
Spesialbygget 900 !
Moderator: Moderatorer
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: Spesialbygget 900 !
hadde holdt i lange baner å fått ramsa opp noen specs på motoren for min del
både hardware og software egentlig.

1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- saab-900-turbo
- 1,5 bar
- Innlegg: 355
- Registrert: 17 jun 2009, 12:41
- Medlemsnummer: N1804
- Navn: Kent
- Bil: SAAB 900 Aero
- Sted: Sogn Og Fjordane
Re: Spesialbygget 900 !
Er da en 16 vetilers turbomotor, med en t5 turbo på. 3' rør helt fra turbo og bak. Stort sports-luftfilter.
Saab Racing chip, er nok den sinteste chippen som er å finne til denne bilen.. Hvis jeg ikke husker feil, skal det være 340hk. og da 510nm som jeg har sagt før. Hvis det er noe spessielt noen lurer på, er det bare å spørre. Men lager en ny tråd om bilen !
Saab Racing chip, er nok den sinteste chippen som er å finne til denne bilen.. Hvis jeg ikke husker feil, skal det være 340hk. og da 510nm som jeg har sagt før. Hvis det er noe spessielt noen lurer på, er det bare å spørre. Men lager en ny tråd om bilen !

1987 SAAB 900 Aero
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo
- Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
Re: Spesialbygget 900 !
Dette med APC???? Hvis den er så sint som du sier så MÅ du lage banebil ut av den. Da får Alex og jeg en til å krangle med 

- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Spesialbygget 900 !
Hva er en t5 turbo?? Fabrikat, type osv??saab-900-turbo skrev:Er da en 16 vetilers turbomotor, med en t5 turbo på.
Hva slags type innsprut er det?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Spesialbygget 900 !
Jeg sier det alle tenker: Jeg tror du lyver, frem til du klarer å hoste opp noen beviser.
mvh oddi
mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt 
9-5 2,3 t 1998

