Tenningslåsen min er kaputt. Og med kaputt så mener jeg at det er mulig og starte bilen, men tenningslåsen har ikke de "hakkene" som skal være der, om dere skjønner.
Så jeg må "føle" meg fram med nøkkeln til jeg kommer på det punktet der både startern går OG bilen får tenning. Om det ikke gjøres "riktig" så står bare starter og går uten at bilen tenner.
Og jeg har da kommet fram til den åpenbare konklusjonen med at dette må byttes.
Jeg har aldri gjort noe sånt før, men jeg ser for meg at det er en ganske enkel jobb.
Det er vel noen ledninger som går i tenningslåsen, eller en liten sånn plugg. Så det er jo bare og skru opp deler av dashbordet/området rundt rattet, dra ut den gamle, sette inn den nye og koble til.
Men så lurer jeg på dette:
Er det NOEN av dere snille mennesker som har en tenningslås til bilen min? Eller et komplett sett med dørlåser?
For jeg har jo 2 valg, egnentlig.
1, bytte bare tenningslåsen og bruke to nøkler. En til og starte og en til og åpne. Det er ikke fristende, av åpenbare grunner.
2, bytte alle dørlåsene på hele bilen samt tenningslås.
Så jeg har bare noen spørsmål angående dette:
1, er det vanskelig?
2, hva koster det?
3, er det NOEN her som har et sett de skal selge?
4, hvis ikke, hva koster det nytt sånn ca?
Takker for alle svar

EDIT: Jeg ringte den lokale SAAB forhandleren, og de skulle ha FIRETUSENTOHUNDREOGFEMTI kroner for nye låsesylindre og tenningslås med nøkler. Dette er en 87 modell jeg betalte 9000 kroner for, så det kommer IKKE på tale.
Håper virkelig at noen har og skal selge for en billig penge, om så bare tenningslåsen