HJELP! Kolliderte med Henrix sin 9000!

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

HJELP! Kolliderte med Henrix sin 9000!

Legg inn av Paradigm N558 » 08 sep 2006, 14:38

Tjenare!
Som noen av dere vet kjører jeg for tiden rundt i Henix sin Saab 9000 med 250 trøkk og alt det derre der..

VEL!
I dag kolliderte jeg :evil:
Det foregikk slik:
Jeg kommer susende i godt og vel 80 km/t langs riksveien i Bodø, er 60-sone der. Aner fred og ingen fare.. kommer over til ett parti med 4 felt, jeeei! Legger meg ut og holder 80 der..
40 meter lengre fremme er det en gamling, typ 1927-modell som bestemmer seg for å legge seg ut RETT FRAMFOR MEG.. så det gikk som det gikk..

Jeg blokkerer bremsene (ABS-sensor som er gåen, nappa sikringa til ABSen) og flaksa i ræva hans.. Regna som F***, vått hele veien!
OG KNUSTE 2 PILS :evil:

Skadeomfanget på andre bilen:
1) Knekt hengerfeste
2) Bøyd den metallplaten som går under baken på bilen
3) Harva støtfanger

Skadeomfanget på Saaben:
1) Ødelagt skiltramme
2) Bøyd skiltet.

Så... hvem får feilen her? Skademelding ble fylt ut.. Skal levere inn i dag :(
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

ut218
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 473
Registrert: 23 apr 2004, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av ut218 » 08 sep 2006, 14:56

Kommer an på. Skrev du at du kjørte for fort? Kjørte du for fort så blir det i beste fall delt skyld. I verste fall får du hele ansvaret. Her er det viktig med vitner. Uansett, så skal du vel ikke klage. Det er litt skummelt at folk bryter fartsgrensa, siden det er nærmest umulig å forutsi når man kan svinge ut. Trafikk-aviklingen blir litt vanskelig. Men du har all sympati. Vi har vel alle kjørt slik fra tid til annen.
2002 9-5 Aero automat

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 08 sep 2006, 18:47

er det ikke ALLTID den som kommer bakfra som har skylda?
trodde ikke det fantes mange unntakene på den regelen!!
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 08 sep 2006, 19:57

Daniel N683 skrev:
Henrik N449 skrev:er det ikke ALLTID den som kommer bakfra som har skylda?
trodde ikke det fantes mange unntakene på den regelen!!
Er litt usikker her. Man må kansje ha vitner på at vedkommende byttet fil på en uforsvarlig måte.
Hvis han har kjørt vesentlig senere enn fartsgrensa og har bytta fil så har jo han vikeplikt for deg.... Og det med vikeplikt står høyere enn regelen om påkjørsel bakfra....

Brukeravatar
Kongpetrus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 846
Registrert: 20 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: 300
Navn: Petter Danielsen
Bil: Viggen fakecab
Sted: Oslo

Legg inn av Kongpetrus » 09 sep 2006, 12:40

du
Petter D. N300
************
SAAB (Suveren Artig Annerledes Bil)
Bilene mine

Brukeravatar
LeonLatex
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 358
Registrert: 01 sep 2006, 22:28
Navn: Kjetil
Bil: 9K CSE 2.3 HTT,96mod
Sted: Brandbu

Re: HJELP! Kolliderte med Henrix sin 9000!

Legg inn av LeonLatex » 09 sep 2006, 13:44

Her er jeg redd ud taper uansett. Det er den som kommer bakfra som har ansvaret og som skal avpasse farten, og være aktpågivende nok til at man kan stanse i tide. Forsøk om mulig og vri saken mest mulig over til at han har truffet deg i sida... Eller mest mulig i sida... Da vil du ha en større mulighet.

9-5
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 121
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Bil: 9-5 estate og 9-3

kræsj

Legg inn av 9-5 » 09 sep 2006, 14:42

Fører som skifter felt har vikeplikt. Siden du treffer han i hengerfestet er han vel ferdig med å skifte fil, altså du treffer han klinkeklart i ræva. Hadde du truffet han i siden, ville det berget deg. DU har skylda! Surt, men sånn er det. Ps. politiet står ofte der du kræsjet, hmm, tru hvorfor???

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 09 sep 2006, 15:30

Du kjørte NEPPE i 80:p du måtte gjøre det du også! forbanna kjipt spør du meg.. nesten alle må kjøre rævva på noen..
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

ut218
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 473
Registrert: 23 apr 2004, 01:00
Sted: Tromsø

Re: HJELP! Kolliderte med Henrix sin 9000!

Legg inn av ut218 » 10 sep 2006, 18:39

Weborakel skrev:Her er jeg redd ud taper uansett. Det er den som kommer bakfra som har ansvaret og som skal avpasse farten, og være aktpågivende nok til at man kan stanse i tide. Forsøk om mulig og vri saken mest mulig over til at han har truffet deg i sida... Eller mest mulig i sida... Da vil du ha en større mulighet.
Synes ikke man skal lyge i en sånn sak. Gjør man det er man en ynkelig liten pissmaur. Er nå selv av den oppfatning at man bør stå for det man gjør, spesielt når man gjør trafikken uforutsigelig ved å bryte fartsgrensa.
2002 9-5 Aero automat

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 11 sep 2006, 04:28

Henrik N449 skrev:er det ikke ALLTID den som kommer bakfra som har skylda?
trodde ikke det fantes mange unntakene på den regelen!!
Om du kjører på forkjørsvei, f.eks. 80 km, og en bil plutselig svinger utpå...


Det er ikke alltid den som kjører på bakfra får skylda nei!, som over, ved stor fartsforskjell og feltskift, skal man jo sjekke at det ikke kan forvolde skade.

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 11 sep 2006, 11:58

Den som skifter felt har vikeplikt og skylda for uhellet. Du har selvfølgelig ikke skrevet noe om at du kjørte for fort på skademeldingen?!?
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

ut218
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 473
Registrert: 23 apr 2004, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av ut218 » 11 sep 2006, 16:40

Trond N47 skrev:Den som skifter felt har vikeplikt og skylda for uhellet. Du har selvfølgelig ikke skrevet noe om at du kjørte for fort på skademeldingen?!?
Hvorfor skal han ikke det? Han har jo gjort det. Hvorfor lyge? Jævla dårlig holdning du utviser. Alle felt skal fylles ut, også hastighet i det aktuelle tidspunkt. Har du aldri sett et skademeldingsskjema.
2002 9-5 Aero automat

Brukeravatar
Vegars
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 811
Registrert: 10 jan 2006, 23:17
Medlemsnummer: N631
Navn: Vegar

Legg inn av Vegars » 11 sep 2006, 17:05

Enig i at man bør være ærlig i en sånn situasjon.
Har vært ut for en som prøvde å lure meg, og det er vel svært lite som kan gjøre en mer irritert enn det... (gikk heldigvis bra til slutt)

Men tror nok at hvis forsikringselskapet ser hvordan skadene er på de to bilene, vil de nok finne ut hvem som er skyld...

Gode sjanser for skyld delig, spesielt hvis det er samme forsikringselskap!
Volvo V60 D5 2017
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550

Svar