01 Saab 9-5 2.3t SE Estate Fabrikk-ny motor?

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
audun-eg N228
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 413
Registrert: 11 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N228
Navn: Audun Eggen
Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt

Re: 01 Saab 9-5 2.3t SE Estate Fabrikk-ny motor?

Legg inn av audun-eg N228 » 28 jan 2011, 21:16

firefox skrev:
Det du i utgangspunktet sier: Hold dere langt unna eldre 9-5 uansett! JEG VIL HA 9K'EN TILBAKE! :lol:

Sier han som har 9-5 selv? xD hehe
Har bare hatt den et par måneder.... Hadde 9K før.... Angrer...... Neida, bilen går som en drøm enn så lenge, men det er klart jeg blir litt skeptisk når Saab-folket selv er sterkt kritiske til disse motorene. Likevel mistenker jeg at de fleste som vanker her, bruker bilene og motorene noe hardere enn det som er tilfelle hos meg. :) Ser også, likevel, at enkelte har kjørt 300.000 + uten nevneverdige problemer, så jeg er ved godt mot!

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 01 Saab 9-5 2.3t SE Estate Fabrikk-ny motor?

Legg inn av Ingvar N629 » 28 jan 2011, 23:37

Maler kanskje fanden på veggen, men poenget mitt er at når det spørres om hva som er best av to biler, der den ene har ny motor og den andre ikke, så bør valget gi seg selv. Den nye motoren vil holde finfint med godt vedlikehold, og den andre aner man ikke tilstand på før den åpnes. Jeg har sett mange håpløse tilfeller og mange fortvilte eiere. Bortsett fra stemplene er motorene bra, så dersom olja byttes ofte fra start så er det ikke noe problem, men serviceintervallene er for lange for en motor med slike stempel.

Litt "hard" kjøring, og spesielt langkjøring ser ut til å virke bare positivt, har sett langkjørte 2X5- motorer som er gulle gode etter nærmere 300k km.

Bilene er bra, men kjøper man en bil med motor i risikosonen så bør det gjenspeiles i prisen, noe den det er linket til her ikke gjør.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
audun-eg N228
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 413
Registrert: 11 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N228
Navn: Audun Eggen
Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt

Re: 01 Saab 9-5 2.3t SE Estate Fabrikk-ny motor?

Legg inn av audun-eg N228 » 28 jan 2011, 23:52

Ingvar N629 skrev:Maler kanskje fanden på veggen, men poenget mitt er at når det spørres om hva som er best av to biler, der den ene har ny motor og den andre ikke, så bør valget gi seg selv. Den nye motoren vil holde finfint med godt vedlikehold, og den andre aner man ikke tilstand på før den åpnes. Jeg har sett mange håpløse tilfeller og mange fortvilte eiere. Bortsett fra stemplene er motorene bra, så dersom olja byttes ofte fra start så er det ikke noe problem, men serviceintervallene er for lange for en motor med slike stempel.

Litt "hard" kjøring, og spesielt langkjøring ser ut til å virke bare positivt, har sett langkjørte 2X5- motorer som er gulle gode etter nærmere 300k km.

Bilene er bra, men kjøper man en bil med motor i risikosonen så bør det gjenspeiles i prisen, noe den det er linket til her ikke gjør.
I grunnen betryggende å høre. ;) Er uansett enig med deg i at en bil med helt nye motor vs. en bil med "motor som har gått et stykke", er en no-brainer.
Nå må jeg bare sørge for å blåse ut litt koks i ny og ne. Noe som i realiteten ikke er noe problem.... :P

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: 01 Saab 9-5 2.3t SE Estate Fabrikk-ny motor?

Legg inn av Pål N526 » 29 jan 2011, 01:45

Småkjøring er forbudt :lol:
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

firefox
Innlegg: 7
Registrert: 27 jan 2011, 02:29
Navn: Marius H
Bil: Saab 9-3 2.0 1999
Sted: Troms

Re: 01 Saab 9-5 2.3t SE Estate Fabrikk-ny motor?

Legg inn av firefox » 14 feb 2011, 13:21

Nå har de visst gått ned til 110 000 på den første bilen!!?? :o


http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=26773197

Svar