Saaben begynner å bruke en del bensin!

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Magnus N608
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 455
Registrert: 05 jan 2006, 18:22
Navn: Magnus Hansen
Bil: Saab 900 Aero t16 89
Sted: Hamar

Saaben begynner å bruke en del bensin!

Legg inn av Magnus N608 » 22 aug 2006, 21:34

Hva han jeg eventuelt bytte, rengjøre osv, for og få forbruket ned?

takk for alle tips og triks :D
M89 Saab 900 Aero T16
M97 Saab 9000
x M87 Saab 900GL
x M75 Saab 95 v4 1700
x M90 Saab 900 turbo
x M84 Saab 900i

Morten N88
Overload!!!
Innlegg: 1263
Registrert: 29 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N 88
Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
Sted: Levanger

Legg inn av Morten N88 » 22 aug 2006, 21:37

Først og fremst skifte plugger om luftfilter dersom det er lenge siden sist,deretter gå over vakumslanger å skjekke at de er hele.
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)

Brukeravatar
Magnus N608
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 455
Registrert: 05 jan 2006, 18:22
Navn: Magnus Hansen
Bil: Saab 900 Aero t16 89
Sted: Hamar

Legg inn av Magnus N608 » 22 aug 2006, 21:39

plugger og filter er nytt!

alle slanger er på :?
M89 Saab 900 Aero T16
M97 Saab 9000
x M87 Saab 900GL
x M75 Saab 95 v4 1700
x M90 Saab 900 turbo
x M84 Saab 900i

Brukeravatar
Magnus N592
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 174
Registrert: 28 des 2005, 23:51
Sted: Trondheim

Legg inn av Magnus N592 » 23 aug 2006, 16:33

Hjelper å holde seg unna lyskryss-dueller også.... :D
2003 Saab 9-5 2.0t automat st.v.

ut218
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 473
Registrert: 23 apr 2004, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av ut218 » 23 aug 2006, 17:09

Kan hende sjekke at du har nok olje i girkassa, og kanskje også ett oljeskift med helsyntetisk olje til motoren...
2002 9-5 Aero automat

Brukeravatar
knut N458
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 293
Registrert: 15 aug 2004, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av knut N458 » 23 aug 2006, 20:08

Sjekke tenning :)

Brukeravatar
kevin86
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 25 mar 2006, 15:31
Medlemsnummer: N659
Navn: kevin Utsi
Bil: Saab 95 Vector
Kontakt:

Legg inn av kevin86 » 23 aug 2006, 21:31

knut skrev:Sjekke tenning :)
Hvordan får man gjort det?
8)
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 23 aug 2006, 21:36

Du kjøper enten en lampe til dette formål av en bilrekvisitaforhandler(billig og greit), eller får et verksted til å ta jobben ;)

Lampen kobles innpå batteriet, og rundt en av tennkablene(for induksjon antar jeg). Med lampen skal du lyse nedi en luke i dekselet over svinghjulet. Da skal det være mulig å tyde et tall. Det er fortenningen. (Noen må sitte inni bilen samtidig, og holde motoren på oppgitt turtall). Om dette tallet ikke stemmer, må du vri litt på fordeleren. (Det er ihvertfall måten på 900. Vet ikke hvordan det er med DI, dersom du Kevin har det..?) Det var kortversjonen :)

Brukeravatar
kevin86
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 306
Registrert: 25 mar 2006, 15:31
Medlemsnummer: N659
Navn: kevin Utsi
Bil: Saab 95 Vector
Kontakt:

Legg inn av kevin86 » 23 aug 2006, 21:46

Eirik N396 skrev:Du kjøper enten en lampe til dette formål av en bilrekvisitaforhandler(billig og greit), eller får et verksted til å ta jobben ;)

