Hva har du gjort med bilen din IDAG?

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Hva har du gjort med bilen din IDAG?

Legg inn av Hjelle, N6 » 08 okt 2014, 12:53

OK. Har sjølv brukt Polytrol i det siste, den har også ei typisk levetid på rundt 6mnd, om en ikkje er so nøyen varer den sjølvsagt lengre. Men personlig vert det stort sett til at en legg på eit par gongar i året.

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Hva har du gjort med bilen din IDAG?

Legg inn av TiaZzz » 09 okt 2014, 22:33

Gikk løs på vakumslangene som var morkne i kveld.

Bilde

Veit at folk får spader av blå silikonslanger, men jeg synes det er kjekt med noe ikke-sort da det er enklere å se skader, skit og hvor de ligger. Funksjon > farge. :mrgreen:

Forresten: Det går et T-ledd fra slangen fra magnetventilen på torpedoveggen og til spjeldet. Slange tre går ned til noe ala en enveisventil. Byttet ikke denne da jeg ikke fant ut hvor den endte og den så ganske frisk ut, men hva er dens funksjon?

Bilde

Handlet ringklemmer i riktig størrelse også. De er noe møkk å håndtere når det er trangt!

Bilde

Slitne slanger. Jeg så ikke ut etter å ha demontert dem. Derfor alt ser grått og skittent ut på bilde en. De var helt klart modne for utskifting.

Etter dette så satte jeg på stussen jeg lagde tidligere for å trykkteste. Har modifisert den litt til der jeg har byttet ut elteip med gaffateip. Førstnevnte glei fra hverandre når jeg satte på trykk! Resultatet var positivt - vakumslangene lekker ikke lenger. Men, med trykk så siver det ut luft av påfyllingsrøret. Trykket slipper når jeg tar av peilepinnekorken. Hva kommer dette av? Motor ble avslått med ett av innsugene åpent? Jeg testet EVAP-ventilene etter Ingvar-metoden og de var tette.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Hva har du gjort med bilen din IDAG?

Legg inn av Ingvar N629 » 09 okt 2014, 22:45

Veivhusvent.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Hva har du gjort med bilen din IDAG?

Legg inn av TiaZzz » 09 okt 2014, 22:54

Nå spør jeg sikkert dumt, men betyr dette at noe ikke er i henhold? :oops: Den hvite enveisventilen - http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 99973.html har jeg nylig skiftet og jeg mener den ble satt inn riktig vei.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Hva har du gjort med bilen din IDAG?

Legg inn av Ingvar N629 » 10 okt 2014, 08:52

Det betyr at det går luft igjennom den, hvis den ikke er fullstendig frakoblet. Har du koblet vekk veivhusvent under testing er det den lille lufta som finner vei ned mellom ringene i sylindrene med åpne innsugsventiler du hører, det skal godt gjøres at ingen står i innsugstakt!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: Hva har du gjort med bilen din IDAG?

Legg inn av little_e » 14 okt 2014, 11:47

I går var jeg hos Funderud Antirust i Eidsberg og fikk antirustbehandlet Saaben med lanolinolje. De la også inn fettlister i hjulbuene bak.

Som dere ser har de brukt rikelige mengder av denne spesialoljen, da det kommer ut overskytende materiale både her og der.

Bilde

Bilde
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: Hva har du gjort med bilen din IDAG?

Legg inn av Kristian N2215 » 14 okt 2014, 15:00

Var det dyrt?
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: Hva har du gjort med bilen din IDAG?

Legg inn av little_e » 14 okt 2014, 16:37

Jeg betalte kr 2300. Kr 1900 for behandlingen og et tillegg på kr 400 for fettlistene. Det skal sies at grunnprisen varier litt med årstiden, trolig har dette med om de må tørke bilen og slikt før behandling.

De anbefaler at behandlingen gjentas hver 18 mnd.

Jeg kan sterkt anbefale dette firmaet.

Sjekk forøvrig antirust.no :)
Sist redigert av little_e den 14 okt 2014, 16:46, redigert 1 gang totalt.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: Hva har du gjort med bilen din IDAG?

Legg inn av Kristian N2215 » 14 okt 2014, 16:45

little_e skrev:Jeg betalte kr 2300. Kr 1900 for behandlingen og et tillegg på kr 400 for fettlistene. Det skal sies at grunnprisen varier litt med årstiden, trolig har dette med om de må tørke bilen og slikt før behandling.

Jeg kan sterkt anbefale dette firmaet.

Sjekk forøvrig antirust.no :)
Vurderer sterkt en slik behandling selv, men det er så langt unna, pluss at jeg ikke er helt komfortabel med at oljen kryper oppover utsiden av dører osv.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: Hva har du gjort med bilen din IDAG?

Legg inn av little_e » 14 okt 2014, 16:48

På en gammel bil er jo en slik behandling tilnærmet lik det eneste som er gjennomførbart. At oljen kryper er jo bare bra, da den kommer inn i alle kriker og kroker den skal for å beskytte. Om det kommer olje på lakk og lister gjør meg ingen ting, det betyr bare en ekstra tur i vaskehallen.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: Hva har du gjort med bilen din IDAG?

Legg inn av Kristian N2215 » 14 okt 2014, 17:10

little_e skrev:På en gammel bil er jo en slik behandling tilnærmet lik det eneste som er gjennomførbart. At oljen kryper er jo bare bra, da den kommer inn i alle kriker og kroker den skal for å beskytte. Om det kommer olje på lakk og lister gjør meg ingen ting, det betyr bare en ekstra tur i vaskehallen.
Du har et poeng der. Lite vits med tectyl osv. når rusta allerede har starta. Synd det ikke er flere som driver med Fluid Film her i landet.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: Hva har du gjort med bilen din IDAG?

Legg inn av little_e » 14 okt 2014, 18:36

Selvfølgelig kan man bruke Tectyl og lignende produkter, men da må det være totalt rustfritt før man behandler. På en eldre bil vil det involvere sandblåsing, og det kan bli en dyr affære.

I mine øyne er dette det eneste aktuelle.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

Brukeravatar
Jenskp
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 87
Registrert: 10 apr 2012, 01:29
Medlemsnummer: N2393
Bil: Saab 9-5 2.3t, '00 @270hk
Sted: Stjørdal

Re: Hva har du gjort med bilen din IDAG?

Legg inn av Jenskp » 14 okt 2014, 22:09

Rundet 300 000 km på 9-5en her om dagen. Bilen går godt, med jevnlig vedlikehold.

Bilde
M00 Saab 9-5 2.0t stv

Ank77
Innlegg: 23
Registrert: 16 jan 2014, 14:05
Bil: Saab 9-3 1.9 Tid -08
Sted: Fredrikstad

Re: Hva har du gjort med bilen din IDAG?

Legg inn av Ank77 » 15 okt 2014, 17:48

Hur lång tid tog oljebehandlingen hos Funderud?

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: Hva har du gjort med bilen din IDAG?

Legg inn av little_e » 15 okt 2014, 20:27

Den tar én time - du kan booke tid online :)
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

Svar