Saaben begynner å bruke en del bensin!
Moderator: Moderatorer
- Magnus N608
- 1,5 bar
- Innlegg: 455
- Registrert: 05 jan 2006, 18:22
- Navn: Magnus Hansen
- Bil: Saab 900 Aero t16 89
- Sted: Hamar
Saaben begynner å bruke en del bensin!
Hva han jeg eventuelt bytte, rengjøre osv, for og få forbruket ned?
takk for alle tips og triks
takk for alle tips og triks
M89 Saab 900 Aero T16
M97 Saab 9000
x M87 Saab 900GL
x M75 Saab 95 v4 1700
x M90 Saab 900 turbo
x M84 Saab 900i
M97 Saab 9000
x M87 Saab 900GL
x M75 Saab 95 v4 1700
x M90 Saab 900 turbo
x M84 Saab 900i
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1263
- Registrert: 29 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N 88
- Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
- Sted: Levanger
- Magnus N608
- 1,5 bar
- Innlegg: 455
- Registrert: 05 jan 2006, 18:22
- Navn: Magnus Hansen
- Bil: Saab 900 Aero t16 89
- Sted: Hamar
- Magnus N592
- 0.7 bar
- Innlegg: 174
- Registrert: 28 des 2005, 23:51
- Sted: Trondheim
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Du kjøper enten en lampe til dette formål av en bilrekvisitaforhandler(billig og greit), eller får et verksted til å ta jobben
Lampen kobles innpå batteriet, og rundt en av tennkablene(for induksjon antar jeg). Med lampen skal du lyse nedi en luke i dekselet over svinghjulet. Da skal det være mulig å tyde et tall. Det er fortenningen. (Noen må sitte inni bilen samtidig, og holde motoren på oppgitt turtall). Om dette tallet ikke stemmer, må du vri litt på fordeleren. (Det er ihvertfall måten på 900. Vet ikke hvordan det er med DI, dersom du Kevin har det..?) Det var kortversjonen
Lampen kobles innpå batteriet, og rundt en av tennkablene(for induksjon antar jeg). Med lampen skal du lyse nedi en luke i dekselet over svinghjulet. Da skal det være mulig å tyde et tall. Det er fortenningen. (Noen må sitte inni bilen samtidig, og holde motoren på oppgitt turtall). Om dette tallet ikke stemmer, må du vri litt på fordeleren. (Det er ihvertfall måten på 900. Vet ikke hvordan det er med DI, dersom du Kevin har det..?) Det var kortversjonen
- kevin86
- 1,5 bar
- Innlegg: 306
- Registrert: 25 mar 2006, 15:31
- Medlemsnummer: N659
- Navn: kevin Utsi
- Bil: Saab 95 Vector
- Kontakt:
Hmm, tror jeg skal høre med SP om jeg kan få pris på det og registerkjede.Eirik N396 skrev:Du kjøper enten en lampe til dette formål av en bilrekvisitaforhandler(billig og greit), eller får et verksted til å ta jobben
Lampen kobles innpå batteriet, og rundt en av tennkablene(for induksjon antar jeg). Med lampen skal du lyse nedi en luke i dekselet over svinghjulet. Da skal det være mulig å tyde et tall. Det er fortenningen. (Noen må sitte inni bilen samtidig, og holde motoren på oppgitt turtall). Om dette tallet ikke stemmer, må du vri litt på fordeleren. (Det er ihvertfall måten på 900. Vet ikke hvordan det er med DI, dersom du Kevin har det..?) Det var kortversjonen
eventuelt om noen har lyst til å gjøre det for en grei pris? Holder til i ski
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID
Bare for å presisere: Har en EZK-tenning med bankesensor skal og kan denne ikke justeres. Dette gjelder OG900 16i fra 1986-1994.kevin86 skrev:Hvordan får man gjort det?knut skrev:Sjekke tenning
På andre OG900 gjøres dette på vanlig måte og en trenger en tenningslampe som en får rimelig på Biltema.
-Kople lampen til + og - på batteriet.
-Sett tenningslampens induksjonsspole over tennpluggledningen til sylinder 1. (Det er sylinderen nærmest torpedoveggen)
-Ta av vakumslangen til fordeleren
-Start motoren og la den gå på tomgang. Lampen begynner å blinke.
-Pek lampen mot åpningen på toppen like bak clutchhuset. Du vil da se at en av strekene på svinghjulet du ser gjennom åpningen stemmer overens med et fast strek på clutchhuset og kan følgelig lese av fortenninga. På T16 skal den være 16 grader. På 16i 14 grader.
Er tenningen for lav blir bensinforbruket høyt. Er den for høy får du lett banking.
Tenningen justeres ved å rotere fordeleren forsiktig. Denne er låst med en 13mm bolt som da løsnes litt før justering.
- Vangen N622
- 2.0 bar
- Innlegg: 785
- Registrert: 25 des 2005, 01:59
- Medlemsnummer: 622
- Navn: Marius Vangen
- Sted: Harstad
- Vangen N622
- 2.0 bar
- Innlegg: 785
- Registrert: 25 des 2005, 01:59
- Medlemsnummer: 622
- Navn: Marius Vangen
- Sted: Harstad
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
- Vangen N622
- 2.0 bar
- Innlegg: 785
- Registrert: 25 des 2005, 01:59
- Medlemsnummer: 622
- Navn: Marius Vangen
- Sted: Harstad
Sist jeg sjekket de/byttet plugger hvar de gamle hvit og det virket som at de hadde litt mager blanding, tenkte det var i tråd med økning av turbotrykk. Men k-jetten kan være helt idiot for alt jeg vet, stoler ikke på denPetter 900 T skrev:På k-jet kan det være mye feil...
Kaldstartventil, eller start-dyse, eller dysene.
Er pluggene "våte" eller sorte?
Petter
Saab er livet!