Saab og nakkestøtter
Moderator: Moderatorer
- Kristian N70
- MAX BOOST
- Innlegg: 2016
- Registrert: 06 mar 2003, 01:00
- Sted: oslo
- Kontakt:
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 991
- Registrert: 27 okt 2004, 01:00
- Bil: Nei..
- Sted: Oslo
Manualen sier at den skal ligge bak nakken, og skal ikke gå lenger opp enn akkurat under det bakerste punktet på hodeskallen. Sagt på en annen måte: Hodeskallen skal støttes opp, men bare så vidt. Man kan jo kjenne hvor nakkevirvlene slutter og hodeskallen begynner.Nikodemus skrev: Hva sier manualen?
Har faktisk funnet ut at det også er den mest behagelige måten å ha nakkestøtten på. Blir mindre sliten av å ha den der. Jeg kan ikke skjønne at det er bedre mot whiplash (skrives det slik?), men jeg antar at saab har forsikret seg om det.
-Ko_deZ-
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
- Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Nakkestøtten skal treffe høyere på hodet enn det manualen sier. All forskning rundt nakkeslengskader sier at nakkestøtten skal fange opp hodet, ikke nakken. Alle 9000 og og900 har for lava nakkestøtter. Men på 9-3 og 9-5 med aktiv nakkestøtte vil nakkestøtta komme OPP og fram ved en påkjørsel bakfra. Dermed er det ikke så farlig om den er litt for lav til vanlig. Den kommer opp ca 3 cm i slike tilfeller.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
- Orjan N235
- 2.0 bar
- Innlegg: 533
- Registrert: 16 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N235
- Sted: Klæbu/Trondheim
Det er vel ikke primærnytten av en nakkestøtte heller, selv om jeg foretrekker det.Freshmaker N237 skrev:Jeg hviler aldri hodet mot nakkestøtte uansett hvilken bil det er..
Synes nå Saab og Volvos nakkestøtter er av de beste i markedet. Ford, Peugeot og VW sine f.eks. er helt latterlige. Hvilke andre alternativer mener Nikomdemus oppfyller hans krav?
Ørjan N235
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt
Meg bekjent har det ikke vært en eneste tilfelle av nakkesleng-skade i 9-5 ulykker. Ikke ètt eneste tilfelle! Videre er det veldig få (tror jeg) som hviler hodet på nakkestøtten. Selv sitter jeg så og si aldri med hodet inntil støtten. Mulig folk som har setet laangt bakover og ligger og kjører kanskje hviler hodet på nakkestøtten? Men det mener jeg uansett er en helt feil kjørestilling.
Men kjør en lang tur meg Saab`en og prøv å ikke tenke på nakkestøtten, så legger du merke til om det plager deg at den er noe lav.
Men kjør en lang tur meg Saab`en og prøv å ikke tenke på nakkestøtten, så legger du merke til om det plager deg at den er noe lav.
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 994
- Registrert: 05 mar 2003, 01:00
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
hater nakkestøtte:P men litt deilig også:P
Sist redigert av Pål N526 den 29 des 2005, 02:14, redigert 1 gang totalt.
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
- Audun N346
- 1,5 bar
- Innlegg: 447
- Registrert: 09 apr 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 346
- Navn: Audun
- Bil: 9-3 TiD 2002
- Sted: Trondheim
Hei. Tar opp igjen denne tråden bare for å bekrefte at det er stillingen som står beskrevet i SAAB manualen som er den riktige:
http://forbruker.no/bil/nyheter/article1191797.ece
For de som ikke husker tråden, så les gjennom den. Det kan være nyttig, noe jeg selv har erfart.
-Ko_deZ-
http://forbruker.no/bil/nyheter/article1191797.ece
For de som ikke husker tråden, så les gjennom den. Det kan være nyttig, noe jeg selv har erfart.
-Ko_deZ-