Skal prøve å formulere meg litt bedre: 900S er en saab 900 turbo, bare uten APC og 50 hk lavere da den har en lavtrykksturbo. 900 T16 er en fulltrykksturbo (som også er en turbo-saab) med APC og 50 hk mer. Ergo har du da en "Saab 900 turbo" når du viser denne. De sjekker jo ikke hk på en pkk. Da hadde det vært mange her som hadde hatt litt av hvert å svare for...saab-900-turbo skrev:Men jeg skal jo kansje kjøpe en 900 s ltt nå. Men hvis jeg kjører med htt på den, vil jeg få problemer på eugodkjenning og når bilen skal inn til biltilsynet ? eller kan jeg fint bare kjøre med den motoren i uten å få det godkjent ?
For er jo ganske dumt hvis jeg da kjøper denne og lakkerer den og pusser den opp. Og så får jeg ikke brukt den ?![]()
De andre som har 900s biler som har satt inn høytrykker, kjører de bare uten at de har hatt den inn og fått godkjent ombygging?
Mvh Kent.
og 900 turbo
Moderator: Moderatorer
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1742
- Registrert: 28 jul 2007, 12:47
- Medlemsnummer: 1194
- Navn: Andreas E. Andersen
- Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
- Sted: San Francisco
- Kontakt:
Re: og 900 turbo
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
- saab-900-turbo
- 1,5 bar
- Innlegg: 355
- Registrert: 17 jun 2009, 12:41
- Medlemsnummer: N1804
- Navn: Kent
- Bil: SAAB 900 Aero
- Sted: Sogn Og Fjordane
Re: og 900 turbo
så er null problem å bare kjøre med den med htt ? Men i hvilke tilfeller sjekker de om sånt ?
1987 SAAB 900 Aero
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo
- Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
Re: og 900 turbo
ltt og ftt e litt missvisande. det har ingenting med sjølve turboaggregatet å gjør men med ladetrykket å gjør.
ltt vil i detta tilfellet sei at bilen går på grunnladetrykk (0,45 bar ca) og ikkje mer. dette er justert med wastegate-staget og ingenting annet som kan justere dette.
ein ftt har høgare ladetrykk og APC har mulighet te å regulera detta ner te glt. ved trim så moddes APC boks + evt chip
ladetrykksmessig så e forskjellen i ladetrykk på ein og900s (ltt 145hk) og ein og900 turboS (ftt 175hk) ca 0,3 bar.
ergo:
og900s vil aldri ha jøgare ladetrykk enn 0,45 bar.
ein ftt vil alltid ha mellom 0,45 og 0,75 bar (for 175hk)
pkk trenger du ikkje bekymra deg for. montere du APC så e det bare å kobla fra magnetventilen ellår ta sikringen te APc så går bilen på glt. altså kun 145hk.
gjør du det litt mer avansert så montere du ein brytar på den eine av de 2 kablane som går te magnetventilen og plassere denna i nærheten av førarplassen (gjømt seff). då e det lett å justera mellom trim og original i tilfelle svin i veien
håpe detta va mer opplysande
ltt vil i detta tilfellet sei at bilen går på grunnladetrykk (0,45 bar ca) og ikkje mer. dette er justert med wastegate-staget og ingenting annet som kan justere dette.
ein ftt har høgare ladetrykk og APC har mulighet te å regulera detta ner te glt. ved trim så moddes APC boks + evt chip
ladetrykksmessig så e forskjellen i ladetrykk på ein og900s (ltt 145hk) og ein og900 turboS (ftt 175hk) ca 0,3 bar.
ergo:
og900s vil aldri ha jøgare ladetrykk enn 0,45 bar.
ein ftt vil alltid ha mellom 0,45 og 0,75 bar (for 175hk)
pkk trenger du ikkje bekymra deg for. montere du APC så e det bare å kobla fra magnetventilen ellår ta sikringen te APc så går bilen på glt. altså kun 145hk.
gjør du det litt mer avansert så montere du ein brytar på den eine av de 2 kablane som går te magnetventilen og plassere denna i nærheten av førarplassen (gjømt seff). då e det lett å justera mellom trim og original i tilfelle svin i veien

håpe detta va mer opplysande
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil

2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)

2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
- saab-900-turbo
- 1,5 bar
- Innlegg: 355
- Registrert: 17 jun 2009, 12:41
- Medlemsnummer: N1804
- Navn: Kent
- Bil: SAAB 900 Aero
- Sted: Sogn Og Fjordane
Re: og 900 turbo
Ja 
Da kjøper eg bare en 900s, med høgtrykker på og når den skal til godkjenning bare kobler eg fra apc. Men kan apd sitte i bilen så lenge den ikke er koblet til ?

