og 900 turbo

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Re: og 900 turbo

Legg inn av Andreas N1194 » 15 des 2009, 11:15

saab-900-turbo skrev:Men jeg skal jo kansje kjøpe en 900 s ltt nå. Men hvis jeg kjører med htt på den, vil jeg få problemer på eugodkjenning og når bilen skal inn til biltilsynet ? eller kan jeg fint bare kjøre med den motoren i uten å få det godkjent ?
For er jo ganske dumt hvis jeg da kjøper denne og lakkerer den og pusser den opp. Og så får jeg ikke brukt den ? :?

De andre som har 900s biler som har satt inn høytrykker, kjører de bare uten at de har hatt den inn og fått godkjent ombygging?

Mvh Kent.
Skal prøve å formulere meg litt bedre: 900S er en saab 900 turbo, bare uten APC og 50 hk lavere da den har en lavtrykksturbo. 900 T16 er en fulltrykksturbo (som også er en turbo-saab) med APC og 50 hk mer. Ergo har du da en "Saab 900 turbo" når du viser denne. De sjekker jo ikke hk på en pkk. Da hadde det vært mange her som hadde hatt litt av hvert å svare for...
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Brukeravatar
saab-900-turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 355
Registrert: 17 jun 2009, 12:41
Medlemsnummer: N1804
Navn: Kent
Bil: SAAB 900 Aero
Sted: Sogn Og Fjordane

Re: og 900 turbo

Legg inn av saab-900-turbo » 15 des 2009, 11:25

så er null problem å bare kjøre med den med htt ? Men i hvilke tilfeller sjekker de om sånt ?
1987 SAAB 900 Aero
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Re: og 900 turbo

Legg inn av Frode N073 » 15 des 2009, 13:27

ltt og ftt e litt missvisande. det har ingenting med sjølve turboaggregatet å gjør men med ladetrykket å gjør.
ltt vil i detta tilfellet sei at bilen går på grunnladetrykk (0,45 bar ca) og ikkje mer. dette er justert med wastegate-staget og ingenting annet som kan justere dette.
ein ftt har høgare ladetrykk og APC har mulighet te å regulera detta ner te glt. ved trim så moddes APC boks + evt chip

ladetrykksmessig så e forskjellen i ladetrykk på ein og900s (ltt 145hk) og ein og900 turboS (ftt 175hk) ca 0,3 bar.

ergo:
og900s vil aldri ha jøgare ladetrykk enn 0,45 bar.
ein ftt vil alltid ha mellom 0,45 og 0,75 bar (for 175hk)

pkk trenger du ikkje bekymra deg for. montere du APC så e det bare å kobla fra magnetventilen ellår ta sikringen te APc så går bilen på glt. altså kun 145hk.
gjør du det litt mer avansert så montere du ein brytar på den eine av de 2 kablane som går te magnetventilen og plassere denna i nærheten av førarplassen (gjømt seff). då e det lett å justera mellom trim og original i tilfelle svin i veien :wink:

håpe detta va mer opplysande
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
saab-900-turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 355
Registrert: 17 jun 2009, 12:41
Medlemsnummer: N1804
Navn: Kent
Bil: SAAB 900 Aero
Sted: Sogn Og Fjordane

Re: og 900 turbo

Legg inn av saab-900-turbo » 15 des 2009, 13:42

Ja :)

Da kjøper eg bare en 900s, med høgtrykker på og når den skal til godkjenning bare kobler eg fra apc. Men kan apd sitte i bilen så lenge den ikke er koblet til ?
1987 SAAB 900 Aero
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo

Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Re: og 900 turbo

Legg inn av Andreas N1194 » 15 des 2009, 13:44

saab-900-turbo skrev:Ja :)

