Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.
Moderator: Moderatorer
-
Cato N698
- 2.0 bar

- Innlegg: 998
- Registrert: 31 mai 2006, 08:07
- Sted: Hamar
-
Kontakt:
Legg inn
av Cato N698 » 29 aug 2006, 20:24
Hei
Tenkte jeg skulle få vekk den brune "rustfargen" på kaliperne mine, planlegger å lakke de røde, men trenger jeg noen form for varmelakk, eller kan jeg bruke vanlig lakk? hvor varmt blir dette her ved litt aktiv bruk av bremser?
Og disse dekslene i motorrommet, de blir temmelig varme, trenges det varmelakk her også i tilfelle?
Mvh Cato
Sist redigert av
Cato N698 den 31 aug 2006, 21:10, redigert 1 gang totalt.
[SOLGT]Saab 9-3 "Viggen" & Twinpipe m/Speedparts Steg2
http://www.garaget.org/?car=28719'" onclick="window.open(this.href);return false;
Prosjekttråd:
viewtopic.php?t=11682
-
KarsteN536
- 2.0 bar

- Innlegg: 673
- Registrert: 13 aug 2005, 01:00
- Sted: Bergen
-
Kontakt:
Legg inn
av KarsteN536 » 29 aug 2006, 20:41
Ja, du trenger varmelakk til kalipperne. Det finnes også noe som heter Calipperlakk. Dette fåes hos de fleste bilrekvisistabutikker. En del bruker sort Hammerite direkte på kaliperne og iflg utsagn fungerer dette helt greit.
Her er en annen enkel oppskrift som en la ut på Bilforumet.
1. Puss de med stålbørste på drill, og etter det fint sandpapir.
2. Vask de med rødsprit.
3. Mal på f.eks bengalack, 2-3 lag. Bruk en liten kost, eller masker hvis du bruker sprayboks.
-
Cato N698
- 2.0 bar

- Innlegg: 998
- Registrert: 31 mai 2006, 08:07
- Sted: Hamar
-
Kontakt:
Legg inn
av Cato N698 » 29 aug 2006, 20:43
skjønner, men vil gjerne ha de i rødt, det er litt stilig

Får man tak i slik lakk i rødt også?
Og angående lakking i motorrommet, trengs det varmelakk der også?
Mvh Cato
[SOLGT]Saab 9-3 "Viggen" & Twinpipe m/Speedparts Steg2
http://www.garaget.org/?car=28719'" onclick="window.open(this.href);return false;
Prosjekttråd:
viewtopic.php?t=11682
-
Lars E. N378
- 2.0 bar

- Innlegg: 838
- Registrert: 16 feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 378
- Bil: Saab 9-5 2,3t 2000
- Sted: Trøndelag
Legg inn
av Lars E. N378 » 29 aug 2006, 21:22
motorrommet bør nok pulverlakkeres eller lakkeres med proff-varmelakk tror jeg..
forutenom plastdekselet, der har john n04 en skikkelig oppskrift med spraysparkel+++ også zeronova her på forumet er rå på plastdeksel

2000 Saab 9-5 2,3t
1995 Saab 900 SET - X
-
Cato N698
- 2.0 bar

- Innlegg: 998
- Registrert: 31 mai 2006, 08:07
- Sted: Hamar
-
Kontakt:
Legg inn
av Cato N698 » 29 aug 2006, 21:40
De ble pene, da drar jeg ned på mekonomen imorgen

