Verdens særeste kjøpsråd
Moderator: Moderatorer
- Dan Magnus
- 0.7 bar
- Innlegg: 150
- Registrert: 01 mai 2009, 22:38
- Navn: Dan Magnus Furuvarp
- Bil: 2004 SAAB 9-5 Vector Estate
- Kontakt:
Re: Verdens særeste kjøpsråd
Hvorfor ikke saab 9-3 med diesel motor? er mye rimeligere å drifte i forhold til bensin motoren vil jeg tro.... Uannsett har jeg sittet på i en slik smart roadster, og jeg må si meg skuffa, den er som nevnt tynt motorisert i standard utførelse, det tar en halv time hver gang den skal skifte gir, og varme apparatet er sånn middels ved -5 grader celsius. Og setene er helt jævlig dårlig. Jeg hadde vont i ryggen etter en tur på 20 minutter, men detter er jo en variabel fra person til person. Og ja, det oppgitte forbruket på 0.35, er bare i drømmene. 0,45 er mer realistisk ved blandet kjøring, kanskje noe mer ved lave temperaturer og ujevn vei. (mye opp og ned) vis du skulle kjøpe en slik liten mini bil til og fra jobb, hadde jeg heller funnet meg en toyota yaris, polo etc. eller smart fortwo. den er noe rimeligere enn roadster, men har også de fleste negative sidene til en roadster unntatt setene, som er noe mer komfortable.
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Verdens særeste kjøpsråd
Når du først vurderer billigbil og andre merker enn Saab så finnes det jo ganske mange greie mellomting mellom Smart og Saab. Skal man legge alle skylapper til side så får du jo mye japansk som er billig og kurant både i innkjøp, drift og forsikring. Har hørt at Toyotaer går som noen olja lyn for tiden også. 

M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 821
- Registrert: 02 mar 2007, 13:27
- Medlemsnummer: N968
- Bil: Saab 9-5 M04
- Sted: Trondheim
Re: Verdens særeste kjøpsråd
Er en ny 9-3'en billigere pr mnd én 9-5 Aero med 5 år på hekken? Kapitalkostnaden blir høy på ny bil.Paradigm N558 skrev:Fordi ny bil er ny bil, jeg vil ta jomfrudommen til en bil
Eller ikke, men er stas med ny bil, og forsikringen var absolutt ikke verst.. 450 kr. mnd. med full kasko ^^
Men om du kjører 25-30K pr år så vil en diesel med snitt på 0,6 kontra bensin med snitt på 0.9 gi en besparelse på ca 1000kr pr mnd, forsikringene er vel også hyggeligere på den, ca 3-5K pr år vil jeg anta.
Jeg har også kjørt en smart bil også, gearskifte på automaten er er faktisk slik at den burde fått et kapittel i bibelen!
Den duger kun til by-kjøring og knapt det.
En smartbil som blir påkjørt av en syklist er ille ute har jeg hør........
07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Verdens særeste kjøpsråd
Jeg skal aldri ha diesel, ikke ennå!Dan Magnus skrev:Hvorfor ikke saab 9-3 med diesel motor? er mye rimeligere å drifte i forhold til bensin motoren vil jeg tro....
Den dagen jeg kjøper Toyota har de relansert Supra MKIVEdHunter N815 skrev:Når du først vurderer billigbil og andre merker enn Saab så finnes det jo ganske mange greie mellomting mellom Smart og Saab. Skal man legge alle skylapper til side så får du jo mye japansk som er billig og kurant både i innkjøp, drift og forsikring. Har hørt at Toyotaer går som noen olja lyn for tiden også.

JaSingsaker skrev:
Er en ny 9-3'en billigere pr mnd én 9-5 Aero med 5 år på hekken?

