Piggdekk eller piggfritt?

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

PIGGFRITT eller PIGGDEKK?

Avstemmingen ble avsluttet den 01 mar 2007, 19:35

Piggfritt ?
36
62%
Piggdekk ?
22
38%
 
Stemmer totalt: 58

Vector_95
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 368
Registrert: 07 aug 2006, 19:35
Sted: Molde

Legg inn av Vector_95 » 30 jan 2007, 22:59

Kjørte Piggfritt i to sesonger jeg med Subaruen (før broderen kræsjet den) og skylde selvsagt på dekka, men det går vel sånn når man kjører 70 ut av en tunnell og det er blank is, og tar med seg alt som er av skilt i rundkjøringa? hehe ;P

Personlig stod jeg aldri fast med den bilen da =) Piggfritt e tingen jah =)
"SAAB, built like a Mercedes, safe as
a Volvo, harder than a Audi and so much cooler than a BMW."

colombo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 302
Registrert: 19 aug 2005, 20:16

Legg inn av colombo » 30 jan 2007, 23:45

Utgangspunktet er piggfritt, men man må jo se an på hva slags forhold man kjører i. Og om det er kun enkelte dager med dårlig føre, så kan jo enten kjetting eller Autosock være en ide.
cK

'03 9-3SS Arc
Litt øst for Brussel
-SID piksler dør ikke. De gjemmer seg for Lars Monsen-

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Legg inn av Gunnar N326 » 31 jan 2007, 01:12

colombo skrev:Utgangspunktet er piggfritt, men man må jo se an på hva slags forhold man kjører i. Og om det er kun enkelte dager med dårlig føre, så kan jo enten kjetting eller Autosock være en ide.
Fikk faktisk prøvd autosocken i dag, har hatt et par i 2 år ca.. :oops:
Funket kjempefint på golfen som stod først i køen utenfor her 8) . Hun kjørte faktisk på Hakka Rsi, men måtte stoppe for en buss og kom ikke i gang igjen.. Har kjørt piggfritt siden 2000, behagelig, og ingen overraskelser ved dekkskifte på våren. En skjelden gang har man jo ønsket seg noen gode piggdekk, men i sånne situasjoner får man ta det med ro.. Men sånn som snøbrøytinga er forbi her, er jeg nesten litt glad for at 9-5en jeg skal hente til helga :D står på pigg... Men blir nok piggfritt når jeg bytter. :wink:
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 31 jan 2007, 02:18

Ingvar N629 skrev:Fattern har ennå ikke merka at det er piggfritt. Skal si det til ham når jeg legger på sommerdekka hans til våren.
Kansje best å ikke si noe??? Ellers så kan det jo hende at han krever deg for piggavgifta;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 31 jan 2007, 09:15

på saaben va det piggdekk, følte at forhjula ikke spant sååå lett hvis gassfoten ble for hard i oppoverbakker.

på sierraen tenkte jeg å spandere på nye piggdekk foran,
beholde de piggfrie piggdekkene bak. Sladde:D

er de bot for å kjøre piggdekk uten pigger?
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 31 jan 2007, 09:19

Henrik N449 skrev:er de bot for å kjøre piggdekk uten pigger?
ÅJA! typ 800 kr. pr. dekk...
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 31 jan 2007, 12:40

Tor N12 skrev:
Ingvar N629 skrev:Fattern har ennå ikke merka at det er piggfritt. Skal si det til ham når jeg legger på sommerdekka hans til våren.
Kansje best å ikke si noe??? Ellers så kan det jo hende at han krever deg for piggavgifta;)
Hø hø, den var god, sjø! De bor ikke i byen...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 31 jan 2007, 12:42

ParADigM N558 skrev:
Henrik N449 skrev:er de bot for å kjøre piggdekk uten pigger?
ÅJA! typ 800 kr. pr. dekk...
Sikker? Trodde det gikk fint så lenge dekka er merket med M+S og har nok mønster?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 31 jan 2007, 13:32

Det er nok bot for og kjøre piggdekk uten pigger (hvorfor heter de piggdekk?)

Selv kjører jeg ikke min denne vinteren pga at motoren tok kvelden. Men neste vinteren skal jeg kjøpe meg et sett med piggfrie.

Jeg har piggdekk nå men etter det forrige treffet på Motorsenteret så rev jeg av alle piggene ut fra bomstasjonen på vei inn til Oslo.

Brukeravatar
Puff
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 647
Registrert: 19 apr 2006, 14:16
Medlemsnummer: 409
Navn: Svein Holten
Bil: Saab 9-5
Sted: Molde

Legg inn av Puff » 31 jan 2007, 13:46

Blir aldri noe annet en pigg med meg,er kun det som duger på is,å det r de mye av her :cry:

Skal montere piggdekk på Viggen i dag,selv om jeg ikke bruker den på vinteren :lol: Kjekkt å ha til våren
2003 Saab 9-5 2.0t

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 31 jan 2007, 13:48

Neeeh:P Med en gang jeg ser et hint av at all snø og is begyner og smelte erklerer jeg at det er Sommer:P Da er det bare og slenge på Sommerdekkene og av med takluka:P

Mvh Johan

Vector_95
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 368
Registrert: 07 aug 2006, 19:35
Sted: Molde

Legg inn av Vector_95 » 31 jan 2007, 15:28

Ser ut til at folket her kjører med vinterdekk etter behov, det er bra =) Jeg har stor tro på 9'5n med antispinn og piggfritt i hvertfall =)
"SAAB, built like a Mercedes, safe as
a Volvo, harder than a Audi and so much cooler than a BMW."

Brukeravatar
Magnus N608
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 455
Registrert: 05 jan 2006, 18:22
Navn: Magnus Hansen
Bil: Saab 900 Aero t16 89
Sted: Hamar

Legg inn av Magnus N608 » 31 jan 2007, 18:12

Kjøpte meg nye Hakka 5 nå, kjempefornøyd med feste, men ikke særlig fornøyd med hvor lenge pigga sitter.
Forran har jeg mista masse pigger, kjørte dekka veldig fint inn og har ikke kjørt gris med dem heller.
Ga 990,- for 4 dekk, så er ikke så surt;)
Neste gang blir det Nokian Rsi, snakka med en del taxisjåfører, veldig mange kjører på dem, og er kjempefornøyd 8)
M89 Saab 900 Aero T16
M97 Saab 9000
x M87 Saab 900GL
x M75 Saab 95 v4 1700
x M90 Saab 900 turbo
x M84 Saab 900i

Vector_95
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 368
Registrert: 07 aug 2006, 19:35
Sted: Molde

Legg inn av Vector_95 » 31 jan 2007, 18:35

Nokian RSI, det er piggfritt da , antar jeg ? :)
"SAAB, built like a Mercedes, safe as
a Volvo, harder than a Audi and so much cooler than a BMW."

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Legg inn av na_X » 31 jan 2007, 19:29

Aner ikke hva jeg kjører med, de er råttne ihvertfall men det er heldigvis pigg i dem enda. Merket det var greit når jeg kjørte hjem her en dag, (er på landet og da strør de sjelden) med skikkelig våt is som sikkert hjallis kunne satt ny verdensrekord på per dags dato. Regn og is kan være ubehagelig i svingete vei med bakker gitt. Ikke bare vannplaning man får, er jo snakk om å skli når man først har hjulene nedi bakken også.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Svar