
Prøvekjørt nye 9-5
Moderator: Moderatorer
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1367
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Re: Prøvekjørt nye 9-5
Tillhengerfestet til fatterns bil er stemplet med 2000kg, men i vognkortet står 1200
Er en Ford Transit det er snakk om!

- matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
Re: Prøvekjørt nye 9-5
Var hos min lokale Saab forhandler i går, og fikk prøvekjøre den nye 9-5
Jeg ble på ingen måte skuffet! Utrolig god plass i kupén, relativt lite støy, pen å se på. (Det var en som var helt hvit der, og den er helt sykt fin, synes jeg
Eneste som jeg kunne sette fingeren på var disse plastdetaljene som samtlige bilbladet klager på.
Kunne gjerne ha vært brukt børstet aluminium eller noe annet med litt bedre kvalitetsfølelse.
Kjøreegenskapene på disse bilene synes jeg var veldig bra. Merker selvfølgelig tyngden, men en veldig god kjørekomfort på alle måter.
Bilene jeg kjørte var Aero med xwd 220hk bensin (automat), samt en vector med 160 diesel og automat. Og for å sammenligne litt så fikk jeg prøvekjøre en 9-3SS 1,8t biopower til slutt.
Aeroen gikk relativt bra, stabil og fin. Men fikk ikke testet det justerbare understellet noe særlig, pga litt mye trafikk etter veien :-\ Forbikjøring gikk btw som en lek læll
Men den var merkbart stivere enn understellet på Vectoren med standardunderstell. Men kunne jo justere dette i comfort mode, så den ble snillere om det var ønskelig 
Headup projekteringen på ruta var btw en veldig artig gadget. Fungerte veldig bra, samt at den ikke var irriterendes, selv i synsfeltet.
Ellers ble jeg overrasket over hvor godt 160hk dieselen dro. Og kombinert med automat er dette en drøm å kjøre. I motsetning til DSG kassene, så bruker den mer drivstoff med automat på disse saabene, og det er jo dumt i disse miljøtidene...
Btw...lukeparkering med disse 9-5'ene tror jeg blir ett H******...ser jo ikke en shaijt...
Må holde seg til å nyte, å kjøre fremover i stedet
Og til slutt....overgangen til 9-3SS ble som å sette seg inn i ei plastikkbalje med ratt og 4 hjul. Skal sies at man MERKET godt tyngdeforskjellen, og at 9-3'n ble på sett og vis mer lettkjørt. Men følelsen ble aldri den samme. Men så er jo heller ikke disse på noe vis i samme prisklasse heller,
så blir litt urettferdig og sammenligne dem.
9-5 tror jeg aldri blir noe særlig til banebil, (til det motsatte er bevist!) med en kjøremaskin uten like vil jeg kalle det
Men til alle med litt for mye penger...løp og kjøp! Så vi andre får mulighet til å handle en bruktbil om noen få år...!
Jeg er blitt frelst på nytt!

Jeg ble på ingen måte skuffet! Utrolig god plass i kupén, relativt lite støy, pen å se på. (Det var en som var helt hvit der, og den er helt sykt fin, synes jeg

Eneste som jeg kunne sette fingeren på var disse plastdetaljene som samtlige bilbladet klager på.
Kunne gjerne ha vært brukt børstet aluminium eller noe annet med litt bedre kvalitetsfølelse.
Kjøreegenskapene på disse bilene synes jeg var veldig bra. Merker selvfølgelig tyngden, men en veldig god kjørekomfort på alle måter.
Bilene jeg kjørte var Aero med xwd 220hk bensin (automat), samt en vector med 160 diesel og automat. Og for å sammenligne litt så fikk jeg prøvekjøre en 9-3SS 1,8t biopower til slutt.
Aeroen gikk relativt bra, stabil og fin. Men fikk ikke testet det justerbare understellet noe særlig, pga litt mye trafikk etter veien :-\ Forbikjøring gikk btw som en lek læll



