Hvilken bensin.? (atter en gang..)

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
95Vector
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 155
Registrert: 02 feb 2007, 23:40
Medlemsnummer: N883
Bil: MY05 9-3 Aero cab.

Legg inn av 95Vector » 06 jul 2007, 10:08

:D
Sitat: Av et biltunerfirma er den billigste form for trim er å bruke 98 fremfor 95. 8)
Uansett så er jeg av samme oppfattning at bilen virker bedre med 98 på en utrimmet motor.
HIRSCH - More powerful, more dynamic, more elegant – and even more enjoyable to drive

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 06 jul 2007, 11:24

wolwerix skrev: Har hørt at på _vinteren_ "kan" man fylle 95 oktan men på sommeren _burde_ man fylle 98 oktan.. Hvorfor akkurat på vinteren og ikke på sommeren?

MVH
Som jeg skrev i mitt forrige innlegg, så er oktantallet et mål på drivstoffets bankefasthet. Jo høyere oktantall, jo mer skal det til for at drivstoff/luftblandinga i sylinderen detonerer før flammen initiert av tennpluggen har bredt seg i hele sylinderkammeret (det vi kaller tenningsbank).
En annen faktor som påvirker dette er selvsagt temperatur, høy varme er ikke gunstig, innsugslufta er varmere og intercooleren fungerer dårligere. Derfor er det ekstra viktig å fylle bensin av høy kvalitet om sommeren når det er varmt.
wolwerix: Det er nok ikke bare placeboeffekt, jo bedre bensinkvalitet du fyller, jo mer ladetrykk tillater APC. Det stopper selvsagt på det trykket som er stilt inn som maks, du kan ikke fylle racefuel og automatisk forvente kjempehøyt ladetrykk, men nå som det er så varmt (iallfall i Trøndelag) har nok ikke bilen din gått med fullt ladetrykk på 95 oktan, og du opplever derfor bilen som sprekere når du har fylt på 98 oktan.

Blanding av 95 og 98 oktan gir et oktantall midt imellom, det er ikke vanskeligere enn det. :wink:
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

wolwerix
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 184
Registrert: 04 jun 2006, 17:56
Medlemsnummer: N960
Bil: saab 900
Sted: Harstad

Legg inn av wolwerix » 06 jul 2007, 15:05

Takker for fyldig og godt svar ingvar ;)
[x] SAAB 900 T8 Airflow </3

Svar