Legg inn
av Ingvar N629 » 15 jan 2018, 13:41
Fra og med MY04 fikk blokkene på bensinmotorene et ekstra hull som går ut mot veivhusvent/oljefelle. Skifter man olje hyppig nok på disse så går det bra, men den får fortsatt problemer dersom oljeskiftintervallene blir for lange. OBS! Skiftintervallene ble forlenget til 30k km på disse da ny veivhusvent kom. Ikke bra, men de fleste har nok skiftet oftere ettersom årsservice for de aller fleste kommer mye før 30k km. Dersom motoren ikke har oilsludgeproblemer, så er de driftssikre og rimelige å vedlikeholde. Få dyre problemer som kan dukke opp, er vel egentlig turbo som er det dyreste om du ser bort fra clutch, understell etc som du har uansett hvilken maskinist som sitter der.
Jeg vil uansett anbefale deg å få en motorkyndig til å ta en titt på motoren før kjøp, om du vurderer en bensinbil.
Dieselen er vel også ganske driftssikker, men de problemene som kan dukke opp som er dyre å utbedre er jo en del flere.
Svinghjul
Dieselvarmer
Virvelspjeld
EGR
Partikkelfilter
En EGR-ventil i seg selv er jo ikke så fryktelig dyrt, men EGR drar ofte med seg en del andre ting.
I tillegg har disse registerreim som må byttes på intervall, ikke veldig billig det heller, men det går vel ikke mer enn to til tre regreimsbytter pr kjedebytte selv om bensinmotoren er frisk, og kjedebytte er mye dyrere. Det er derimot mindre sannsynlig at du må koste på et kjedebytte enn et regreimsbytte i den tiden du har bilen, om du ikke planlegger å ha den veldig lenge.
Kjører du mye langt så er jo ikke bensinmotorene så tørste heller, realistisk 0,75 l/mil, går du inn for det så går de fint under 0,7 men hvem gidder om man først har kjøpt en Aero... Dieselen bruker selvsagt mindre, men du får mye drivstoff for prisen av f eks et nytt dobbelmassesvinghjul. Har du flaks med dieselen og ikke får behov for noen av disse påkostningene, så er det klart at den blir jo billigst. Personlig hadde jeg (av personlige grunner) aldri kjøpt dieselen, her i huset kjører både jeg og fruen 9-5 Aero. Hadde jeg derimot sett rent økonomisk på det, så er det jo ca 10 000 kr spart i året i drivstoff om du kjører 20 000 km i året, om man regner inn litt småkjøring og et snittforbruk på 0,6 l/mil med dieselen og 0,85 l/mil med bensinmotoren, og literpriser på 12 og 15 kr.
10 000 kr går fort om du ryker på et av "dieselproblemene" som listet over, men det er klart at du kan slippe unna uten problemer også. Det er mange av disse motorene som går langt uten feil, og resten av bilen er jo fortsatt en Saab som du er ute etter, og jeg hører mange som er fornøyd med 9-5 1,9 TiD. Men sjelløs motor sammenlignet med en trimmet 2,3T, oh yess. 9-3 Aero TTiD er spennende på papiret men river ikke skinnet av pølsa den heller. De Saabfolkene jeg kjenner som har gått fra bensinturbo til TTiD har ikke hatt dem lenge, de er gode å kjøre men det blir ikke det samme, og de går slett ikke så godt som man skulle tro.
Hadde jeg vært ute etter bil å spare penger på, så hadde jeg uansett kjøpt noe helt annet. Hva som er rett for deg, er det bare du som kan svare på.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan