..

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

redturbo
2.0 bar
2.0 bar
Navn: Tom Hummel
Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
Sted: Oslo / Hvaler

Re: vurderer saab....

Legg inn av redturbo » 08 feb 2012, 12:35

Bare byttet nedre armer/kuler.

Til da hadde ingen forstillingsjustering vært nødvendig og dekkslitasjon etter skiftet tyder på at justering ikke var nødvendig etterpå heller.

Disse delene holdt 3-4 ganger lengre enn tilsvarende på mange BMW 3-er og sammenlignet med VW er det hipp hurra der alle mine har trengt justering fordi fabrikkinnstillingen var helt på jordet.

Jeg skylder å nevne at jeg for øvrig er bil-bruker og teoretiker :reading: , men ikke mekaniker, så Ingvars ord er definitivt mer vektige enn mine! :D

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 08 feb 2012, 12:50

redturbo skrev:Hva noen hater ble andre forelsket i og kjærligheten har ikke avtatt gjennom årene.
En standard NG900 med sugemotor har vist seg veldig holdbar med gode "kjerneverdier" i mitt eie gjennom 17 år. Men så driver jeg ikke heller (foreløpig?) med trimming.
NG900 var så gjennomført i design og hadde ikke spor av løsninger fra "snickarboden" som jeg kunne oppdage. I tillegg var det noen dyktige fotografer som leverte bilder til en reklamebrosjyre som gikk "rett hjem": Hver lille knapp i ble grundig fotografert i nærbilder! =D>
GM900 var nok SAAB sin fysste virkelige "premiumsmodell", men du verden kor mykje kjedligare å køyre en slik enn forgjengaren. Om du sette opp en M93 900 og en M94 GM900 når bilane var ny, virkar sjølvsagt GM900 ut som en mykje meir moderene og tiltalande bil for dei fleste. Men med fasit i hand er nok forgjengaren med "snickarbodløysingane" den mest solide spør du meg. Største ankepunktet mot GM900 slik eg ser det er rust og lakkproblematikken som bilen var plaga med på M94 og M95. Ellers er jo hjuloppgeng noko som ikkje er heilt 100% på desse, huskar også at originalfjørene knakk var eit vanlig problem på dei fysste årsmodellane.

redturbo
2.0 bar
2.0 bar
Navn: Tom Hummel
Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
Sted: Oslo / Hvaler

Legg inn av redturbo » 08 feb 2012, 13:13

Hyggelig at alle modellene har sine beundrere! :woot:

Svært mye mer fjæringskomfort fra OG900 til NG (GM) 900 er en annen tolkning, samt behagelige kjøreegenskaper med tidlig varsel om glatt føre pga understyringen, men dog litt giftige og inkonsekvente egenskaper ved overdreven gass-oppslipp og provoserende ratting midt i en sving på glatta, til motsetning fra f.eks Ford Mondeo fra samme tid.

Lakkproblem pga galvaniske strømmer i ny type gummilister, fjærbrudd, andre lakk/rust problemer delte den med Mercedes og flere andre i samme periode.

Tidlige modeller var ikke perfekte, f.o.m 1996 ble mange skavanker utbedret.

Til en nykommer som får hengegeip pga rust nederst på dørene:
Rust nederst i dørbladet kan kreve litt innsats hvert år, men det er mest kosmetisk, dog anbefalt å stoppe med sandblåsing eller bytte av komplett dør, faktisk en ganske enkel jobb.
Det er kraftige stålbjelker lenger opp i døren.

Til tross for mangeårig kjøring i saltlake og vanskjøtsel med manglende olje/voks-tilføring i dørene har vi fremdeles samme dører, dog med litt rustgjennomslag som pusses lett og lakkes hver sommer.
Tips: Fjern plastfugen over sveisekantene på innerste og nederste del av døren. Den holder på fuktigheten.

Svar