Speedparts Norway

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Terra N837
Overload!!!
Medlemsnummer: N 837
Navn: Anders
Bil: Mazda 6, VW Polo
Sted: Sortland

Legg inn av Terra N837 » 06 okt 2007, 11:57

Ove Kynell N703 skrev:Jo kansje det er løsningen,men allikevel så gjelder det å overstte.Kommunikasjon er løsningen .Du har sikkert erfaring ,fortell,fortell!! :idea: Kansje lyset går opp for meg.
Har ei teknisk ordbok liggende etter teknisk fagskole, den hjelper meg av og til :wink:
Kan godt hjelpe til med teknisk engelsk hvis du trenger det, bare å sende Pm :)

Men jeg har ikke kjøpt noe der fra enda, men dama gjorde det å de leverte rimelig kjapt! Det som tok tid var i tollen i norge :roll:
Å i tromsø, da en pakke kan ligge i dagesvis før den kommer med flyet opp :evil:
Mazda 6
VW Polo

Brukeravatar
Dopus
2.0 bar
2.0 bar
Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
Sted: Haugalandet

Legg inn av Dopus » 06 okt 2007, 13:13

Har litt delt mening om speedparts....bestillte et sportseksos fra dem og fikk beskjed om at det var ca 1 ukes leveringstid på det....reiste på ferie og komm hjem en uke senere...ingen pakke....ringte dem og lurte på hvorfor dem ikke hadde sendt eksosen.... fikk beskjed om fabrikken hadde leveringsproblemer... kunne ta opptil en måned...helt greit det men dem burde jo ha sagt i fra til meg som hadde en bestilling inne på denne eksosen. MEN det løste seg.. han nevnte at eksosen for modellen som var et år nyere ville passe bare man bøyde festene litt (og det gjorde det også), og denne eksosen hadde dem på lager og kunne sende neste dag..og det gjrode dem og eksosen passa perfekt etter litt røff bryting med festene.

for dem som handler på elkparts...husk å legge til moms og frakt på prisen er ikke alltid det blir så veldig mye billigere.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459

HenrikWL
0.7 bar
0.7 bar
Medlemsnummer: 1160
Bil: NG900 S '96
Sted: Grannes, Stavanger

Legg inn av HenrikWL » 06 okt 2007, 18:25

Dopus skrev:for dem som handler på elkparts...husk å legge til moms og frakt på prisen er ikke alltid det blir så veldig mye billigere.
Så forsendelser fra Elkparts blir alltid stoppa og fortolla? :? Vurderte å handle der, men hvis det ikke blir så mye billigere er det jo nesten ikke vits. Og det gjelder vel kanskje egentlig alle utenlandske, også PartsForSaabs?

Hva er i tilfelle det billigste norske alternativet da, hvis man skal ha diverse interiørdeler til en bil som ikke er av de helt nye?
1996 Saab 900 S 2.0i

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 07 okt 2007, 13:50

henrikwl skrev:
Dopus skrev:for dem som handler på elkparts...husk å legge til moms og frakt på prisen er ikke alltid det blir så veldig mye billigere.
Så forsendelser fra Elkparts blir alltid stoppa og fortolla? :? Vurderte å handle der, men hvis det ikke blir så mye billigere er det jo nesten ikke vits. Og det gjelder vel kanskje egentlig alle utenlandske, også PartsForSaabs?
Ja.
Sendingar over 200NOK vert stoppa for fortolling.
Ein annan ting å huske på når du handlar ifrå Elkparts og Partsforsaabs er at en får kjøpe delene utan engelsk moms (17.5%). Sumen du får oppgitt når du har registrert deg som kunde og skal betale er momsfritt. Frakta vert også estimert FØR du betalar, slik at du heile tia har full kontroll på kva frakta egentlig kostar. Korleis pakken vert sendt er avhengig av vekt og volum på pakken. Elkparts brukar UPS på alt som er over det som kan sendast som brev. Partsforsaabs brukar eit firma som heiter Nordisk Ekspress på pakkar inn til Norge. Når pakkane er ferdig tolla av Nordisk Ekspress sender dei det vidare med ulike transportørar avhengig av kvar du bur i landet. Men for oss utanom byområda kjem pakkane i Posten.

