Galskap å kjøpe 9-5 aero med de bensinprisene vi har nå?

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
TurboRoger_N486
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 192
Registrert: 30 jul 2005, 01:00
Sted: Hamar

Legg inn av TurboRoger_N486 » 17 jul 2006, 23:43

Såvidt jeg vet så bruker 9-5 Aero litt mindre drivstoff enn 2.0 t på langkjøring...

Vært nede i under 0,7 på landeveien. Aeroen min bruker mindre bensin enn både min gamle 900 turbo og 9000CD.

Å kjøpe en aero er nok ikke galskap pga forbruk iallefall! Og om du VIL bruke bensin så får du godt betalt i form av heftig akselerasjon og kjøreglede.

Angrer ikke ett sekund på at det ble en aero...

Kikket litt på nye 9-3 sc aero. 2,8 v6 turbo bruker nok litt mer bensin, men forbruket er da SVÆRT sekundært i forhold til vedlikeholdsutgifter og verditap... Men sånn er det med biler...
Nåværende biler:
2008 Volvo xc70 II Summum
2002 Saab 9-5 Aero kaputski

jensabo
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 194
Registrert: 10 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1746
Sted: Sykkylven

Legg inn av jensabo » 18 jul 2006, 07:40

Aeroen bruker ikke så mye på langkjøring. Er i Ørebro nå og har brukt 0.75 på milen med takboks og full bil. Ikke værst synes jeg.
78 Saab 99 turbo

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Legg inn av Stalfa » 18 jul 2006, 09:02

TurboRoger_N486 skrev:
Kikket litt på nye 9-3 sc aero. 2,8 v6 turbo bruker nok litt mer bensin, men forbruket er da SVÆRT sekundært i forhold til vedlikeholdsutgifter og verditap... Men sånn er det med biler...
Meget bra poeng. Jeg blir litt oppgitt når folk kjører diesel for å spare et par tusenlapper i året når de bruker 30-40k på verditap og vedlikehold.
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Ole-P-N154
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 994
Registrert: 05 mar 2003, 01:00

Legg inn av Ole-P-N154 » 18 jul 2006, 11:47

Ja, bilene har bensinforbruk, men jeg bryr meg ikke om det. Er tanken (nesten) tom, må jeg fylle bensin. Så enkelt er det. Og bensinkostnadene er vel egentlig blandt de minst pengekrevende ting ved bilhold!! Har da lagt igjen mye mer penger hos Speedparts enn på Statoil :shock:
Men jeg kjører 2,0 for å ha det morro..... :D 2,3 reagerer for sent....!
Hilsen Ole-P. N-154

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Legg inn av Stalfa » 18 jul 2006, 12:19

Ole-P-N154 skrev: Men jeg kjører 2,0 for å ha det morro..... :D 2,3 reagerer for sent....!
Dersom det er hovedkriteriet ditt, burdet du heller kjøpe en bil med 3 liters sugemotor. :wink:
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Ole-P-N154
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 994
Registrert: 05 mar 2003, 01:00

Legg inn av Ole-P-N154 » 18 jul 2006, 12:22

Hovedkriteriet mitt er : SAAB
Hilsen Ole-P. N-154

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 18 jul 2006, 12:36

Ole-P-N154 skrev: Men jeg kjører 2,0 for å ha det morro..... :D 2,3 reagerer for sent....!
2,3?
Reagera for sent??
Ikke sa Nikke! :twisted:

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Legg inn av ottorasmussen N242 » 18 jul 2006, 12:45

Selv kjører jeg en 9-5 2,3t md automatgir.
Det som gjør at den reagerer noe senere enn en 2.0t, må jo være automatgiret.
Bilen bruker ikke mye bensin heller, 1,03 på vanlig kjøring, og så lite som 0,78 på langkjøring.
Bilen har kun de originale 170 hk.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Legg inn av Stalfa » 18 jul 2006, 12:58

ottorasmussen N242 skrev: og så lite som 0,78 på langkjøring.
Bilen har kun de originale 170 hk.
0,69 Oslo-Lillehammer. 0,67 på retur. I følge måleren på SIDen.
2 voksne, jentutten på 1,5 år, helgebagasje.

Er vel fordelen med manuellkasse. :)
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Legg inn av ottorasmussen N242 » 18 jul 2006, 13:00

Det glemte jeg å si....
Vi var to voksne karer, og bagasjerommet fullt i øl og redbull.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 18 jul 2006, 14:22

Forbruket bestemmes av hvor stram waieren er...

"Gatebilen" bruker vel ca 7 liter på mila... (på bane riktig nok)

En motor med mye effekt (Nm) trenger ikke å gå på høyt turtall for å flytte bilen, så kjøp så stor motor som mulig! :lol:

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Orjan N235
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 533
Registrert: 16 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N235
Sted: Klæbu/Trondheim

Legg inn av Orjan N235 » 18 jul 2006, 22:14

TurboRoger_N486 skrev:Såvidt jeg vet så bruker 9-5 Aero litt mindre drivstoff enn 2.0 t på langkjøring...
2,0t med aut bruker mest drivstoff (ihvertfall ved bykjøring) av samtlilge motor-/giralternativer av 9-5 i følge instruksjonsboka mi. Gjett hva jeg har!. Hurra for å (straffe-) avgiftsbelegge større motor med mer dreiemoment som faktisk bruker mindre drivstoff.
Ørjan N235
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt

Svar