Spesialbygget 900 !
Moderator: Moderatorer
- saab-900-turbo
- 1,5 bar
- Innlegg: 355
- Registrert: 17 jun 2009, 12:41
- Medlemsnummer: N1804
- Navn: Kent
- Bil: SAAB 900 Aero
- Sted: Sogn Og Fjordane
Re: Spesialbygget 900 !
Takk. Hadde jo planer å melde meg inn i klubben, men noe av de som er medlemmer her virker som de er ganske sinte hvis det er noe de ikke liker !
1987 SAAB 900 Aero
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 849
- Registrert: 25 jul 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 506
- Navn: Eimund Lunde
- Bil: 96, 97, 99, 900, 9-3, 9-5
- Sted: Sandnes
Re: Spesialbygget 900 !
Er nok mange som er skeptiske til slike motortallsaab-900-turbo skrev:Takk. Hadde jo planer å melde meg inn i klubben, men noe av de som er medlemmer her virker som de er ganske sinte hvis det er noe de ikke liker !


Du skal selvsagt bli medlem. Trenger mangfold i klubben

Mvh
Eimund
Eimund
Re: Spesialbygget 900 !
he he!saab-900-turbo skrev:Takk. Hadde jo planer å melde meg inn i klubben, men noe av de som er medlemmer her virker som de er ganske sinte hvis det er noe de ikke liker !
Som sagt: ingen ting å bry seg om!
Dessuten tror jeg de aller fleste her inne liker bilen din

Volvo V60 D5 2017
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550
- saab-900-turbo
- 1,5 bar
- Innlegg: 355
- Registrert: 17 jun 2009, 12:41
- Medlemsnummer: N1804
- Navn: Kent
- Bil: SAAB 900 Aero
- Sted: Sogn Og Fjordane
Re: Spesialbygget 900 !
Ja kan egentlig skjønne at de er det. Men skal få tak i papirene, og der skal det stå det som er helt riktig, så om jeg da hadde sagt noe feil, så måtte jeg unskyllet meg. Men har nok bare sagt fakta 

1987 SAAB 900 Aero
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: Spesialbygget 900 !
Du får ikke bry deg om skeptikerne
Men det er ikke til å stikke under en stol at det er nokså oppsiktsvekkende tall du kommer med, og foreløpig har ingen som kjenner til bilen meldt seg. Jeg har full forståelse for at mange her er skeptiske, men jeg sier ikke dermed at det ikke er noe i det du sier. Det hadde ihvertfall vært veldig moro med bilder av motorrom og papirer etterhvert.
Uansett synes jeg ikke du skal la dette hindre deg i å melde deg inn i klubben, om du tenkte melde deg inn

Uansett synes jeg ikke du skal la dette hindre deg i å melde deg inn i klubben, om du tenkte melde deg inn

- Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
Re: Spesialbygget 900 !
Den var tøff ja. "Ta med på treff objekt".
Prøv å huk tak i informasjon om motor osv. Den effekten med APC systemet har jeg aldri hørt om før. Jeg driver å jakter på 300 hk i en og 900 og det koster ikke lite. Er mye jobb og for å si det slik. jeg bruker IKKE APC.
BTW. Velkommen til klubben.
En skikkelig Saab klubb.

Prøv å huk tak i informasjon om motor osv. Den effekten med APC systemet har jeg aldri hørt om før. Jeg driver å jakter på 300 hk i en og 900 og det koster ikke lite. Er mye jobb og for å si det slik. jeg bruker IKKE APC.
BTW. Velkommen til klubben.

- saab-900-turbo
- 1,5 bar
- Innlegg: 355
- Registrert: 17 jun 2009, 12:41
- Medlemsnummer: N1804
- Navn: Kent
- Bil: SAAB 900 Aero
- Sted: Sogn Og Fjordane
Re: Spesialbygget 900 !
Ja kommer til å melde meg inn så jeg får en giro på nyåret
Ja mener at apc ble koblet fra, og at den hadde vert på før. 