Når det gjeld sjølve tollbehandlinga er UPS å anbefale. Veldig kort tid ifrå pakken er sendt ifrå England til du ahr den på døra i Norge. Rekning på momsen/tollen får du etter du har fått pakken. Eg har fått eindel med UPS, og det har sjeldan gått meir enn ei veke ifrå eg har bestillt ting til eg har hatt det på døra, enten om det er Sverige eller England varene er sendt ifrå.
Når det gjeld Nordisk Ekspress opplevde eg at pakken min stod ein månad på tolllager (jada, eg betalte same dag som rekning kom) i Oslo før den vart sendt med posten. Der fikk eg eit brev om at eg måtte betale inn momsen før pakken vart sendt. Når eg hadde betalt måtte eg ringe til NE og oppgi personnummer. Deretter måtte dei vente på at det vart registert i deira system før dei kunne sende pakken. Eg måtte til alt overmål ringe to gongar før pakka vart sendt. Men det er sikkert eg som var uheldig, muligens ein svikt i rutinene deira som gjerde dette? Ikkje veit eg ihvertfall, men når eg har vore vand med UPS sitt smidige system er eg ihvertfall ikkje i tvil kven eg vil ha sendt varene mine med av desse to.

Når det gjeld prisnivået er det stort sett originale deler desse to er rimlige på, deler som er uoriginale brukar desse stort sett Speedparts som levrandør på, og prisnivået er etter mi meining ganske likt, enkelte varer er Speedparts Norge dyrare på, andre billigare på. Om det er "Speedparts varer" en har tenkt å kjøpe er det like billig (og stort sett smidigare) å handle ifrå Speedparts direkte.

Brukeravatar
Ola Pituetten N703
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N703
Navn: Ove Kynell Arstad
Bil: 9-5 05 Vector - Qashqai Tekna
Sted: Etnedal i Valdres
Kontakt:

Legg inn av Ola Pituetten N703 » 07 okt 2007, 15:32

:D Takker for en godt utfyllende forklaring på hvordan ting fungerer når en skal handle fra Elkparts feks. SP er nok å foretrekke men det var dette med orginaldeler. :roll:
SAAB ER BEST

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 07 okt 2007, 16:37

Scantec levere både til Speedparts og Saab, samme del, samme delenummer. Forskjellig pris!

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

HenrikWL
0.7 bar
0.7 bar
Medlemsnummer: 1160
Bil: NG900 S '96
Sted: Grannes, Stavanger

Legg inn av HenrikWL » 07 okt 2007, 20:09

Takker og bukker! :D Summa summarum så blir det altså allikevel billigere å handle originale Saab-deler fra Elkparts eller PFS enn å handle hos den lokale Saab-forhandleren - godt å vite.

Jeg gjør for øvrig regning med at prisforskjellene mellom Elkparts og PFS er neglisjérbare? Jeg ser de har litt forskjellig utvalg, men har ikke sammenlignet prisene del for del.
1996 Saab 900 S 2.0i

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 07 okt 2007, 20:51

Elkparts er billigere enn PFS, men de har dårligere utvalg.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
oyvinto N660
0.7 bar
0.7 bar
Sted: Oslo/Fenstad

Legg inn av oyvinto N660 » 10 okt 2007, 16:41

Aldri bestilt deler pr post fra Speedparts, men om du stikker innom sjappa får du ihvertfall god service og god hjelp for en god penge. Tommern opp for SP!
03 Carrera 4S
X 2000 SAAB 9-3 SE 2.0T http://www.garaget.org/?car=22319
X 1979 SAAB 900 turbo grønn! (R.I.P.) :(

Svar