Headup projekteringen på ruta var btw en veldig artig gadget. Fungerte veldig bra, samt at den ikke var irriterendes, selv i synsfeltet.
Ellers ble jeg overrasket over hvor godt 160hk dieselen dro. Og kombinert med automat er dette en drøm å kjøre. I motsetning til DSG kassene, så bruker den mer drivstoff med automat på disse saabene, og det er jo dumt i disse miljøtidene...
Btw...lukeparkering med disse 9-5'ene tror jeg blir ett H******...ser jo ikke en shaijt...
Må holde seg til å nyte, å kjøre fremover i stedet

Og til slutt....overgangen til 9-3SS ble som å sette seg inn i ei plastikkbalje med ratt og 4 hjul. Skal sies at man MERKET godt tyngdeforskjellen, og at 9-3'n ble på sett og vis mer lettkjørt. Men følelsen ble aldri den samme. Men så er jo heller ikke disse på noe vis i samme prisklasse heller,
så blir litt urettferdig og sammenligne dem.
9-5 tror jeg aldri blir noe særlig til banebil, (til det motsatte er bevist!) med en kjøremaskin uten like vil jeg kalle det

Men til alle med litt for mye penger...løp og kjøp! Så vi andre får mulighet til å handle en bruktbil om noen få år...!
Jeg er blitt frelst på nytt!
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 821
- Registrert: 02 mar 2007, 13:27
- Medlemsnummer: N968
- Bil: Saab 9-5 M04
- Sted: Trondheim
Re: Prøvekjørt nye 9-5
Til alle som er opptatt av hengervekt osv shut the f*** up;) Ikke la bilvalget falle på 1600-1700-1800-1900-2000 kg hengervekt!
Det gikk fint å kjøre med mer én 3tonn på en volvo 760 bensin også:) litt synd på gaupen-hengeren da.....
BMW 5 serie er en fantastisk bil og nye Saab 9-5 fikk samme karakter på kjøreglede og kjøreegenskaper, det bør Saab-fansen henge seg opp i.
ikke glem avgiftsystemet som er basert på hk/co, vekt og motorvolum, pris-sammenligning må settes i sammenheng på det parameteret.
Det gikk fint å kjøre med mer én 3tonn på en volvo 760 bensin også:) litt synd på gaupen-hengeren da.....
BMW 5 serie er en fantastisk bil og nye Saab 9-5 fikk samme karakter på kjøreglede og kjøreegenskaper, det bør Saab-fansen henge seg opp i.
ikke glem avgiftsystemet som er basert på hk/co, vekt og motorvolum, pris-sammenligning må settes i sammenheng på det parameteret.
07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Prøvekjørt nye 9-5
Og det kommer fra en som tidligere har jobbet i forsikringsbransjenSingsaker skrev:Til alle som er opptatt av hengervekt osv shut the f*** up;) Ikke la bilvalget falle på 1600-1700-1800-1900-2000 kg hengervekt!
Det gikk fint å kjøre med mer én 3tonn på en volvo 760 bensin også:) litt synd på gaupen-hengeren da......

Om man nå har et behov for å trekke henger så sørger man selvfølgelig for at man kjører med en lovlig ekvipasje