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
Re: Verdens særeste kjøpsråd
Må si meg enig med Skavold, Smart'en har mange positive egenskaper men kassa ødelegger hele bilen dessverre
og gjør at den aldri vil kunne være noe alternativ for min del hvertfall.
og gjør at den aldri vil kunne være noe alternativ for min del hvertfall.
Kåre
9-3 Turbo X
9-3 SS Steg 5 - solgt
NG900 viggen - solgt
9-3 Turbo X
9-3 SS Steg 5 - solgt
NG900 viggen - solgt
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: Verdens særeste kjøpsråd
Ingen som så fifth gear akkurat nå på discovery? Smarten (en brabus faktisk) ble slakta av en mini cooper S. Var egentlig slakt hele veien uavhengig av konkurrenten
mye pga kassa som dere sier!

1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Re: Verdens særeste kjøpsråd
"Om folk visste hvor store forskjeller det er mellom de sikreste og de farligste bilene i trafikken, ville 95% av alle svenske bilister kjørt SAAB 9000" het det i folksams første rapport om bilenes sikkerhet i det virkelige liv. Det var i 1993 og det var 37 ganger større sjanse for å forulykke i trafikken hvis man kjørte en Citroen A1 enn en SAAB 9000.
Siden den gang har forskjellene i passiv sikkerhet blitt mye mindre. Men den gangen så de også på bilenes aktive sikkerhet, noe som senere ble kritisert for dårlig behandling av statistikk. Folksams enkle bruk av statistikk så på hvor mange biler som var innblandet i ulykker med personskade i forhold til antall registrerte biler av den aktuelle typen.
Forskjellen i bilenes aktive sikkerhet (evnen til å unngå å bli innblandet i ulykker) har ikke vært viet særlig oppmerksomhet med unntak av innføringen av ESP. Her ligger SAAB fortsatt et langt sprang foran konkurrentene. Når de samtidig er blant de aller beste på passiv sikkerhet, så er jeg ikke i tvil om at du har en mye større sjanse for å unngå alvorlig skade eller død ved å fortsette å kjøre SAAB. Jeg verdsetter min egen og min families helse og liv såpass høyt at jeg aldri ville vurdert å gamble med å spare noen tusenlapper på å kjøre en mindre sikker bil.
Siden den gang har forskjellene i passiv sikkerhet blitt mye mindre. Men den gangen så de også på bilenes aktive sikkerhet, noe som senere ble kritisert for dårlig behandling av statistikk. Folksams enkle bruk av statistikk så på hvor mange biler som var innblandet i ulykker med personskade i forhold til antall registrerte biler av den aktuelle typen.
Forskjellen i bilenes aktive sikkerhet (evnen til å unngå å bli innblandet i ulykker) har ikke vært viet særlig oppmerksomhet med unntak av innføringen av ESP. Her ligger SAAB fortsatt et langt sprang foran konkurrentene. Når de samtidig er blant de aller beste på passiv sikkerhet, så er jeg ikke i tvil om at du har en mye større sjanse for å unngå alvorlig skade eller død ved å fortsette å kjøre SAAB. Jeg verdsetter min egen og min families helse og liv såpass høyt at jeg aldri ville vurdert å gamble med å spare noen tusenlapper på å kjøre en mindre sikker bil.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
- Dan Magnus
- 0.7 bar
- Innlegg: 150
- Registrert: 01 mai 2009, 22:38
- Navn: Dan Magnus Furuvarp
- Bil: 2004 SAAB 9-5 Vector Estate
- Kontakt:
Re: Verdens særeste kjøpsråd
Men hvis du fortsatt er interresert i smart roadster, så mener jeg å ha sett på tv en gang, at den finnes med vanlig manuell kasse og, Husker ikke om det var fifth gear eller hva der var for noe, kan godt hende jeg er helt på villsporet nå, men er rimelig sikker du fikk den med vanlig manuell også... Og når det gjelder sikkerhet den har jo airbag 

- Skavold
- 2.0 bar
- Innlegg: 896
- Registrert: 22 jul 2007, 18:26
- Medlemsnummer: 1110
- Navn: Skavold
- Bil: 2001 Saab 9-3 2,0t SE
- Sted: Oslo
- Kontakt:
Re: Verdens særeste kjøpsråd
Så vidt jeg vet er det kun den halvautomatiske kassa som er tilgjengelig til Smart-biler, med mindre det er en obskur custom-modell ...
"Saabs tend to be driven by quite interesting people" - James May
- Dan Magnus
- 0.7 bar
- Innlegg: 150
- Registrert: 01 mai 2009, 22:38
- Navn: Dan Magnus Furuvarp
- Bil: 2004 SAAB 9-5 Vector Estate
- Kontakt:
Re: Verdens særeste kjøpsråd
ja da har jeg sikkert fått for meg noe feil igjen... 

