje spes stasjonsvogna, hvem her inne har ikke lovprist den??? Selv så er jeg utrolig svak for 9-4x
Personlig så husker jeg selv min egen skepsis for det som en gang var nye 9-5, faceliften som kom i 2002: Husker helt klart at jeg var skeptisk til den nye "helintegrerte fronten", at Saab-grillen og lyktepusserne skulle bli borte likte jeg ikke. Jeg var klart av den oppfattningen at 9-5 da minte meg om nissan primera

La oss være glad for at noe skjer!! Selv er jeg absolutt ikke sikker på at dette er evigvarende, men gud hvor glad jeg skal være om jeg tar feil

Lenge leve Saab!! (og slik det er nå, leeeeenge leve NEVS!!! )
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Tor N12
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Man bare trøste seg med de bilene man har, også innse at Saab føyer seg inn i den lange rekken av døde bilmerker. Det gjør iallefall jeg.Stalfa skrev:
\\Stian.[/quote]
Det er ikke første gangen du er skeptisk

Den bilen du selv har er 10 år gammel og noen ganger høres det ut som at du forventer at det er en nybil... Har du kjørt ng9-3?? Ng 9-3 er selvfølgelig en gammel bil i dag men den er også forbausende god å suse rundt i

Vi skal være kritisk til både det som har skjedd og til det som skjer med Saab i fremtiden.. men jeg tror også at vi alle har godt av å være positiv

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
NEVS har rettigheitene for å bruke merkenamnet "SAAB" på bilar, reservedelar og service for bilprodukta.Jensabo skrev:De har rettene til Saab navnet men ikke Griffin. Det er det vel Scania som har.
Gripen i den utgåva som Scania har er det naturligvis Scania som har rettane til, men sjølve symbolet har ikkje Scania rettane til, då grunnen til at Scania har en grip som sitt symbol er at Scania betyr Skåne på latin, og symbolet Skåne har som länsvåpen er det Scania har tatt utgongspunkt i for sin logo.

En annen ting er at NEVS ikkje ønska å ha med gripen vidare, ergo var det egentlig ei ikkje aktuell problemstilling. Dermed er vel også "Griffin" modellnamnet historie i SAAB-samanheng, ingen grunn til at det skal kome en SAAB-modell med det modellnamnet lengre.
- Stalfa
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 682
- Navn: Stian
- Bil: '03 9-5 2.3t Estate
- Sted: Oslo, Ski
Hva forventer du, at jeg skal stille meg bakerst i koret å synge hallelujaTor N12 skrev: Det er ikke første gangen du er skeptisk![]()
Den bilen du selv har er 10 år gammel og noen ganger høres det ut som at du forventer at det er en nybil..

Min bil er faktisk 11 år ikke 10 år gammel.

Den gjør en fantastisk jobb som familiefrakter, selv om den har teknologi som er 15-20 år gammel. Kanskje det er det som gjør at det faktisk er så lite tull med den. Har eid bilen i 7 år. Den første tiden var det alltids noe dritt i tillegg til slitedeler, de siste 3 årene har den vært skikkelig snill gutt.
Den er til tider rent behagelig å kjøre, men ikke på veier med mindre enn to felt, hver vei. Blir det småveier så er det som en sjark, med slagside.
Hvordan mener du jeg gir uttrykk for at jeg forventer at den er en ny bil?
Jeg har faktisk ikke kjørt ng9-3. Kan godt være det er en super bil. Men for min del er den ikke aktuell, det er mest fordi at min neste bil nok også blir en stasjonsvogn av den store typen.
Dere slipper ikke så lett unna meg.

Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
- TiaZzz
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N2392
- Navn: Mathias Meisfjordskar
- Bil: MY05 9-5
- Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus
Skepsis er lov, jeg mener det er regelrett sunt. Men hva man bruker som argumenterer må ha rot i virkeligheten. At SAAB er dødt fordi NEVS nå eier dem er et dårlig argument. Da døde i så fall SAAB da GM kjøpte dem og det vil si at overvekten av biler i denne klubben er døde SAABer.
Jeg er skeptisk, men forsiktig optimistisk. Jeg håper NEVS får det til på tross av et vanskelig marked.
Jeg er skeptisk, men forsiktig optimistisk. Jeg håper NEVS får det til på tross av et vanskelig marked.