Da kjøper eg bare en 900s, med høgtrykker på og når den skal til godkjenning bare kobler eg fra apc. Men kan apd sitte i bilen så lenge den ikke er koblet til ?
Ja hvorfor ikke? Hva vet vel Pkk-mannen om at det er boksen til apcen..? Du kan jo bare si at det er motorstyringa di f.eks..
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Brukeravatar
saab-900-turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 355
Registrert: 17 jun 2009, 12:41
Medlemsnummer: N1804
Navn: Kent
Bil: SAAB 900 Aero
Sted: Sogn Og Fjordane

Re: og 900 turbo

Legg inn av saab-900-turbo » 15 des 2009, 13:46

Ja, takk for hjelpen :D
Da blir det nok bil kjøp før jul da :D


Mvh Kent
1987 SAAB 900 Aero
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo

Brukeravatar
saab-900-turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 355
Registrert: 17 jun 2009, 12:41
Medlemsnummer: N1804
Navn: Kent
Bil: SAAB 900 Aero
Sted: Sogn Og Fjordane

Re: og 900 turbo

Legg inn av saab-900-turbo » 15 des 2009, 13:59

Frode, Er din ombygt til høytrykker ?
1987 SAAB 900 Aero
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Re: og 900 turbo

Legg inn av Frode N073 » 15 des 2009, 14:10

få deg medlems-status så kan med ta sånne ting på lokka forum :wink:
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
saab-900-turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 355
Registrert: 17 jun 2009, 12:41
Medlemsnummer: N1804
Navn: Kent
Bil: SAAB 900 Aero
Sted: Sogn Og Fjordane

Re: og 900 turbo

Legg inn av saab-900-turbo » 15 des 2009, 14:32

Har sendt inn for en stund siden, men tror ikke jeg får noe giro før på nyåret :)
1987 SAAB 900 Aero
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: og 900 turbo

Legg inn av EdHunter N815 » 15 des 2009, 17:09

saab-900-turbo skrev:Men jeg skal jo kansje kjøpe en 900 s ltt nå. Men hvis jeg kjører med htt på den, vil jeg få problemer på eugodkjenning og når bilen skal inn til biltilsynet ? eller kan jeg fint bare kjøre med den motoren i uten å få det godkjent ?
For er jo ganske dumt hvis jeg da kjøper denne og lakkerer den og pusser den opp. Og så får jeg ikke brukt den ? :?

De andre som har 900s biler som har satt inn høytrykker, kjører de bare uten at de har hatt den inn og fått godkjent ombygging?

Mvh Kent.
Jeg skjønner ikke helt hvordan du tenker at du skulle få problemer, det er jo møkk samme motor i begge bilene bare at fulltrykkeren har APC-system og IC? Sist jeg sjekket var det ingen verksteder som hadde luktesans for hestekrefter, så at de skal finne ut av at du har konvertert til fulltrykker er svært usansynlig. Dette er ingen ombygging i den forstand, kan vel sees på mer som en orginaltrim. :)

Uansett, vil du ha en bil du kan kjøre med uten å gjøre store inngrep eller ikke ha den riktige godkjenningen er KLART enkleste vis å enten kjøpe en orginal fulltrykker, eller innfinne seg med å ha 145 hk. Man dør sist jeg sjekket ikke av å ha liten effekt (145 hk er da uansett ikke lite), så jeg ser ikke helt problemet. Sett i alle fall ikke i gang med et ombyggingsprosjekt før du vet forskjellen på lettrykker og fulltrykker...
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
saab-900-turbo
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 355
Registrert: 17 jun 2009, 12:41
Medlemsnummer: N1804
Navn: Kent
Bil: SAAB 900 Aero
Sted: Sogn Og Fjordane

Re: og 900 turbo

Legg inn av saab-900-turbo » 15 des 2009, 17:38

Nei veit forskjellen p ålett og fulltrykker. Men var litt missforståelser mellom meg og selger. For jeg trodde det satt en Vanlit 16v i den og ikke turbo motor. Og derfor lurte jeg litt for en høytrykker på de blir jo ikke det samme. :lol:

Så nei, trenger ikke bygge om :)
1987 SAAB 900 Aero
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo

Svar