Biltralla mi har 2000 kg lastekapasitet (2600.- totalvekt) og jeg kjører ofte med biler som veier 1400 kg på den, 600kg egenvekt på hengeren + 1400 kg bil= 2000 kg mao minstebehovet jeg har, skulle jeg finne på å slenge f.eks en niofemma på hengeren så må jeg ha en bil som kan trekke enda mere.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 821
- Registrert: 02 mar 2007, 13:27
- Medlemsnummer: N968
- Bil: Saab 9-5 M04
- Sted: Trondheim
Re: Prøvekjørt nye 9-5
Helium i alle dekk, helium ballonger inne i bilen, tut og kjør:)Tor N12 skrev:Og det kommer fra en som tidligere har jobbet i forsikringsbransjenSingsaker skrev:Til alle som er opptatt av hengervekt osv shut the f*** up;) Ikke la bilvalget falle på 1600-1700-1800-1900-2000 kg hengervekt!
Det gikk fint å kjøre med mer én 3tonn på en volvo 760 bensin også:) litt synd på gaupen-hengeren da......![]()
Om man nå har et behov for å trekke henger så sørger man selvfølgelig for at man kjører med en lovlig ekvipasje
Biltralla mi har 2000 kg lastekapasitet (2600.- totalvekt) og jeg kjører ofte med biler som veier 1400 kg på den, 600kg egenvekt på hengeren + 1400 kg bil= 2000 kg mao minstebehovet jeg har, skulle jeg finne på å slenge f.eks en niofemma på hengeren så må jeg ha en bil som kan trekke enda mere.
07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 821
- Registrert: 02 mar 2007, 13:27
- Medlemsnummer: N968
- Bil: Saab 9-5 M04
- Sted: Trondheim
Re: Prøvekjørt nye 9-5
Forresten, hvorfor er det så viktig med kg stempel i vognkortet når hk stempelet mangler?Tor N12 skrev:Og det kommer fra en som tidligere har jobbet i forsikringsbransjenSingsaker skrev:Til alle som er opptatt av hengervekt osv shut the f*** up;) Ikke la bilvalget falle på 1600-1700-1800-1900-2000 kg hengervekt!
Det gikk fint å kjøre med mer én 3tonn på en volvo 760 bensin også:) litt synd på gaupen-hengeren da......![]()
Om man nå har et behov for å trekke henger så sørger man selvfølgelig for at man kjører med en lovlig ekvipasje
Biltralla mi har 2000 kg lastekapasitet (2600.- totalvekt) og jeg kjører ofte med biler som veier 1400 kg på den, 600kg egenvekt på hengeren + 1400 kg bil= 2000 kg mao minstebehovet jeg har, skulle jeg finne på å slenge f.eks en niofemma på hengeren så må jeg ha en bil som kan trekke enda mere.

07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.
- Andrew N1328
- Overload!!!
- Innlegg: 1362
- Registrert: 18 jun 2008, 21:24
- Medlemsnummer: N1328
- Navn: Andrew
- Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Re: Prøvekjørt nye 9-5
Begynte du tidlig med helgapilsen singsaker? 
On-Topic igjen... Prøvde Din Bil sin demobil på onsdagen, bra utstyrt, men med minste dieselmotor... Må bare først og fremst si at den var herlig å kjøre, rett og slett! Jeg hadde lave forventninger til motorytelse(er stor motstander av traktor-motor i bil), det var jo ikke dette jeg var ut etter å prøve, men den fikk meg til å holde kjeft mildt sagt, for den ga et skikkelig kick, og det er positivt med tanke på at den blir nok den mest solgte motoren her til lands i den bilen.
Ellers var det en herlig følselse å sitte i førersetet, og noe porno var det da den gamle saablogoen dukka opp i HUD'en ved oppstart. Og kameraet som leser skilt likte jeg, man trenger jo ikke følge med på fartsgrensen, for det blir værende i skjermen
Merket heller ikke at det var en stor bil jeg kjørte, den føltes nogenlunde sportslig ut, selv med vanlig understell.
Får kanskje prøve en Aero Turbo4 neste uke *krysser fingre*

On-Topic igjen... Prøvde Din Bil sin demobil på onsdagen, bra utstyrt, men med minste dieselmotor... Må bare først og fremst si at den var herlig å kjøre, rett og slett! Jeg hadde lave forventninger til motorytelse(er stor motstander av traktor-motor i bil), det var jo ikke dette jeg var ut etter å prøve, men den fikk meg til å holde kjeft mildt sagt, for den ga et skikkelig kick, og det er positivt med tanke på at den blir nok den mest solgte motoren her til lands i den bilen.
Ellers var det en herlig følselse å sitte i førersetet, og noe porno var det da den gamle saablogoen dukka opp i HUD'en ved oppstart. Og kameraet som leser skilt likte jeg, man trenger jo ikke følge med på fartsgrensen, for det blir værende i skjermen