Da kjøper eg bare en 900s, med høgtrykker på og når den skal til godkjenning bare kobler eg fra apc. Men kan apd sitte i bilen så lenge den ikke er koblet til ?
1987 SAAB 900 Aero
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1742
- Registrert: 28 jul 2007, 12:47
- Medlemsnummer: 1194
- Navn: Andreas E. Andersen
- Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
- Sted: San Francisco
- Kontakt:
Re: og 900 turbo
Ja hvorfor ikke? Hva vet vel Pkk-mannen om at det er boksen til apcen..? Du kan jo bare si at det er motorstyringa di f.eks..saab-900-turbo skrev:Ja
Da kjøper eg bare en 900s, med høgtrykker på og når den skal til godkjenning bare kobler eg fra apc. Men kan apd sitte i bilen så lenge den ikke er koblet til ?
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
- saab-900-turbo
- 1,5 bar
- Innlegg: 355
- Registrert: 17 jun 2009, 12:41
- Medlemsnummer: N1804
- Navn: Kent
- Bil: SAAB 900 Aero
- Sted: Sogn Og Fjordane
Re: og 900 turbo
Ja, takk for hjelpen
Da blir det nok bil kjøp før jul da
Mvh Kent

Da blir det nok bil kjøp før jul da

Mvh Kent
1987 SAAB 900 Aero
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo
- saab-900-turbo
- 1,5 bar
- Innlegg: 355
- Registrert: 17 jun 2009, 12:41
- Medlemsnummer: N1804
- Navn: Kent
- Bil: SAAB 900 Aero
- Sted: Sogn Og Fjordane
Re: og 900 turbo
Frode, Er din ombygt til høytrykker ?
1987 SAAB 900 Aero
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo
- Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
Re: og 900 turbo
få deg medlems-status så kan med ta sånne ting på lokka forum 

2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil

2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)

2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
- saab-900-turbo
- 1,5 bar
- Innlegg: 355
- Registrert: 17 jun 2009, 12:41
- Medlemsnummer: N1804
- Navn: Kent
- Bil: SAAB 900 Aero
- Sted: Sogn Og Fjordane
Re: og 900 turbo
Har sendt inn for en stund siden, men tror ikke jeg får noe giro før på nyåret 

1987 SAAB 900 Aero
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: og 900 turbo
Jeg skjønner ikke helt hvordan du tenker at du skulle få problemer, det er jo møkk samme motor i begge bilene bare at fulltrykkeren har APC-system og IC? Sist jeg sjekket var det ingen verksteder som hadde luktesans for hestekrefter, så at de skal finne ut av at du har konvertert til fulltrykker er svært usansynlig. Dette er ingen ombygging i den forstand, kan vel sees på mer som en orginaltrim.saab-900-turbo skrev:Men jeg skal jo kansje kjøpe en 900 s ltt nå. Men hvis jeg kjører med htt på den, vil jeg få problemer på eugodkjenning og når bilen skal inn til biltilsynet ? eller kan jeg fint bare kjøre med den motoren i uten å få det godkjent ?
For er jo ganske dumt hvis jeg da kjøper denne og lakkerer den og pusser den opp. Og så får jeg ikke brukt den ?![]()
De andre som har 900s biler som har satt inn høytrykker, kjører de bare uten at de har hatt den inn og fått godkjent ombygging?
Mvh Kent.

Uansett, vil du ha en bil du kan kjøre med uten å gjøre store inngrep eller ikke ha den riktige godkjenningen er KLART enkleste vis å enten kjøpe en orginal fulltrykker, eller innfinne seg med å ha 145 hk. Man dør sist jeg sjekket ikke av å ha liten effekt (145 hk er da uansett ikke lite), så jeg ser ikke helt problemet. Sett i alle fall ikke i gang med et ombyggingsprosjekt før du vet forskjellen på lettrykker og fulltrykker...
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- saab-900-turbo
- 1,5 bar
- Innlegg: 355
- Registrert: 17 jun 2009, 12:41
- Medlemsnummer: N1804
- Navn: Kent
- Bil: SAAB 900 Aero
- Sted: Sogn Og Fjordane
Re: og 900 turbo
Nei veit forskjellen p ålett og fulltrykker. Men var litt missforståelser mellom meg og selger. For jeg trodde det satt en Vanlit 16v i den og ikke turbo motor. Og derfor lurte jeg litt for en høytrykker på de blir jo ikke det samme.
Så nei, trenger ikke bygge om

Så nei, trenger ikke bygge om

1987 SAAB 900 Aero
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo