Bil kjøp. Noen feil

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Bil kjøp. Noen feil

Legg inn av Johan N828 » 28 sep 2006, 08:00

Tenker det blir denne bilen med mindre noen kan komme med en veeldig god grunn till at jeg ikke skal kjøpe den.

http://www.finn.no/finn/car/object?finn ... 12&tot=111


Bilen var veldig god og kjøre og den har egentlig ikkke noe rust av betydning med unntak fra ett sted. Det er litt "generell" rust i kanten av hjulbuene samt litt under dører og slikt. Det stedet det er mest rust er i bagasjerommet det det ligger et reservehjul. Grunnen til dette er at det hadde samlet seg vann der over tid uten at det ble oppdaget. Dette har resultert i en del overflate rust i en området på ca 40 cm i diameter. Det verste punktet er gjennomrustet med et hull på ca 3x3 cm og rundt dette hullet er det mykt.

Bilen er i generelt teknisk god stand. De eneste feilene med noe elektrisk er at takluka ikke funker (nei det er ikke en sikring sm har strøket med) og at elvinduet på fører siden er litt kilt fast. Dvs at hvis du får åpnet det så er det litt vanskelig og få den til og passe inn i gjen. Ved sidenav dette er det noen av dashbord lysene som ikke funker.

Annet: teksilen i taket over baksetene har løsnet slik at det henger i en liten bue ned. Dette regner jeg med at litt kontakt lim kan fikse. I tillegg tror jeg ikke at fukt har noe med dette og gjøre ettersom at det ikke har oppstått noen flegger av fukt i tekstilen.

Tomgangs hastigheten er litt for lav virker det som. Noen som vet anbefalt RPM på en 900 Turbo på tomgang?

Giret har litt dødbevegelser. Dvs at det er mye tomt mellomrom mellom girene. I Tillegg går ikke girspaken till midten når den ikke står i gir og er lest mot venstere.

Ellers er alt annet strøkent, hvis jeg kjøper den i dag kommer jeg til og legge ut detaljer om hvordan motoren lyder i kveld. =) :)
Sist redigert av Johan N828 den 28 sep 2006, 09:13, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
AKB
Innlegg: 27
Registrert: 28 sep 2006, 08:29
Sted: Oslo / Hønefoss

Legg inn av AKB » 28 sep 2006, 08:39

Prøver meg med et lite innspill, selv om den tekniske innsikten ikke er så stor. Ser jo ut som en fin bil dette. Men hva med rust ved bærebruer? En klassisk SAAB-dödare... Og hvordan var den på forrige EU-kontroll? Synes den var noe stivt priset med alle de feilene du nevner og lange kjørelengden. Min forrige bil hadde gått halvparten, var i ok teknisk stand, men med noe rust ved dører og bærebru gikk den for 3k...

Mener å ha lest et sted at hvilepulsen på disse bilene er på 850o/min
-900T16 '89
-900T8 '86 (solgt)

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Legg inn av Morten-N146 » 28 sep 2006, 08:45

Bilen er registrert i 1985 og jeg mener og at det var et annet ratt som standard i 1986. Ville kanskje vurdert prisen litt da jeg synes den er litt stiv.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 28 sep 2006, 08:55

Ok... Bare sånn at det er nevnt så følger orginal rattet med;)

Skal prøve meg på litt pruting ja.. Har tenkt til og prøve meg på 12K. har ikke lyst til og gå lavere ettersom at den er såppas god=)

BYW: Hvor sitter bærebuene? :oops:

Ellers så er det dette med det rust hullet som må sveises da.. Noen som vet om dette blir stress???

Brukeravatar
HansWF N416
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 532
Registrert: 28 feb 2005, 01:00
Sted: Romedal, Hedmark

Legg inn av HansWF N416 » 28 sep 2006, 10:43

Hvis du svinger hjulene så langt det går, eventuelt tar av forhjulene kan du se drivakseltunnelen. I området rundt denne, og helst i nedkant er det lett for å være rust på de eldre 900ene. Ellers er jo 900 T16 en kjempe bil. :D
Saab 900 Aero 1985
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Bil kjøp. Noen feil

Legg inn av Eirik N396 » 28 sep 2006, 17:02

DeltA skrev:Det er litt "generell" rust i kanten av hjulbuene samt litt under dører og slikt.

Jeg hadde det på min og900. Jeg vil si du må "leve med det", evt bytte dører og buer. For det gikk ikke så godt da jeg prøvde å fikse det ;)
DeltA skrev:Det stedet det er mest rust er i bagasjerommet det det ligger et reservehjul.
Burde gå ganske greit å ordne, bare kapp ut, og sveis inn (ev. få noen andre til å sveise :))

Sånn ellers hadde jeg ikke tatt skrekken av takluka eller vinduet. Og ihvertfall ikke instrumentlysene(for dette er LETT å fikse ;))
Hengende taktrekk er helt vanlig. Fins FAQ for dette også, om du vil skifte trekket.

Og det at girspaken ikke går til midten hadde jeg også. Du venner deg til det! Men jeg tror dette tyder på at girkassen er byttet. Tror det var noe med at noen kasser hadde denne mekanismen i kassen, og noen et annet sted.

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 28 sep 2006, 20:29

Tror ikke det blir noe promlem og fikse evt rust under dører.
Hvordan gikk du fram ettersom at det ikke gikk så bra?

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 28 sep 2006, 20:43

Det kommer jo litt an på hvor mye det er da.. Om det ikke er mye hull, er det jo greit nok. Men det som ofte er vanskelig er å få fjernet all rust, for en lakkerer om igjen. Ikke så lett å pusse på innsida der f.eks.

Brukeravatar
stvei.N643
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 66
Registrert: 30 apr 2006, 15:45
Medlemsnummer: N.643
Navn: svein Tveiterås
Bil: 9-3 se.02. 99le 73.mod
Sted: samnanger [bergen]

Legg inn av stvei.N643 » 29 sep 2006, 04:56

Det går jo an å sandblåse! litt lettere det. :D



Svein
medlem N643
9000cse

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 29 sep 2006, 23:45

............... Var i Porsgrunn i dag for og ta en siste titt på bilen og evt kjøpe den=)

Meeen neeida... Jeg oppdaget en vesentlig feil som jeg ikke så like godt forrige gang... Det er nemmelig slig at HELE bagasjerommet fra der reservehjulet starter i lengde og helt bak var rusta såppas at det må byttes. I tillegg oppdager jeg at det flaka rust fra demperne forand. dette gjorde at jeg bestemte meg for og ike kjøpe bilen med mindre de reduserer prisen vesentlig... For detn kommer ikke gjennom EU kontroll i Januar slik og det er MYE arbeid og fikse den rusten... =(

Svar