Moderator: Moderatorer
Akkurat det der med katalysatoren er jeg virkelig glad for at de tok deg for, bilen din er laget for å kjøre med katalysator og da SKAL den ha det samme hvor mange ekstra hester du tror du får av å kjøre uten.. Litt det samme med senkesett som ikke er godkjent, det tar deg en tur på biltilsynet med papirene i orden så hadde du hatt det i orden.kjallemann N1179 skrev:ja, kjenner jeg blir mer og mer sint når jeg tenker over saken. HEIA NORGE. Ikke lov til å ha det noe gøy på noen måte.
Det er vel ikke annet å gjøre enn å sette på orginal programvaren og få meg en kat. Eller er det like lett å kutte en ledning til magnetventilen og skjøte den igjen etter kontrollen er tatt?
De hadde ikke med rullende landevei. Men dem stilte tvil til motoren min, så dem bestemte at jeg må inn til en tenknisk kontoll av bilen, der dem og skulle måle motoreffekten. Har jo egentlig lenge hatt lyst til å måle hvilken effekt jeg har i bilen, men kanskje ikke på denne måten! hehe.TurboLars N383 skrev:Kjedelig sak , har blitt stoppa i sånn kontroll en gang og blitt vinka forbi ved et par anledninger.
Menne hva er det biltilsynet , eller hvem det nå er , har lov til å gjøre der og da? Var det sånn at de hadde med seg rullende landevei stående der?
Letter og lettere... det tar iallefall bare 5 min å skifte trimboksen på en ng900T!Edward N812 skrev:hvordan kan du mene at det er lettere å sette inn original programvare enn å dra ut en sikring og en plugg? tror du leser deg litt vill i hva daniel har å si, hehe.
Selv om det bare er CO som måles på PKK så har det seg slik at det er betraktelig flere forurensende gasser som slippes ut når man kjører uten katalysator. Med tanke på hva en sport/racekat koster hos speedparts syns jeg det er idioti å i det hele tatt tenke på å kjøre uten. Og ingen trenger påstå at de gjør det for effektens skyld, for de 3-4 hk man mister på en slik katalysator merker man kun hvis man setter bilen i benk.kjallemann N1179 skrev:ja. joda jeg ser den. Men om bilen ikke slipper ut mer co enn hva den har lov til a, er det da farlig å kjøre uten kat? kjell
som haaka skriv her, så blir det sleppt ut ein del oljedamp gjennom dumpventilen. For mange år sidan blei det krav om lukka veivhusventilasjon, dvs gassane skal ledast inn i forbrenninga. Men ka e vitsen med da, viss folk montere open dump, og sleppe gassane ut i fri luft??Haaka skrev:Ang. 'pop-off' er det ingen problem for kontrollorgan og hevde det som forurensning. Det er ikke bare bensingass som returnerer, eller i ditt tilfelle slippes rett ut, men når du har turbo har du en betraktelig stor mengde oljedamp som slipper ut i friluft, ufiltrert.