Kjip teknisk kontroll!

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Kjell N1179
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 472
Registrert: 08 okt 2007, 21:35
Medlemsnummer: N1179
Navn: Kjell Gullerud
Bil: 9-3 Viggen og 9-3SS
Sted: Sande

Re: Kjip teknisk kontroll!

Legg inn av Kjell N1179 » 02 des 2008, 14:58

ja, kjenner jeg blir mer og mer sint når jeg tenker over saken :( . HEIA NORGE. Ikke lov til å ha det noe gøy på noen måte. :x Det er vel ikke annet å gjøre enn å sette på orginal programvaren og få meg en kat. Eller er det like lett å kutte en ledning til magnetventilen og skjøte den igjen etter kontrollen er tatt?
Saab 9-3 Viggen
Saab 9-5.
Saab 93 SS

Tidligre biler
Ng900 Se Turbo, 95'' X

Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 879
Registrert: 11 aug 2008, 23:19
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

Re: Kjip teknisk kontroll!

Legg inn av Gandulf N1535 » 02 des 2008, 15:05

Nappe ut sikringen til APC?
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Re: Kjip teknisk kontroll!

Legg inn av Ottar N398 » 02 des 2008, 15:52

kjallemann N1179 skrev:ja, kjenner jeg blir mer og mer sint når jeg tenker over saken :( . HEIA NORGE. Ikke lov til å ha det noe gøy på noen måte. :x Det er vel ikke annet å gjøre enn å sette på orginal programvaren og få meg en kat. Eller er det like lett å kutte en ledning til magnetventilen og skjøte den igjen etter kontrollen er tatt?
Akkurat det der med katalysatoren er jeg virkelig glad for at de tok deg for, bilen din er laget for å kjøre med katalysator og da SKAL den ha det samme hvor mange ekstra hester du tror du får av å kjøre uten.. Litt det samme med senkesett som ikke er godkjent, det tar deg en tur på biltilsynet med papirene i orden så hadde du hatt det i orden.
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Kjell N1179
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 472
Registrert: 08 okt 2007, 21:35
Medlemsnummer: N1179
Navn: Kjell Gullerud
Bil: 9-3 Viggen og 9-3SS
Sted: Sande

Re: Kjip teknisk kontroll!

Legg inn av Kjell N1179 » 02 des 2008, 16:21

ja. joda jeg ser den. Men om bilen ikke slipper ut mer co enn hva den har lov til a, er det da farlig å kjøre uten kat?
Snakket med BT i sta. Jeg kunne ta godkjenning av senkesett samtidig som dem skulle ta den tekniske kontrollen. Noen som vet hvor gammelt hjulstillingspapiret kan være? Det er bare sløvheter av meg, siden ikke senkesette står i vognkortet. Spurte og angående poppOff. Han hadde ikke noe skriv på at den var ulovlig. Men han mente at jeg måtte kunne legge frem papirer ifra saab på at den ikke ''forstyrret'' bilen på noen måte i form av avgasser, støy og sånne ting. Like lett å sette på den orginale jeg har liggende. Men møter dere den rette mannen så er åpen popp off ''ulovlig"!

kjell
Saab 9-3 Viggen
Saab 9-5.
Saab 93 SS

Tidligre biler
Ng900 Se Turbo, 95'' X

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Re: Kjip teknisk kontroll!

Legg inn av TurboLars N383 » 02 des 2008, 16:49

Kjedelig sak , har blitt stoppa i sånn kontroll en gang og blitt vinka forbi ved et par anledninger :roll: .
Menne hva er det biltilsynet , eller hvem det nå er , har lov til å gjøre der og da? Var det sånn at de hadde med seg rullende landevei stående der :shock: ?
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 588
Registrert: 16 des 2007, 05:50
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Re: Kjip teknisk kontroll!

Legg inn av Haaka » 02 des 2008, 17:05

Ang. 'pop-off' er det ingen problem for kontrollorgan og hevde det som forurensning. Det er ikke bare bensingass som returnerer, eller i ditt tilfelle slippes rett ut, men når du har turbo har du en betraktelig stor mengde oljedamp som slipper ut i friluft, ufiltrert. Det er ikke nødvendigvis noen enkeltparagraf som sier noe om utforming/funksjon av avlastningsventil. Da skal i prinsippet kunden/bileier komme tvilen til gode om kontrollorgan føler seg usikker på tolking av regelverket. Men at det er et forurensende element er helt klart, og hvem som helst med et snev av ryggrad skulle ikke ha noen problem med å merke det som en helt konkret feil..