Lampen kobles innpå batteriet, og rundt en av tennkablene(for induksjon antar jeg). Med lampen skal du lyse nedi en luke i dekselet over svinghjulet. Da skal det være mulig å tyde et tall. Det er fortenningen. (Noen må sitte inni bilen samtidig, og holde motoren på oppgitt turtall). Om dette tallet ikke stemmer, må du vri litt på fordeleren. (Det er ihvertfall måten på 900. Vet ikke hvordan det er med DI, dersom du Kevin har det..?) Det var kortversjonen :)
Hmm, tror jeg skal høre med SP om jeg kan få pris på det og registerkjede.
eventuelt om noen har lyst til å gjøre det for en grei pris? Holder til i ski 8)
Arbeidsbil: VW Transporter 08
Privat: Saab 95 02 Vector Estate
Saab 93SS 05 TID

Brukeravatar
knut N458
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 293
Registrert: 15 aug 2004, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av knut N458 » 23 aug 2006, 22:42

kevin86 skrev:
knut skrev:Sjekke tenning :)
Hvordan får man gjort det?
8)
Bare for å presisere: Har en EZK-tenning med bankesensor skal og kan denne ikke justeres. Dette gjelder OG900 16i fra 1986-1994.

På andre OG900 gjøres dette på vanlig måte og en trenger en tenningslampe som en får rimelig på Biltema.

-Kople lampen til + og - på batteriet.
-Sett tenningslampens induksjonsspole over tennpluggledningen til sylinder 1. (Det er sylinderen nærmest torpedoveggen)
-Ta av vakumslangen til fordeleren
-Start motoren og la den gå på tomgang. Lampen begynner å blinke.
-Pek lampen mot åpningen på toppen like bak clutchhuset. Du vil da se at en av strekene på svinghjulet du ser gjennom åpningen stemmer overens med et fast strek på clutchhuset og kan følgelig lese av fortenninga. På T16 skal den være 16 grader. På 16i 14 grader.
Er tenningen for lav blir bensinforbruket høyt. Er den for høy får du lett banking.

Tenningen justeres ved å rotere fordeleren forsiktig. Denne er låst med en 13mm bolt som da løsnes litt før justering.

Brukeravatar
Vangen N622
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 785
Registrert: 25 des 2005, 01:59
Medlemsnummer: 622
Navn: Marius Vangen
Sted: Harstad

Legg inn av Vangen N622 » 24 aug 2006, 03:12

I instruksjonsboka til biln min står det 18 f.ø.d alle bortsett ifra 900i med kat. og turbo8 som skal ha 20 f.ø.d og turbo16 som skal ha 16 f.ø.d.
Saab er livet! :)

Brukeravatar
knut N458
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 293
Registrert: 15 aug 2004, 01:00
Sted: Bergen

Legg inn av knut N458 » 24 aug 2006, 07:50

Vangen N622 skrev:I instruksjonsboka til biln min står det 18 f.ø.d alle bortsett ifra 900i med kat. og turbo8 som skal ha 20 f.ø.d og turbo16 som skal ha 16 f.ø.d.
Jeg skal ikke protestere på det ;) Jeg hentet tallene fra Bentley som bare dekker USA-biler. Mulig at det er LPT som skal ha 14 grader?

Brukeravatar
Vangen N622
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 785
Registrert: 25 des 2005, 01:59
Medlemsnummer: 622
Navn: Marius Vangen
Sted: Harstad

Legg inn av Vangen N622 » 24 aug 2006, 08:27

Kan være, men alikevel syntes jeg bilen min ble gal etter at den ble stillt til 20 f.ø.d, vet ikke hva den stod på. :x
Saab er livet! :)

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 24 aug 2006, 09:21

På k-jet kan det være mye feil...

Kaldstartventil, eller start-dyse, eller dysene.

Er pluggene "våte" eller sorte?

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Vangen N622
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 785
Registrert: 25 des 2005, 01:59
Medlemsnummer: 622
Navn: Marius Vangen
Sted: Harstad

Legg inn av Vangen N622 » 24 aug 2006, 09:27

Petter 900 T skrev:På k-jet kan det være mye feil...

Kaldstartventil, eller start-dyse, eller dysene.

Er pluggene "våte" eller sorte?

Petter
Sist jeg sjekket de/byttet plugger hvar de gamle hvit og det virket som at de hadde litt mager blanding, tenkte det var i tråd med økning av turbotrykk. Men k-jetten kan være helt idiot for alt jeg vet, stoler ikke på den :p
Saab er livet! :)

Svar