[SOLGT]Saab 9-3 "Viggen" & Twinpipe m/Speedparts Steg2
http://www.garaget.org/?car=28719'" onclick="window.open(this.href);return false;
Prosjekttråd:
viewtopic.php?t=11682
-
lonestar01
- Innlegg: 8
- Registrert: 20 aug 2006, 17:26
- Sted: Hønefoss
Legg inn
av lonestar01 » 29 aug 2006, 22:13
De ble veldig fine, om du har bilder av bilen med dem på hadde det vært morsomt å se dem også!
Hvordan tar man av kalipperne for å pusse/sandblåse dem? Ser det er noen svarte og blanke deler der, de fjerner du kanskje før du pusser og lakker?
00 Saab 9-5 2.3t automat
-
Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
-
Kontakt:
Legg inn
av Eirik N396 » 29 aug 2006, 22:26
Calipperne er ikke montert enda. Men bilder kommer nok når det blir tid for det

Calipperne er fra Saab 9000, som jeg skal ha på min 99
Det som er "ulakkert" var ikke montert under lakkering..

Når det gjelder de svarte pakningene, så er de helt nye. Jeg kjøpte et repsett på Mekonomen, og overhalte calipperne med nye pakninger, etter lakkering. Og inni gjengene maskerte jeg med litt teip.
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 30 aug 2006, 13:03
Ang deler i motorrommet; på ventilkåpa og DI-kassetten kan du bruke motorlakk, motorplast eller lignende. De blir ikke så varme at du trenger hot-paint. Varmebestandig lakk herder ikke før den blir skikkelig varm.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Legg inn
av alex_ander3@hotmail.com » 31 aug 2006, 15:59
Bare for å ha sagt det så tåler vanlig billakk høy temperatur før den begynner å tulle.. Det som blir dumt først er klarlakken som blir gul.. Men det finns da høytemp klarlakk!
Jeg hadde heløt klart gått for pulverlakkering av kalippere. Men da må du jo ta dem ifra hverandre da..
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
-
alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Legg inn
av alex_ander3@hotmail.com » 31 aug 2006, 15:59
Bare for å ha sagt det så tåler vanlig billakk høy temperatur før den begynner å tulle.. Det som blir dumt først er klarlakken som blir gul.. Men det finns da høytemp klarlakk!
Jeg hadde helt klart gått for pulverlakkering av kalippere. Men da må du jo ta dem ifra hverandre da..
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
-
Cato N698
- 2.0 bar

- Innlegg: 998
- Registrert: 31 mai 2006, 08:07
- Sted: Hamar
-
Kontakt:
Legg inn
av Cato N698 » 31 aug 2006, 21:03
Da var kaliperne lakket, det ble knall
Hvor lenge de er så fine og blanke gjenstår å se

[SOLGT]Saab 9-3 "Viggen" & Twinpipe m/Speedparts Steg2
http://www.garaget.org/?car=28719'" onclick="window.open(this.href);return false;
Prosjekttråd:
viewtopic.php?t=11682
-
Cato N698
- 2.0 bar

- Innlegg: 998
- Registrert: 31 mai 2006, 08:07
- Sted: Hamar
-
Kontakt:
Legg inn
av Cato N698 » 01 sep 2006, 07:41
Daniel skrev:Cato N698 skrev:Da var kaliperne lakket, det ble knall

Ser veldig bra ut!

ja, synes det jeg å. Det var mere jobb enn jeg trudde, men det var verdt det

[SOLGT]Saab 9-3 "Viggen" & Twinpipe m/Speedparts Steg2
http://www.garaget.org/?car=28719'" onclick="window.open(this.href);return false;
Prosjekttråd:
viewtopic.php?t=11682
-
alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Legg inn
av alex_ander3@hotmail.com » 01 sep 2006, 13:34
Det ble fint det altså! Hvis du skal lufte bremsene noen gang ville jeg kjøpt meg en silicone slange og satt på luftenippelen.. Du tar nemlig fargen farlig fort når bremsevæska begynner å regjere

1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
-
Skaten N671
- 2.0 bar

- Innlegg: 985
- Registrert: 14 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N671
- Bil: Saab 900 Aero
- Sted: Tysnes
Legg inn
av Skaten N671 » 02 sep 2006, 18:54
Fleire so har fått erfart da ja...
Pulverlakkering er nok goe greie ja...
Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"