9-5 2,3 t 1998
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Spesialbygget 900 !
x2. Enten er det grenseløst skryt, eller så har du blitt mektig lurt av noen! Vil gjerne vite hva i alle dager en "Saab Racing chip" er for noe, som Ingvar sier hvilken turbo det er og hvilken innsprøyning, og ikke minst hva som er gjort med girkasse og clutch. Med 510 nm ville ikke et orginalt oppsett av gir og clutch holdt ut av verkstedet en gang!oddi N108 skrev:Jeg sier det alle tenker: Jeg tror du lyver, frem til du klarer å hoste opp noen beviser.
mvh oddi
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- HansWF N416
- 2.0 bar
- Innlegg: 532
- Registrert: 28 feb 2005, 01:00
- Sted: Romedal, Hedmark
Re: Spesialbygget 900 !
Er den bilen din en original Aero? Den er i såfall veldig sjelden da den er hvit, og er en 1993 modell.
Mener å ha sett denne på noen svensker sider, men det regnummeret jeg så da stemte ikke helt mener jeg å huske. Stemmer det?
Flott bil i hverfall. Noen bilder hadde gjort seg.
Mener å ha sett denne på noen svensker sider, men det regnummeret jeg så da stemte ikke helt mener jeg å huske. Stemmer det?
Flott bil i hverfall. Noen bilder hadde gjort seg.
Saab 900 Aero 1985
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Spesialbygget 900 !
Står det en orginal 900-motor i den, eller er den bygd om med 9000-motor og T5 ledningsnett?EdHunter N815 skrev:x2. Enten er det grenseløst skryt, eller så har du blitt mektig lurt av noen! Vil gjerne vite hva i alle dager en "Saab Racing chip" er for noe, som Ingvar sier hvilken turbo det er og hvilken innsprøyning, og ikke minst hva som er gjort med girkasse og clutch. Med 510 nm ville ikke et orginalt oppsett av gir og clutch holdt ut av verkstedet en gang!oddi N108 skrev:Jeg sier det alle tenker: Jeg tror du lyver, frem til du klarer å hoste opp noen beviser.
mvh oddi
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- saab-900-turbo
- 1,5 bar
- Innlegg: 355
- Registrert: 17 jun 2009, 12:41
- Medlemsnummer: N1804
- Navn: Kent
- Bil: SAAB 900 Aero
- Sted: Sogn Og Fjordane
Re: Spesialbygget 900 !
Nei det vet jeg ikke, for turboen er i bergen til overhaling, så finner ikke fabrikant og type. Er min slektning som har hatt bilen og har sagt at denne chippen er en sabb racing chip som ble laget av selve saab som ble brukt i rallybilene dems. Dette med insprøytningen er jeg ikke sikker på, men er ihvertfall elektronisk. er og900 motor.
Bilen spinner i 3 gir, men da ryker kassene.
girkassene har gått ganske ofte hvis man ikke klarer å holde seg rolig, Og cluchen er det noe spessielt med, for er ganske kort vandring på pedalen, så er mulig det er en forsterket cluch. Men mer vet jeg altså ikke så mye om, for har ikke papirene her, eneste jeg har er et felskt vognkort. Men hvis dere ikke tror på det, så er det nok det samme for meg. Har bilen og er fornøyd med det, og hvis ikke folk vil tro på det, så kan jeg ikke tvinge dere. Men isåfall, jeg er ikke den som sitter og lyger om bilen. Men han som hadde den før meg kjenner jeg ganske godt, og han ville aldri lyget for meg. Han er en av de største saab entusiastene jeg kjenner og vet det meste om saab, så han veit nok hva han snakker om. Det med t5 turboen, han sa sist jeg var på besøk at det satt enten en t4 eller t5 turbo i bilen. Men han sa at det var nok en t5. kan godt hende det er en t4 turbo eller noe som heter t5, men ikke spør meg om turboer for det har jeg ikke så god peiiling på
Bilen spinner i 3 gir, men da ryker kassene.
girkassene har gått ganske ofte hvis man ikke klarer å holde seg rolig, Og cluchen er det noe spessielt med, for er ganske kort vandring på pedalen, så er mulig det er en forsterket cluch. Men mer vet jeg altså ikke så mye om, for har ikke papirene her, eneste jeg har er et felskt vognkort. Men hvis dere ikke tror på det, så er det nok det samme for meg. Har bilen og er fornøyd med det, og hvis ikke folk vil tro på det, så kan jeg ikke tvinge dere. Men isåfall, jeg er ikke den som sitter og lyger om bilen. Men han som hadde den før meg kjenner jeg ganske godt, og han ville aldri lyget for meg. Han er en av de største saab entusiastene jeg kjenner og vet det meste om saab, så han veit nok hva han snakker om. Det med t5 turboen, han sa sist jeg var på besøk at det satt enten en t4 eller t5 turbo i bilen. Men han sa at det var nok en t5. kan godt hende det er en t4 turbo eller noe som heter t5, men ikke spør meg om turboer for det har jeg ikke så god peiiling på

1987 SAAB 900 Aero
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo
Re: Spesialbygget 900 !
på garaget.org står det t4... uten at jeg ble noe klokere av den grunn:) og har du så lite peil på bil som du gir uttrykk for her, skjønner jeg ikke helt dette med å bygge en sinnsykt rå og heftig og900 med bakhjulstrekk eller whatever.. saab racing chip? eneste jeg kan komme på er rød apc.. som gir 10 hk ekstra:) vet ikke hvor mye nm den gir, men det er ihvertfall ikke 510:) hvem overhaler turboen din da?
mvh oddi
mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt 
9-5 2,3 t 1998