Katalysatoren må jeg si meg helt enig som det nevnes tidligere. Det blir litt lite gjennomtenkt å fjærne...
(få den på! [-X :wink: )

Ellers tenker jeg det totalt er sett noe tvilsomt for trafikkmyndigheter å kaste bort penger på kontroller utover PKK/EU i stedet for å heller oppdatere eksisterende kontrollsystemer, evt. føre inn fast tilleggskontroll mellom den toårige kontrollen. Noe annet er sløsing med resurser, lite preventivt og lite konstruktivt... Så kjip teknisk kontroll?? Ja..
Men ikke si den ikke var noe selvforskyldt.. :wink:

Brukeravatar
Kjell N1179
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 472
Registrert: 08 okt 2007, 21:35
Medlemsnummer: N1179
Navn: Kjell Gullerud
Bil: 9-3 Viggen og 9-3SS
Sted: Sande

Re: Kjip teknisk kontroll!

Legg inn av Kjell N1179 » 02 des 2008, 17:29

TurboLars N383 skrev:Kjedelig sak , har blitt stoppa i sånn kontroll en gang og blitt vinka forbi ved et par anledninger :roll: .
Menne hva er det biltilsynet , eller hvem det nå er , har lov til å gjøre der og da? Var det sånn at de hadde med seg rullende landevei stående der :shock: ?
De hadde ikke med rullende landevei. Men dem stilte tvil til motoren min, så dem bestemte at jeg må inn til en tenknisk kontoll av bilen, der dem og skulle måle motoreffekten. Har jo egentlig lenge hatt lyst til å måle hvilken effekt jeg har i bilen, men kanskje ikke på denne måten! hehe.

Må si jeg smiler litt for meg selv når dere mener det er selvforskyldt. Men ja jeg forstår hva som menes. Forstår og at vi har et strengt regelverk. Men uansett synes jeg dette var kjedelig.
Saab 9-3 Viggen
Saab 9-5.
Saab 93 SS

Tidligre biler
Ng900 Se Turbo, 95'' X

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Kjip teknisk kontroll!

Legg inn av Edward N812 » 02 des 2008, 18:02

er da ingenting å bli gretten for det her, hehe.

ta det som en fin anledning til å få gjort bilen din helt lovlig, du sier jo selv at alt bare er sløvhet fra din side ;)

det er flere måter å få bilen din ned på GLT på.. jeg hadde gjort flere av dem, hadde jeg vært deg, i tilfelle dem finner ut av en eller flere, hehe. apc'en din har vel en sikring du kan dra ut (9000 har hvertfall det), magnetventilen din kan du bare dra ut av pluggen sin, så kan du lage en liten ufarlig vakumlekkasje her og der ;)
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 588
Registrert: 16 des 2007, 05:50
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Re: Kjip teknisk kontroll!

Legg inn av Haaka » 02 des 2008, 18:10

Jo trikse det til, det skal da alltids gå.. Men bare husk at å ta med deg bil på kontroll med div. motorendringer, og i tillegg legge på ei motorlampe.. bare sånn på toppen av kransekaka.. det gjør det ikke så mye bedre sett i ståsted av en passe stiv ansvarsperson.. :wink:

(Er det noen enkeltsikring for kun apc på T5? Men da lyser nok uansett motorlampa(?) :roll: )

Brukeravatar
Kjell N1179
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 472
Registrert: 08 okt 2007, 21:35
Medlemsnummer: N1179
Navn: Kjell Gullerud
Bil: 9-3 Viggen og 9-3SS
Sted: Sande

Re: Kjip teknisk kontroll!