1987 SAAB 900 Aero
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo
- doo-kie
- Overload!!!
- Innlegg: 1960
- Registrert: 22 feb 2008, 17:55
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Re: Spesialbygget 900 !
Tøff bil du har.
Velkommen i klubben
Og til dere som dømmer med en gang, og kommer med usaklige komentarer.
Som "tror du lyver" osv. Skjerp dere...
Man trenger ikke å dømme før det motsatte er bevist i så fall.
Og om han er fersk saab eier, er det no ikke så greit å skal vite alt på en gang.
Da skal vi heller hjelpe han og finne informasjon å hjelpe med å fiske opp i hva som er gjort med bilen osv.
Dette er ikke et personangrep til noen, bare en oppfordring.
Man trenger ikke å skremme noen bort fra dette fine forumet vårt

Velkommen i klubben

Og til dere som dømmer med en gang, og kommer med usaklige komentarer.
Som "tror du lyver" osv. Skjerp dere...
Man trenger ikke å dømme før det motsatte er bevist i så fall.
Og om han er fersk saab eier, er det no ikke så greit å skal vite alt på en gang.
Da skal vi heller hjelpe han og finne informasjon å hjelpe med å fiske opp i hva som er gjort med bilen osv.
Dette er ikke et personangrep til noen, bare en oppfordring.
Man trenger ikke å skremme noen bort fra dette fine forumet vårt


MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Spesialbygget 900 !
Det er da ingen som er sinte, men man blir jo alltid både skeptisk og nysjerrig når noen kommer med en påstand uten å helt klare å underbygge den. Som Johan sier er det ganske omfattende å oppnå slike effekter, så først og fremst er vi vel interessert i å vite hvordan i alle dager noe sånt er mulig å få til.saab-900-turbo skrev:Takk. Hadde jo planer å melde meg inn i klubben, men noe av de som er medlemmer her virker som de er ganske sinte hvis det er noe de ikke liker !

M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
Re: Spesialbygget 900 !
meld deg inn du.
grunnen te eg stilte spørsmål te chippen din e at den ikkje gjer någe effekt overhodet. einaste den gjør e å gi mer bensin når du øke ladetrykket.
ein aen ting e effektmåling. finnes mange måta å gjør det på. eg benka min og900 te 220-230hk (hvis eg ikkje huske heilt feil) på NAF sin testbenk i Sandnes. med mitt oppsett så har eg med litt skrøyd toppen 200hk.
så sjøl om du har et papir som seie 300hk/510nm så kan den målingå ver feil.
grunnen te eg stilte spørsmål te chippen din e at den ikkje gjer någe effekt overhodet. einaste den gjør e å gi mer bensin når du øke ladetrykket.
ein aen ting e effektmåling. finnes mange måta å gjør det på. eg benka min og900 te 220-230hk (hvis eg ikkje huske heilt feil) på NAF sin testbenk i Sandnes. med mitt oppsett så har eg med litt skrøyd toppen 200hk.
så sjøl om du har et papir som seie 300hk/510nm så kan den målingå ver feil.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil

2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)

2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
- saab-900-turbo
- 1,5 bar
- Innlegg: 355
- Registrert: 17 jun 2009, 12:41
- Medlemsnummer: N1804
- Navn: Kent
- Bil: SAAB 900 Aero
- Sted: Sogn Og Fjordane
Re: Spesialbygget 900 !
Neida, er ikke miningen å si at dere er SINTE, for dere er jo ikke det. Men var ny her og tenkte liksom med en gang, oi, her må man passe på hva man sier
Men skal melde meg inn
Ja chippen styrer bensintilførselen ja, og har du god peiling, kan du jo bare lage din egen på data, og så legge ut på brikke. Men det er for avansert for meg å skjønne
Ja papirer kan være feile, men jeg ihvertfall, og de som har hatt bilen før tror på at det er 510nm. men det skal finnes ut
Mvh Kent

Men skal melde meg inn

Ja chippen styrer bensintilførselen ja, og har du god peiling, kan du jo bare lage din egen på data, og så legge ut på brikke. Men det er for avansert for meg å skjønne

Ja papirer kan være feile, men jeg ihvertfall, og de som har hatt bilen før tror på at det er 510nm. men det skal finnes ut

Mvh Kent
1987 SAAB 900 Aero
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Spesialbygget 900 !
Jeg er mest spent på hva som i så fall er gjort med den motoren, for det skal mye mer til enn det du listet opp for å få så mye effekt i en B202-motor. Speedparts tar eksempelvis ut 218hk/353nm på steg 3, og utenom turboen har de da stappet inn omtrent samme komponenter som du lister opp (chip, IC, 3", sportsfilter).
Vi vet ikke hvilken turbo du har, men etter noe research har jeg kommet frem til at det mest logiske er at "t4 og t5" er Mitsubishi TD04 og TD05. En TD05 leverer opp mot 400hk, så det kan jo være mulig i så måte.
Uansett hvor stor turbo du har må motoren likevel være i stand til å motta all luften den leverer for å oppnå så mye effekt som den teoretisk kan levere til. For å få til dette på en B202 tror jeg du må bytte ut både innsug, manifold og topp for i det hele tatt å ha muligheten til å få nok flow, og likevel tror jeg du sliter med å mate ut så mye mer enn 300hk. Dessuten må stort sett hele bensinsystemet (pumpe, dyser, BTR, osv) byttes til større og bedre, da det orginale ikke leverer på langt nær nok bensin.
Til sist er jeg ekstremt i stuss over chipen, jeg vet ikke om en eneste chip levert til og900 som en gang gir noe i nærheten av 300hk. Saab har i alle fall aldri laget noe slikt, det er jeg bombesikker på. Mye av grunnen er at Saab la ned all offisiell rallyaktivitet i 1980, altså 11 år før Lucas styresystemet som står i din bil ble lansert.
Vi vet ikke hvilken turbo du har, men etter noe research har jeg kommet frem til at det mest logiske er at "t4 og t5" er Mitsubishi TD04 og TD05. En TD05 leverer opp mot 400hk, så det kan jo være mulig i så måte.
Uansett hvor stor turbo du har må motoren likevel være i stand til å motta all luften den leverer for å oppnå så mye effekt som den teoretisk kan levere til. For å få til dette på en B202 tror jeg du må bytte ut både innsug, manifold og topp for i det hele tatt å ha muligheten til å få nok flow, og likevel tror jeg du sliter med å mate ut så mye mer enn 300hk. Dessuten må stort sett hele bensinsystemet (pumpe, dyser, BTR, osv) byttes til større og bedre, da det orginale ikke leverer på langt nær nok bensin.
Til sist er jeg ekstremt i stuss over chipen, jeg vet ikke om en eneste chip levert til og900 som en gang gir noe i nærheten av 300hk. Saab har i alle fall aldri laget noe slikt, det er jeg bombesikker på. Mye av grunnen er at Saab la ned all offisiell rallyaktivitet i 1980, altså 11 år før Lucas styresystemet som står i din bil ble lansert.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- saab-900-turbo
- 1,5 bar
- Innlegg: 355
- Registrert: 17 jun 2009, 12:41
- Medlemsnummer: N1804
- Navn: Kent
- Bil: SAAB 900 Aero
- Sted: Sogn Og Fjordane
Re: Spesialbygget 900 !
Jeg fant et bilde av turboen, og der stod det TD05, så er den jeg har. kan legge ut bilde i løpet av morgendagen.
Bilen har også resirkulerende dumpventil, som dumper i retur.
Men er vel på tide å sove litt, skal til oslo i morgen på agro-messe så trenger vel litt søvn.
Dere får ha en god kveld videre
Mvh Kent
Bilen har også resirkulerende dumpventil, som dumper i retur.
Men er vel på tide å sove litt, skal til oslo i morgen på agro-messe så trenger vel litt søvn.
Dere får ha en god kveld videre

Mvh Kent
1987 SAAB 900 Aero
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Re: Spesialbygget 900 !
La ham da ihvertfall få tid på seg til å ta bilder om ikke annet da gutta. Bare se hvor flinke vi er med bilder fra før også, det tar fort litt tid før det kommer noe som helst hvis det først kommer noe.
Meld deg inn, opprett prosjekttråd og få ut noen bilder der og spesifikasjoner som du klarer å få ut, morro å se flere med OG900!
TD05 er nok mitshubishi det, kan opplyse om at man har noe som heter TD06 også som står i GMC typhoon som er storebror og den skal visst være god for 450HK.

Meld deg inn, opprett prosjekttråd og få ut noen bilder der og spesifikasjoner som du klarer å få ut, morro å se flere med OG900!

TD05 er nok mitshubishi det, kan opplyse om at man har noe som heter TD06 også som står i GMC typhoon som er storebror og den skal visst være god for 450HK.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
- Kristian N70
- MAX BOOST
- Innlegg: 2016
- Registrert: 06 mar 2003, 01:00
- Sted: oslo
- Kontakt:
Re: Spesialbygget 900 !
Hva slags IC kjører du med?
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped
02 Toyota Yaris type moped