Merket heller ikke at det var en stor bil jeg kjørte, den føltes nogenlunde sportslig ut, selv med vanlig understell.
Får kanskje prøve en Aero Turbo4 neste uke *krysser fingre*

"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson
http://www.garaget.org/?car=101291
http://www.garaget.org/?car=101291
- Skavold
- 2.0 bar
- Innlegg: 896
- Registrert: 22 jul 2007, 18:26
- Medlemsnummer: 1110
- Navn: Skavold
- Bil: 2001 Saab 9-3 2,0t SE
- Sted: Oslo
- Kontakt:
Re: Prøvekjørt nye 9-5
Mutter'n fortalte at jeg fikk et brev hjem i dag, hvor jeg var invitert til Saab-visning i Molde (det er ikke forhandler i Molde lenger) og dernest prøvekjøring av en rekke modeller. F***. Spørs om jeg må ta meg en tur på Concept Saab her i byen for å lindre smerten 

"Saabs tend to be driven by quite interesting people" - James May
-
- MAX BOOST
- Innlegg: 3628
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N17
- Navn: Børre Midtlien
- Bil: -63 96/-73 99/-76 95
- Sted: Lillehammer
- Kontakt:
Re: Prøvekjørt nye 9-5
Da var Aero4 testa, den gikk godt for å si det sånn.. Understellet var morsomt, men personlig syns jeg den var litt laus bak, selv i Sportmode.
Prøvde Vector 1,6 bensin 180hk også, helt overraskende var det en morsom sak, men den hadde nok bare std understell og føltes rett og slett skummel ut.
Til info er Saabkaravanen på Stensgård (lillehammer) i dag og i morgen lørdag. Løp og prøv!
210hk bensin 9-3 xwd er der også.
Prøvde Vector 1,6 bensin 180hk også, helt overraskende var det en morsom sak, men den hadde nok bare std understell og føltes rett og slett skummel ut.
Til info er Saabkaravanen på Stensgård (lillehammer) i dag og i morgen lørdag. Løp og prøv!

210hk bensin 9-3 xwd er der også.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM
TECH2 // Lawicel & BDM
- Morten-N146
- MAX BOOST
- Innlegg: 2227
- Registrert: 01 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N146
- Navn: Morten
- Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
- Sted: Lillehammer
Re: Prøvekjørt nye 9-5
Grunnen til at de var litt løse bak var at de hadde satt på vinterdekk på de i dag.Børre N17 skrev:Da var Aero4 testa, den gikk godt for å si det sånn.. Understellet var morsomt, men personlig syns jeg den var litt laus bak, selv i Sportmode.
Prøvde Vector 1,6 bensin 180hk også, helt overraskende var det en morsom sak, men den hadde nok bare std understell og føltes rett og slett skummel ut.
Til info er Saabkaravanen på Stensgård (lillehammer) i dag og i morgen lørdag. Løp og prøv!![]()
210hk bensin 9-3 xwd er der også.
Var der og fikk kjørt 4 stk 9-5: 160 hk TID, 190TTID Aero , 1,6 180hk samt 220 hk aero xwd. Prøvde også 9-3 210 hk XWD men dette ble liksom et tilbakeskritt.
Er enig i at 160hk diesel med automat føltes som den gikk like bra som TTID. Fant vel ut at 220 hk Aero passet meg best og var klart morsomst å kjøre

Fikk også en innføring i forsjellen på selve hjulopphenget på Aero og de andre modellene av 9-5. Stor forskjell i bærearmer faktisk.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
- Andrew N1328
- Overload!!!
- Innlegg: 1362
- Registrert: 18 jun 2008, 21:24
- Medlemsnummer: N1328
- Navn: Andrew
- Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Re: Prøvekjørt nye 9-5
Var nedpå Din Bil i dag, fikk desverre ikke prøvd turbo4'en pga lang kø, men fikk prøvd TTiD'en og 1,6t. Førstnevnte var overraskende egentlig, den dro veldig godt, og i tillegg fikk jeg en god del blikk fra folk rundt
1,6t'en var litt skuffende, men helt OK som minste motor.
Prøvde også 9-3X 2.0T XWD, rå men man merker at 4hjulstrekken tar endel krefter.