9-5 2,3 t 1998
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Spesialbygget 900 !
Du må forstå vår skepsis når en "ukjent" kommer på forumet, har kjøpt seg "tidenes råeste OG900" (for det er jo det, det er snakk om) som han ikke vet *noe* som helst om, og ikke kan dokumentere noe som helst.
Alt vi vet er at du har kjøpt bilen av en slektning (som forøvrig er en god venn antydes det) og med bilen fikk du et falskt vognkort (noe som i seg selv blir ganske hardt straffet om man blir tatt for det)...
Du burde skjønne oss at vi er skeptiske da.
Og at Saab har laget en chip som yter den effekten, men likevell så går kassa i tredjegir, så virker det som en veldig uSaablig ting å gjøre fra fabrikk...
Alt vi vet er at du har kjøpt bilen av en slektning (som forøvrig er en god venn antydes det) og med bilen fikk du et falskt vognkort (noe som i seg selv blir ganske hardt straffet om man blir tatt for det)...
Du burde skjønne oss at vi er skeptiske da.
Og at Saab har laget en chip som yter den effekten, men likevell så går kassa i tredjegir, så virker det som en veldig uSaablig ting å gjøre fra fabrikk...
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- saab-900-turbo
- 1,5 bar
- Innlegg: 355
- Registrert: 17 jun 2009, 12:41
- Medlemsnummer: N1804
- Navn: Kent
- Bil: SAAB 900 Aero
- Sted: Sogn Og Fjordane
Re: Spesialbygget 900 !
Bilen er ikke orginal aero men ombygd til. Men kaller den aero, for fikk ryktet ''Bergens fineste Aero''.
Men det med den internettsiden veit jeg ikke, da må du isåfall sende link
Ja det er også apc i bilen, men den siste tiden bilen ble brukt ble denne koblet fra og chippen tatt ut, for kassene bare ble ødelagt. ja på garaget står det t4, men den profilen ble da laget for lenge siden , og hhar fått vite nye ting om bilen siden den gang jeg lagde den. Men selv om jeg kansje gir utrykk på at jeg ikke kan noe om biler, så er jeg faktisk ikke helt tett i pappen heller. Har nok en del peiling. Jo er 510 nm i bilen ! det er jeg 100 % sikker på..
Men det prosjektet er en drøm og er ikke begynt på enda, men skal bli en gang.
Er godt mulig at noen som har spurt om noe ikke får svar for var jo en haug med poster å svare på, så ble litt mye rot.
Men det med den internettsiden veit jeg ikke, da må du isåfall sende link

Ja det er også apc i bilen, men den siste tiden bilen ble brukt ble denne koblet fra og chippen tatt ut, for kassene bare ble ødelagt. ja på garaget står det t4, men den profilen ble da laget for lenge siden , og hhar fått vite nye ting om bilen siden den gang jeg lagde den. Men selv om jeg kansje gir utrykk på at jeg ikke kan noe om biler, så er jeg faktisk ikke helt tett i pappen heller. Har nok en del peiling. Jo er 510 nm i bilen ! det er jeg 100 % sikker på..
Men det prosjektet er en drøm og er ikke begynt på enda, men skal bli en gang.
Er godt mulig at noen som har spurt om noe ikke får svar for var jo en haug med poster å svare på, så ble litt mye rot.
1987 SAAB 900 Aero
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo
- saab-900-turbo
- 1,5 bar
- Innlegg: 355
- Registrert: 17 jun 2009, 12:41
- Medlemsnummer: N1804
- Navn: Kent
- Bil: SAAB 900 Aero
- Sted: Sogn Og Fjordane
Re: Spesialbygget 900 !
Tidenes råeste 900 ? er jo bare en kraftig trimmet motor ? . Så blir vel ikke tidenes råeste 900 av den grunn. Men de motorene klarer du fint å hente ut den kraften av, hvis du bare kan det.
1987 SAAB 900 Aero
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Spesialbygget 900 !
Men klarer du virkelig ikke å hoste opp et bilde av motorrommet eller motoren?
Et slikt prosjekt er det jo sikkert tatt tusen bilder av!
Et slikt prosjekt er det jo sikkert tatt tusen bilder av!
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- saab-900-turbo
- 1,5 bar
- Innlegg: 355
- Registrert: 17 jun 2009, 12:41
- Medlemsnummer: N1804
- Navn: Kent
- Bil: SAAB 900 Aero
- Sted: Sogn Og Fjordane
Re: Spesialbygget 900 !
Som sagt er bilen begynt å plukkes fra hverandre, og er da nesten ingen ting i motor rommet. Har bare tatt bilder av bilen utenfra siden jeg fikk den, for har ikke brukt den siden, bare jobbet på den.
1987 SAAB 900 Aero
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo