Hva har du gjort med bilen din IDAG?

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Hva har du gjort med bilen din IDAG?

Legg inn av Tor N12 » 08 sep 2011, 11:01

Her om dagen fikk niofemman ny front, ny ac-radiator og nye hovedlykter, i går fikk den ny gass og ikke minst lysjustering samt ny frontrute 8)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Arnesl N1394
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 580
Registrert: 16 mai 2007, 22:10
Medlemsnummer: N1394
Navn: Arne Slaatsveen
Bil: Saab 9-5 Estate -01
Sted: Brumunddal

Re: Hva har du gjort med bilen din IDAG?

Legg inn av Arnesl N1394 » 09 sep 2011, 20:15

Skulle innom Saab-verkstedet i dag for å sjekke en finurlig oljelekkasje (avtalt "drop-in iløpet av uka"), men siden jeg ikke klarte å dra meg dit før i 14-tida i dag, så hadde de ingen ledige bukker, så vi ble enige om en tur over helga igjen.. Fyra opp og satte kursen hjemover, kom nesten en km. på vei, før check engine kom på besøk for første gang på over 3 år..
Vel, u-sving, nedatt til Autostrada, vente, kaffe,vente -så kom mannen med Tech2, leste av feilkode P1110 - bypassventil var kaputski.. Men uten videre forskning så mente verkstedmannen at det var dumpventilen som måtte byttes. "-Gjøra sjæl, har du på lager?" Takk, 400,- for en Scan-Tech dump [-X Får håpe den holder et par uker ihvertfall.. (Noen som har erfaring med disse? Er de like dårlige som alt annet fra Scan-Tech?)

Tut og kjør hjem, inn med ny dumpventil, sletta ny feilkode - :woot: - ebay-obdII duppedingsen til $5 fra Hong Kong funka på feilkoder også!! Kjørte en test tur, ingen ny feilkode, så da er bilen klar for "langtur" i helga!

En liten ting jeg kom til å tenke på: Når man sletter feilkoder, så stilte multiplikativ adapsjon (Amul) seg til 0. Må man kjøre så bilen får adaptert seg på nytt, eller er det bare at siste "justering/avlesning" ikke ligger lagret i minnet, altså at man bare kan fortsette å kjøre som normalt?
-01 Saab 9-5 2.0t
-00 Saab 9-3 2.0i - *Solgt*
-12 VW Caddy 1.6TDI BlueMotionCrap Firmabil
-85 Saab 900i (2.0i) *Hugget, brent og borte vekk*

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Hva har du gjort med bilen din IDAG?

Legg inn av Ingvar N629 » 09 sep 2011, 23:25

Sletter du feilkoder, sletter du også adapsjoner.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Arnesl N1394
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 580
Registrert: 16 mai 2007, 22:10
Medlemsnummer: N1394
Navn: Arne Slaatsveen
Bil: Saab 9-5 Estate -01
Sted: Brumunddal

Re: Hva har du gjort med bilen din IDAG?

Legg inn av Arnesl N1394 » 09 sep 2011, 23:43

Ingvar N629 skrev:Sletter du feilkoder, sletter du også adapsjoner.
Den er Roger! Den lille turen jeg hadde etter å ha slettet feilkode, rakk ikke å vise noen ny adapsjon. Men det var vel helst en tur for å sjekke at det holdt tett.. :roll:

Og letteste måte å fyre igang adapsjon på nytt? Koble fra batteriet et lite øyeblikk?
-01 Saab 9-5 2.0t
-00 Saab 9-3 2.0i - *Solgt*
-12 VW Caddy 1.6TDI BlueMotionCrap Firmabil
-85 Saab 900i (2.0i) *Hugget, brent og borte vekk*

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Hva har du gjort med bilen din IDAG?

Legg inn av Pål N526 » 10 sep 2011, 00:05

Kjøre stabilt rundt en 2k rpm med myk/liten last...

/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Hva har du gjort med bilen din IDAG?

Legg inn av Rambraut N1491 » 11 sep 2011, 15:41

Ikke noe med bilen, men fant igjen et T3 grenrør til en B202 motor fra 9000CC og en tilhørende Garrett TB0339 (t3) turbo fra OG900 som etterhvert skal tilpasses i 9000'en jeg har nå.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

kimmelim
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 91
Registrert: 06 aug 2008, 19:42
Navn: Kim
Bil: 9-5 Vector Estate
Sted: Kongsberg
Kontakt:

Re: Hva har du gjort med bilen din IDAG?

Legg inn av kimmelim » 11 sep 2011, 20:00

Polert/pussa opp frontlyktene. Brukte Turtle sit kit. Blei langt fra 100%, men blei betydelig bedre. Var utrolig slitte så kanskje ikke så rart at jeg ikke fikk "nye" lykter.
Brom, Brom, Broooooooooooooooooooooooooooooooooooom.

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Hva har du gjort med bilen din IDAG?

Legg inn av Eirik N396 » 11 sep 2011, 20:20

Hentet ny bil i helgen, Saab 90 med km-stand 93 000 :) Velutstyrt med 5 gir og noe så sjeldent som en takluke :mrgreen: Takk til Morten S.!
Bilde

StåleNR
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 41
Registrert: 04 apr 2008, 10:09
Medlemsnummer: N1556
Navn: Ståle Nordmo Risto
Bil: 2002 Saab 9-3 2.2TiD - solgt
Sted: Troms

Re: Hva har du gjort med bilen din IDAG?

Legg inn av StåleNR » 12 sep 2011, 21:29

Jeg har fa.. meg brukt hele kvelden på å skifte olje! Fant ut at nå har verkstedet tjent nok penger på meg, så mesteparten av servicer med olje og diverse filterbytter kan jeg jo ta selv. Men mutteren (som tydeligvis var sveisa på, sikkert på grunn av slitt torx) til oljetappepluggen var nokså herpa. Etter mye banning fikk jeg den av med ei vannpumpetang! Hadde ny plugg som skulle i, så neste gang slipper jeg det problemet. Og etterpå var det oljefilteret, men nei da: Jeg må ha 36 mm kopp for å få av filterhuset, og det hadde jeg ikke. Så der står den på bukker, og det blir sykkel til jobb i morra og handle kopp på tur hjem...

Så dagens lærdom: Sjekk at du har alt du trenger av verktøy FØR du begynner med noe...

Brukeravatar
Trym N1290
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 752
Registrert: 05 sep 2007, 22:02
Medlemsnummer: N1290
Navn: Trym Antoniusen(Han andre Trym ;-)...)
Bil: 03 Saab 9-5 vector 2.3t
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Hva har du gjort med bilen din IDAG?

Legg inn av Trym N1290 » 12 sep 2011, 22:34

StåleNR skrev:Jeg har fa.. meg brukt hele kvelden på å skifte olje! Fant ut at nå har verkstedet tjent nok penger på meg, så mesteparten av servicer med olje og diverse filterbytter kan jeg jo ta selv. Men mutteren (som tydeligvis var sveisa på, sikkert på grunn av slitt torx) til oljetappepluggen var nokså herpa. Etter mye banning fikk jeg den av med ei vannpumpetang! Hadde ny plugg som skulle i, så neste gang slipper jeg det problemet. Og etterpå var det oljefilteret, men nei da: Jeg må ha 36 mm kopp for å få av filterhuset, og det hadde jeg ikke. Så der står den på bukker, og det blir sykkel til jobb i morra og handle kopp på tur hjem...

Så dagens lærdom: Sjekk at du har alt du trenger av verktøy FØR du begynner med noe...

btw, biltema selger universal tang for å få av filteret. bruker den hver gang og fungerer knall. aldri feilet for meg =)
http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Verkt ... tertenger/
2016 Subaru Levorg
2003 Saab 9-5 2.3t vector

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Hva har du gjort med bilen din IDAG?

Legg inn av Hjelle, N6 » 12 sep 2011, 22:36

Ellers kan eg anbefale å bruke en slik "slingreduk", eller antisklimatte som det kanskje heiter. Den gir somegel nok motstand til å løyse filteret for hand.

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Re: Hva har du gjort med bilen din IDAG?

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 12 sep 2011, 22:46

Har ikke 2,2 TID innsatsfilter då ? :lol:
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Hva har du gjort med bilen din IDAG?

Legg inn av Hjelle, N6 » 12 sep 2011, 22:49

Aleks-ander_N948 skrev:Har ikke 2,2 TID innsatsfilter då ? :lol:
Det har du heilt rett i, men var jo meir som et generelt tips istaden for filtertong då ifrå mi side, er jo ikkje so godt å kome til med det på fks. en 99/900...

StåleNR
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 41
Registrert: 04 apr 2008, 10:09
Medlemsnummer: N1556
Navn: Ståle Nordmo Risto
Bil: 2002 Saab 9-3 2.2TiD - solgt
Sted: Troms

Re: Hva har du gjort med bilen din IDAG?

Legg inn av StåleNR » 13 sep 2011, 08:08

Jeg har ei sånn oljefiltertang, men helt riktig (oppdaget i går): 2.2 TiD har innsatsfilter som sitter i en filterboks som er litt trangt plassert, med 36 mm mutterhode på toppen. Prøvde å få grep rundt toppen av filterboksen med filtertanga, men det er for trangt, får verken strammet den ordentlig rundt eller dreid den. Så det ble sykkel til jobb i dag, mens bilen står på bukker uten olje, men det har jeg jo egentlig ikke vondt av...

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Hva har du gjort med bilen din IDAG?

Legg inn av Hjelle, N6 » 13 sep 2011, 20:36

Fått på høvelig med lys på Aero'n...
Bilde

Svar