- Timon
- 2.0 bar
- Innlegg: 646
- Registrert: 20 des 2007, 16:59
- Medlemsnummer: N1234
- Navn: Kristian Selås
- Bil: M95 9000 CS 2,3t
- Sted: Vestfossen
- Kontakt:
Re: Verdens særeste kjøpsråd
Saab 9000:
-Er rimelig i innkjøp, verditap pr. år er minimalt
-Er kollisjonssikre
-Billige å forsikre
-Bruker 0,7 pr. mil på langkjøring (min gjør hvertfall)
-Har god komfort, spesielt om man har en med litt utstyr
-13.000-14.000 kr i trim gir 270 hk
-Er en Saab
-Er ofte utstyrt med Defa pakke, som gir varm bil og motor om morran
-Har som regel aircondition som gir kald bil om sommeren
-Kommer stort sett alltid frem på vinterføre
-Kan brukes både som flyttebil og racerbil
...I rest my case.
-Er rimelig i innkjøp, verditap pr. år er minimalt
-Er kollisjonssikre
-Billige å forsikre
-Bruker 0,7 pr. mil på langkjøring (min gjør hvertfall)
-Har god komfort, spesielt om man har en med litt utstyr
-13.000-14.000 kr i trim gir 270 hk
-Er en Saab
-Er ofte utstyrt med Defa pakke, som gir varm bil og motor om morran
-Har som regel aircondition som gir kald bil om sommeren
-Kommer stort sett alltid frem på vinterføre
-Kan brukes både som flyttebil og racerbil
...I rest my case.
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Verdens særeste kjøpsråd
Jeg vet, så hvor på en skala fra 1 til 2, hvor en er "angrer ikke" og to er "din sata** snoppsopp! JEG ANGRER" tror du jeg er mtp. at jeg solgte 9k Aeroen min?Timon skrev:Saab 9000:
-Er rimelig i innkjøp, verditap pr. år er minimalt
-Er kollisjonssikre
-Billige å forsikre
-Bruker 0,7 pr. mil på langkjøring (min gjør hvertfall)
-Har god komfort, spesielt om man har en med litt utstyr
-13.000-14.000 kr i trim gir 270 hk
-Er en Saab
-Er ofte utstyrt med Defa pakke, som gir varm bil og motor om morran
-Har som regel aircondition som gir kald bil om sommeren
-Kommer stort sett alltid frem på vinterføre
-Kan brukes både som flyttebil og racerbil
...I rest my case.

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Skavold
- 2.0 bar
- Innlegg: 896
- Registrert: 22 jul 2007, 18:26
- Medlemsnummer: 1110
- Navn: Skavold
- Bil: 2001 Saab 9-3 2,0t SE
- Sted: Oslo
- Kontakt:
Re: Verdens særeste kjøpsråd
Tja, omtrent på tre, kanskje?


"Saabs tend to be driven by quite interesting people" - James May
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Verdens særeste kjøpsråd
Prøv 4...Skavold skrev:Tja, omtrent på tre, kanskje?

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Stalfa
- Overload!!!
- Innlegg: 1269
- Registrert: 23 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 682
- Navn: Stian
- Bil: '03 9-5 2.3t Estate
- Sted: Oslo, Ski
Re: Verdens særeste kjøpsråd
Finn et nytt eksemplar.Paradigm N558 skrev:Prøv 4...Skavold skrev:Tja, omtrent på tre, kanskje?

Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector