Saab og nakkestøtter

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 19 des 2005, 08:20

Hmm, er 1,97 jeg.....hvordan skal dette gå?
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Henrik N380
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 991
Registrert: 27 okt 2004, 01:00
Bil: Nei..
Sted: Oslo

Legg inn av Henrik N380 » 19 des 2005, 10:34

En har alltids SAHR så er vel ikke så farlig vel?? :? :P

ko_dez
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 110
Registrert: 13 okt 2005, 23:38

Legg inn av ko_dez » 19 des 2005, 11:24

Nikodemus skrev: Hva sier manualen?
Manualen sier at den skal ligge bak nakken, og skal ikke gå lenger opp enn akkurat under det bakerste punktet på hodeskallen. Sagt på en annen måte: Hodeskallen skal støttes opp, men bare så vidt. Man kan jo kjenne hvor nakkevirvlene slutter og hodeskallen begynner.

Har faktisk funnet ut at det også er den mest behagelige måten å ha nakkestøtten på. Blir mindre sliten av å ha den der. Jeg kan ikke skjønne at det er bedre mot whiplash (skrives det slik?), men jeg antar at saab har forsikret seg om det.

-Ko_deZ-

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 19 des 2005, 13:15

Jeg hviler aldri hodet mot nakkestøtte uansett hvilken bil det er..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 19 des 2005, 14:13

Nakkestøtten skal treffe høyere på hodet enn det manualen sier. All forskning rundt nakkeslengskader sier at nakkestøtten skal fange opp hodet, ikke nakken. Alle 9000 og og900 har for lava nakkestøtter. Men på 9-3 og 9-5 med aktiv nakkestøtte vil nakkestøtta komme OPP og fram ved en påkjørsel bakfra. Dermed er det ikke så farlig om den er litt for lav til vanlig. Den kommer opp ca 3 cm i slike tilfeller.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Orjan N235
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 533
Registrert: 16 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N235
Sted: Klæbu/Trondheim

Legg inn av Orjan N235 » 19 des 2005, 16:03

Freshmaker N237 skrev:Jeg hviler aldri hodet mot nakkestøtte uansett hvilken bil det er..
Det er vel ikke primærnytten av en nakkestøtte heller, selv om jeg foretrekker det.
Synes nå Saab og Volvos nakkestøtter er av de beste i markedet. Ford, Peugeot og VW sine f.eks. er helt latterlige. Hvilke andre alternativer mener Nikomdemus oppfyller hans krav?
Ørjan N235
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt

Brukeravatar
Øyvind.H
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 122
Registrert: 11 jan 2004, 01:00

Legg inn av Øyvind.H » 19 des 2005, 18:07

Meg bekjent har det ikke vært en eneste tilfelle av nakkesleng-skade i 9-5 ulykker. Ikke ètt eneste tilfelle! Videre er det veldig få (tror jeg) som hviler hodet på nakkestøtten. Selv sitter jeg så og si aldri med hodet inntil støtten. Mulig folk som har setet laangt bakover og ligger og kjører kanskje hviler hodet på nakkestøtten? Men det mener jeg uansett er en helt feil kjørestilling.
Men kjør en lang tur meg Saab`en og prøv å ikke tenke på nakkestøtten, så legger du merke til om det plager deg at den er noe lav.

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 19 des 2005, 19:38

Jeg har gjort dette, kjørt langt og merket nakkestøtten som lav.. Ellers så sitter jeg normalt, ikke ligger å kjører... Eneste gangen jeg har lagt på nakkestøtten er når jeg har sovet i bilen..
Styrer med DAB og AUX

Ole-P-N154
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 994
Registrert: 05 mar 2003, 01:00

Legg inn av Ole-P-N154 » 21 des 2005, 01:22

Fresh,
du må slutte å virre med hodet hele tiden......!!! :wink:
Hilsen Ole-P. N-154

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 21 des 2005, 07:50

Ole-P-N154 skrev:Fresh,
du må slutte å virre med hodet hele tiden......!!! :wink:
Mulig det, samtidig er det jo en treskalle, så merker ikke så mye uansett..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 21 des 2005, 19:28

hater nakkestøtte:P men litt deilig også:P
Sist redigert av Pål N526 den 29 des 2005, 02:14, redigert 1 gang totalt.
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 21 des 2005, 22:29

Datapaal N526 skrev:hater nakkestøtte:P klarer fan ikke vende meg til å bruke den på langkjøring:P
er den ment til det? :roll: jeg trodde den var kun "sikkerhetssak".. :)

Brukeravatar
Audun N346
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 447
Registrert: 09 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 346
Navn: Audun
Bil: 9-3 TiD 2002
Sted: Trondheim

Legg inn av Audun N346 » 21 des 2005, 23:59

Er 193 og får nakkestøtta oppimot bakerste pkt på hodet i min OG900 ('88 )
Audun, N346
- Saab 9-3 TiD '02
X SAAB 900 Jubileum m88 (-84T16 motor) :(
If it aint broke, modify it!

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 22 des 2005, 13:38

Har heller ikke no problem med nakkstøtta i 9-5, 9-3 og ng900.

Er 185. Hviler ikke hodet på den under kjøring, det blir for meg en unaturlig stiiling.

Som Trond sier så kommer den opp og fram i en evt kræsj, det er da den gjelder.
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

ko_dez
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 110
Registrert: 13 okt 2005, 23:38

Legg inn av ko_dez » 06 jan 2006, 12:31

Hei. Tar opp igjen denne tråden bare for å bekrefte at det er stillingen som står beskrevet i SAAB manualen som er den riktige:

http://forbruker.no/bil/nyheter/article1191797.ece

For de som ikke husker tråden, så les gjennom den. Det kan være nyttig, noe jeg selv har erfart.

-Ko_deZ-

Svar