Prøvde også 9-3X 2.0T XWD, rå men man merker at 4hjulstrekken tar endel krefter.
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson
http://www.garaget.org/?car=101291
http://www.garaget.org/?car=101291
- Torkil_N1282
- 2.0 bar
- Innlegg: 642
- Registrert: 21 feb 2008, 01:37
- Medlemsnummer: N1282
- Navn: Torkil Rasmussen
- Bil: Saab 9-5 2.0T 2004 Estate
- Sted: Ålesund
Re: Prøvekjørt nye 9-5
Har i dag kjørt SAAB 9-5 AERO manuell
Fy F*** for en bil! Såg ufattelig fin ut innvendig, ikke noe plastikkfølelse bare reeeen premiumsfølelse
Satt ufattelig godt også! Men jeg fikk ikke testa den skikkelig pga dårlig plogd der jeg kjørte =/ Men terningkast 6!
Tok meg også friheten til å kjøre en SAAB 9-3X 2.0T aut AERO XWD
Sykeste jeg har kjørt!!!! For noen krefter
Terningkast 7 av 6!
Beklager dårlig skriving, men jeg er fortsatt i ekstase etter å ha fått testet sånne biler


Tok meg også friheten til å kjøre en SAAB 9-3X 2.0T aut AERO XWD




Terningkast 7 av 6!
Beklager dårlig skriving, men jeg er fortsatt i ekstase etter å ha fått testet sånne biler

Saab 9-5 2004 2.0t aut Vector estate
Volvo S60 2013 D2 R-design
Volvo V60 2013 D2
Saab 9000 2.0t 1996[/i]
Saab 9-3 ss 1.8 2004
Saab 900s 2.0 1997
Volvo S60 2013 D2 R-design
Saab 9000 2.0t 1996[/i]
Saab 9-3 ss 1.8 2004
Saab 900s 2.0 1997
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 663
- Registrert: 23 okt 2008, 12:41
- Medlemsnummer: N1530
- Navn: Håkon Arnljot
- Bil: SAAB 9000CS 2.3i M92
- Sted: Kirkenes
Re: Prøvekjørt nye 9-5
Hos Ødegaard ?Torkil_N1282 skrev:Torkil had a good time!
- Torkil_N1282
- 2.0 bar
- Innlegg: 642
- Registrert: 21 feb 2008, 01:37
- Medlemsnummer: N1282
- Navn: Torkil Rasmussen
- Bil: Saab 9-5 2.0T 2004 Estate
- Sted: Ålesund
Re: Prøvekjørt nye 9-5
Arnljoth N1530 skrev:Hos Ødegaard ?Torkil_N1282 skrev:Torkil had a good time!
Jepp, var SAAB karavana som var innom i går med 4 forskjellige 9-5 og 1 9-3X

Saab 9-5 2004 2.0t aut Vector estate
Volvo S60 2013 D2 R-design
Volvo V60 2013 D2
Saab 9000 2.0t 1996[/i]
Saab 9-3 ss 1.8 2004
Saab 900s 2.0 1997
Volvo S60 2013 D2 R-design
Saab 9000 2.0t 1996[/i]
Saab 9-3 ss 1.8 2004
Saab 900s 2.0 1997
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 663
- Registrert: 23 okt 2008, 12:41
- Medlemsnummer: N1530
- Navn: Håkon Arnljot
- Bil: SAAB 9000CS 2.3i M92
- Sted: Kirkenes
Re: Prøvekjørt nye 9-5
Torkil_N1282 skrev:Arnljoth N1530 skrev:Hos Ødegaard ?Torkil_N1282 skrev:Torkil had a good time!
Jepp, var SAAB karavana som var innom i går med 4 forskjellige 9-5 og 1 9-3X
GAH...... og det fikk jeg ikke med meg..