Legg inn av Kjell N1179 » 02 des 2008, 18:48

Så da er det nok lettere å sette inn orginal program igjen. Og ja, den har jeg. Noe er sløvheter og annet er for morro. Sånn som usa lys er kult, men det syntes ikke de ifra BT. Vil ikke si jeg er gretten, bare syntes dette var litt kjedelig. Fordi bilen har så å si stått stille siden i sommer. Så endelig er den på veien igjen, og da ble jeg stoppet :( .
Saab 9-3 Viggen
Saab 9-5.
Saab 93 SS

Tidligre biler
Ng900 Se Turbo, 95'' X

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Kjip teknisk kontroll!

Legg inn av Edward N812 » 02 des 2008, 20:05

hvordan kan du mene at det er lettere å sette inn original programvare enn å dra ut en sikring og en plugg? tror du leser deg litt vill i hva daniel har å si, hehe.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Vegars
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 811
Registrert: 10 jan 2006, 23:17
Medlemsnummer: N631
Navn: Vegar

Re: Kjip teknisk kontroll!

Legg inn av Vegars » 02 des 2008, 21:11

Edward N812 skrev:hvordan kan du mene at det er lettere å sette inn original programvare enn å dra ut en sikring og en plugg? tror du leser deg litt vill i hva daniel har å si, hehe.
Letter og lettere... det tar iallefall bare 5 min å skifte trimboksen på en ng900T!
Og da fungerer jo alt perfekt 8)
Volvo V60 D5 2017
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Kjip teknisk kontroll!

Legg inn av EdHunter N815 » 02 des 2008, 23:04

kjallemann N1179 skrev:ja. joda jeg ser den. Men om bilen ikke slipper ut mer co enn hva den har lov til a, er det da farlig å kjøre uten kat? kjell
Selv om det bare er CO som måles på PKK så har det seg slik at det er betraktelig flere forurensende gasser som slippes ut når man kjører uten katalysator. Med tanke på hva en sport/racekat koster hos speedparts syns jeg det er idioti å i det hele tatt tenke på å kjøre uten. Og ingen trenger påstå at de gjør det for effektens skyld, for de 3-4 hk man mister på en slik katalysator merker man kun hvis man setter bilen i benk.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Re: Kjip teknisk kontroll!

Legg inn av Skaten N671 » 02 des 2008, 23:14

Haaka skrev:Ang. 'pop-off' er det ingen problem for kontrollorgan og hevde det som forurensning. Det er ikke bare bensingass som returnerer, eller i ditt tilfelle slippes rett ut, men når du har turbo har du en betraktelig stor mengde oljedamp som slipper ut i friluft, ufiltrert.
som haaka skriv her, så blir det sleppt ut ein del oljedamp gjennom dumpventilen. For mange år sidan blei det krav om lukka veivhusventilasjon, dvs gassane skal ledast inn i forbrenninga. Men ka e vitsen med da, viss folk montere open dump, og sleppe gassane ut i fri luft?? [-X
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Re: Kjip teknisk kontroll!

Legg inn av Henrik N449 » 02 des 2008, 23:36

Hmm, får nesten inntrykk av at samtlige her ville satt på katalysator på en bil hvor det ikke var påkrevd en gang. Når man nesten kan halvere prisen på eksosanlegget ved å ta bort katalysatoren er det lett å bli fristet, jeg ble det.

En katalysator fungerer best ved optimale forbrenningsforhold, og en bra tunet bil uten kat som er over 10 år gammel vil lett slå en mere sliten 10år gammel bil med kat på utslipp. Det blir for dumt å argumentere for at det er miljøskadelig å kjøre en bil uten kat bare fordi det er påkrevd og koster så lite, hvis man ikke har satt kat på hver og en av bilene sine hvor det ikke er påkrevd. Er man miljøaktivist så er man miljøaktivist ;) Veien å gå for å minske farlige utslipp mener jeg er gjennom alternativt drivstoff og modernisering av biler drevet av elkraft, og i tillegg sette inn tiltak for å få eldre biler og biler med overdimensjonerte motorer av veien.

MEN, at det er lovpålagt med kat på nyere biler med oppimot optimale forbrenningsforhold er veldig bra. Jeg vet ikke helt om jeg har dårlig samvittighet eller ikke ovenfor min snart 15 år gamle bil, men kat får den i hvertfall før neste eu kontroll, og det har vært min (mulig svake) unnskyldning hittil...
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Svar