Renovering av motor, understell, girkasse mm.

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
terjesund
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Medlemsnummer: N2959
Navn: Terje Sund
Bil: 9-3 cab M98&M99, 9-3 Aero M00
Sted: Nordland/Sortland

Re: Renovering av motor, understell, girkasse mm.

Legg innav terjesund » 13 jul 2017, 12:44

Wow!!! Virkelig lekkert dette!! Skjønner godt at bilen tiltrekker oppmersomhet! =P~ Skikkelig gjennomført med overaskelser mht. detaljer både her og der! Utrolig godt jobbet og stå på videre! =D>

Brukeravatar
Positiv
1,5 bar
1,5 bar
Sted: Oslo

Legg innav Positiv » 13 jul 2017, 17:00

Jo, takker Terje. Nå blir det og fortsette, med å isolere dørene.

Så jobber jeg med Følgende, om dagen. Hvor en stemme sier. Be ready for takeoff. Det siste var en spøk. :)

Bilde

Brukeravatar
TiaZzz
STCN Styret
STCN Styret
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY02 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Legg innav TiaZzz » 17 jul 2017, 20:14

Forsatt porr, Bent. :) Har du fått sjekket resultatet av støydempingen?

Brukeravatar
Positiv
1,5 bar
1,5 bar

Legg innav Positiv » 17 jul 2017, 20:39

Men Mathias da. Det var en spøk. Når jeg sa, at jeg var like rask, som redneck`en vi så, la understellsbehandling. Nei, her går det nok ikke, så raskt. Har kun gjort, fører døra. Og har ikke brukt bilen, siden jeg installerte støydempingen, på lørdag. Brukte elleve timer. Så var helt, kake etterpå. Var ikke bare, å komme til med isoleringen. Men også og finne strøm, med tenningen på. Når jeg blir ferdig med dørene, og bak luka. Så kan du jo, ta deg en tur. Og sjekke ut, støynivået selv. Har planer om og legge isolasjon, i venstre bakdør i morgen. Utfordringen da, blir og hente strøm til kjørelyset. Finner ikke det i døra. Så må legge opp, ledning inn i bilen. Det går ikke så fort. Men alt jeg gjør, er nøye utført.

Nå jobber jeg teoretisk med, hva jeg trenger. Å hvordan jeg skal skifte ut, ruta i bak luken. Så har det rimelig greit, for meg nå.

Nå har Maptun, ferie i to uker. Men Fredrik og PA, skal se problemet jeg har med bilen, i løpet av de nærmeste dagene. Så ser frem i mot, at det blir i løpet, av denne uken.

Brukeravatar
Positiv
1,5 bar
1,5 bar

Legg innav Positiv » 17 jul 2017, 21:22

Etter at venstre, bak dør er gjort. Så blir det passasjerdøra. Og da setter jeg inn, en annen forsterker. Enn den som brukes for høyttalerne, fremme i dag. Som er den originale, til bilen. Som ikke fungerer, i det hele tatt. Bruker den jeg har kjøpt, fra Boss. Frem til jeg bygger stereo system, i bagasjerommet. Men det blir ikke før, til neste vår. Betalte kun kr. 390,- inkl. frakt fra USA, for forsterkeren. Kjøpte denne, som er liten, og hendig. Da jeg vil prøve, og få plass til den, i fot brønnen. Et eller annet sted. Bilder av plasseringen kommer.

Bilde

Bilde

Bilde

Brukeravatar
TiaZzz
STCN Styret
STCN Styret
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY02 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Legg innav TiaZzz » 18 jul 2017, 10:37

Å jobbe i dører er en skikkelig møkkajobb. Fruen arvet en Citroen C3 der dørlåsen på passasjersiden var ødelagt, fikk ikke åpnet døren utenfra. Var en bit som var knekt. Var så djevelsk plunder å gjøre noe som helst at jeg skaffet like gjerne en ny dør. Riktig farge og alt, men bilen var levert med noe Citroen-dekaler som den nye døren ikke har – ser helt noldus ut, men det får være. Citroen C3 ser rimelig noldus ut uansett hva du gjør med den. ;)

Brukeravatar
Positiv
1,5 bar
1,5 bar

Legg innav Positiv » 18 jul 2017, 14:54

Ja der ser du, Mathias. Dører er ikke, til og spøke med. :) En annen ting. Er at man blir passe skrapet opp, på både hender og armer. Blir utsatt til i morgen, med og legge isolasjon i, bakre side dør. Men var ute, en tur i dag. Da jeg bla.a. testet ut, støynivået fra fører døra. Og ja. Hører forskjell mellom venstre bakdør, og førerdøra. Ikke minst, når man slår med knoken, på dørene. Blir mye mer kompakt, med isolasjonen. Men dette, har vel de fleste, fått med seg. Så dette skal bli bra, når jeg får lagt i hele bilen. Ikke minst i luka bak. Blir jo helt dust. Med og sjekke ut lyder, fra både her og der. Når man holder på, med isolering. :)

Eller så går bilen, som en klokke. Er en fryd, og kjøre. Foruten lugginga, ved på drag. Så vi holder oss, unna det. Ønsker ikke et, nytt havari. Fikk høre av diverse personer, på nett. At med powerflex foringer, i forstillinga. Ville bilen bli, som å kjøre med, en gokart. Og risting/lyder på tomgang. Det er bare tull. Om man da har en motor, som ikke går, som den skal. Eller dårlige motor/girkasse fester. Det eneste, er at styringa blir veldig følsom, med powerflex foringer, i tannstanga. Så er det, null dødgang. Men siden min bil, ikke sporer. Ved god vei. Og på en, rett strekning. Kan man slippe rattet, og bilen holder, stø kurs. Så det er kun, en tilpasningssak. Har allerede, tilpasset meg. Så tenker ikke, mer på det.

Nå er franske biler, noe for seg selv. Har selv hatt en XM, for flere år siden. Og fikk lært meg, et og annet med den. Gjør jo mer eller mindre, alt arbeide på bilene selv. Så byttet ut, både det en og det andre, på den bilen. Men den var, en fryd og kjøre. Sto på et bilopphuggeri, da et vogntog. Ikke så bilen, og trykket den ene siden, noe inn. Satt selv i bilen, når det skjedde. Så det var en opplevelse, i seg selv. :)

Bilde

Brukeravatar
Positiv
1,5 bar
1,5 bar

Legg innav Positiv » 26 jul 2017, 23:03

Da er jeg vel hjemme. Etter og ha vært hos Maptun, i ni timer. Var noen utfordringer. Men nå går bilen, som ei kule. (om ikke annet, i min verden) Med null fusk. Kommer tilbake imorgen. Med en enkel forklaring, på problemet. Med bilder. Så det har vært, en meget konstruktiv og interessant dag.

Tok et par forbikjøringer, av vogntog. Som lå i 80 km, i nitti sonen. Og slik er jo bare noe, man må passere. Og da var bilen raskt oppe i, 160 km på tredje giret. Før jeg måtte legge den, i fjerde giret. Men da ble det, full ned bremsing.

Gå tilbake til «Saab Annet»