Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.
Moderator: Moderatorer
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 01 sep 2007, 13:42
KongerudN344 skrev:
Men i denne prisklassen så hjelper liksom 10 000 kr litt mer, og SV kan jo strengt talt ikke noe for at SAAB er en prestisjebil som naturlig nok koster mer enn en Ford da... Men ser poenget ditt Ingvar.
Dessuten så har det jo vist seg at politikken fungerer, så da er det bare å vente på at SAAB skal lage enda mer miljøvennlige biler. Og dersom de politiske partiene også får opp øya så kan dette bli riktig bra etter hvert
Fungerer den? Folk har begynt å kjøpe mer småbiler, men bortsett fra det funker den ikke. Det går galt når de som lager avgiftssystemet ikke skjønner hvordan dette fungerer, å blande inn en effektavgift har lite med miljø å gjøre. Med dagens teknologi spesielt mtp overlading så er ikke nødvendigvis effekt det samme som utslipp. Effektavgiften gjør også at dieselbiler blir billigere enn bensinbiler, og etanol blir enda dyrere... å ha et 10000-kroners fratrekk for flexifuelbiler blir bare tullete, enda et tilskudd i byråkratiet. Engangsavgiften burde hatt to variabler, vekt og CO2-utslipp, ferdig. På sikt bør CO2-avgiften byttes ut med et miljøregnskap for hver enkelt bilmodell der alle utslipp regnes med, inkl produksjon, frakt og resirkulerbare deler. Da kan vi begynne å snakke om miljøvennlig avgift.
I tillegg bør vrakpanten opp og engangsavgiften reduseres dramatisk, slik at folk får råd til å bytte ut gamle miljøsvin.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Legg inn
av KongerudN344 » 01 sep 2007, 23:15
Er helt enig i at 10 000 kr er ALT for lite og er selv ikke enig i politikken sånn den er i dag, men jeg mener at dette er et skritt på riktig vei. Nå husker jeg ikke prosenttallene, men leste en artikkel her om at CO2 utslippet hadde gått drastisk ned som følge av den nye omleggingen. Dette var da regnet ut i fra de nye bilene som var solgt. Dette gjelder jo CO2 da, det som det sies lite om er det som slippes ut av dieselbiler.
Nå er det jo delte meninger om hvor miljøvennlig biodrivstoff er også slik det er i dag. Jeg har tro på at bilprodusentene nå tar konsekvensen av de nye avgiftssystemene og setter ordentlig fokus på miljø. VW har f. eks utviklet en egen serie de kaller blue motion, her har de gjort enkle grep som har ført til redusert utslipp.
Jeg er sikker på at neste generasjon SAABmotorer også vil ramle drastisk med tanke på utslipp og dermed vil også prisen gå nedover. Også hadde det jo vært veldig kult om vi fikk en miljø og samferdselsminister som faktisk hadde greie på bil da

2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99